Марія Каллас

Марія Каллас: “Тільки коли я співала, я відчувала, що мене люблять”

Історія кохання оперної діви й Арістотеля Онассіса

Життя великої Марії було схоже на античну трагедію, в якій вона виконувала партії Божества, Коханки й Жертви. Вона не залишила по собі ні спадкоємців, ані могили — її прах був розвіяний над Егейським морем. Залишились лише записи з неймовірним голосом однієї з найпотужніших оперних співачок. А ще історія пристрасті двох великих людей. Марія Каллас і Арістотель Онассіс любили та страждали, сварилися й мирилися, зустрічалися й розлучалися все життя. Їхні стосунки називають одним із найгучніших романів минулого століття.

Юний талант

Софія Сеселія Калос народилася у Нью-Йорку в сім’ї грецьких емігрантів. У п’ятирічному віці вона активно освоювала піаніно, а у вісім зайнялася вокалом. Через два роки дівчинка виконала свої перші арії з опери «Кармен» Бізе. Тоді батьки остаточно переконалися, що в сім’ї росте талановита дитина.

Мати возила маленьку дочку на прослуховування, конкурси та концерти, а у вільний від них час змушувала репетирувати до знемоги. Пізніше Марія із здриганням згадувала той час, вважаючи, що в неї вкрали дитинство. Музика замінила їй ігри, друзів та інші дитячі радощі. До того ж мати постійно вселяла думку про те, що дочка може покладати надію лише на свої таланти, оскільки з її зовнішністю заміж їй точно не вийти.

Юна співачка росла замкненою дитиною, соромлячись своєї повноти та короткозорості. З роками вона зрозуміла, що цікавить батьків лише як перспективний проєкт. Заїдала постійні депресії та відчувала, що оточення цікавиться нею лише під час співу. Ця дитяча травма переслідувала Каллас все життя.

Оперна діва

У 13 років Марія Каллас легко вступила до Королівської музичної консерваторії в Афінах. А в 16 вже стала годувальницею родини, оскільки батьки на той час розлучилися. Тільки за виконання своєї партії в опері «Тоска» вона отримала неймовірний на той час гонорар — 65 доларів. Але незабаром, втомившись від материнської тиранії, без заощаджень і найменших сумнівів, втекла до Нью-Йорка, де на неї чекала повна невизначеність.

Хто знає, як склалася б її подальша доля, якби не зустріч із італійським промисловцем. Джованні Баттіста Менегині був закоханий у оперу та в молоду співачку. У 1949 році Марія Каллас вийшла заміж за веронського мільйонера. Він став не лише чоловіком, а й дбайливим батьком, талановитим менеджером та щедрим продюсером. Завдяки йому у співачки розпочався новий життєвий та творчий етап.

Вона сіла на жорстку дієту й почала стрімко скидати вагу. Тоді Марія Каллас ототожнювала власні успіхи з новими завойованими вершинами: «Джоконда — 92 кг; Аїда — 87 кг; Норма — 80 кг; Медея — 78 кг; Люючі — 75 кг; Альцесту — 65 кг; Єлизавета — 64 кг». Вона схудла на 35 кілограмів і створила нові сценічні образи. Сімдесят років тому напередодні Різдвяних свят на сцені міланського «Ла Скала» перед публікою постала еллінська богиня з голосом, що проникає в душу.

Золотий грек

У житті Арістотеля Онассіса було дві полум’яні пристрасті — гроші та жінки. Його навряд чи можна було назвати красенем, але чарівність, наполегливість і широкі жести не залишали байдужою жодну даму. До зустрічі з Марією він мав кілька романів і коханок, до того ж був одружений. Спекотний Арі тримав в облозі вподобану жінку, доки вона не здавалася. Щоправда, згодом досить швидко і байдужів до неї.

Спочатку він зустрів дочку власника норвезької судноплавної компанії Інгеборгу Дедіхен. Вона була гарна, відома та багата — що ще потрібно для підтвердження статусу в суспільстві? Спочатку вона досить холодно відреагувала на залицяння 28-річного грека. Але Арістотель ніколи не здавався і цього разу досяг свого. Спалахнув пристрасний роман, у якому юну красуню бентежило лише одне — нестримні ревнощі шанувальника.

Інгеборга терпіла кілька років, але зрештою зникла з його життя. А її місце зайняла 16-річна гречанка Тіна Леванос, дівчина з багатої родини. Невдовзі вона стала його дружиною. Арі спочатку довелося домагатися прихильності батька нареченої, але й це не було складно.

Доленосна зустріч

Зустріч Арістотеля з Марією відбулася на одному з балів у Венеції 1959 року. Онассіс запросив оперну зірку з чоловіком до круїзу на яхті «Крістіна», названої на честь дочки. Там була і його дружина Тіна. Але мільйонера вже цілком накрила хвиля почуттів до знаменитої Каллас. Його ніщо не могло зупинити — ані присутність власної дружини й чоловіка Марії, ані правила пристойності.

6 серпня яхта кинула якір у бухті біля гори Атос, і патріарх Константинопольський благословив своїх іменитих співвітчизників. Марія та Арісто стали перед ним на коліна, патріарх назвав їх «найзнаменитішою у світі співачкою» та «сучасним Одіссеєм». Онассис пустив у хід всю свою чарівність, і грецька богиня здалася.

«Між нами все скінчено. Я божеволію від Арі», — зізналася вона чоловікові наступного дня.

Одразу після круїзу Тіна подала на розлучення. А про почуття бідного Джованні, здається, взагалі ніхто не думав. Через 11 років Марія Каллас розлучилася з людиною, яка вклала багато сил і коштів у її кар’єру. У союзі з Онасісом вона набула тілесних радощів і відчула себе справжньою жінкою, а не примадонною. Проте саме з цього моменту почалося її повільне сходження з оперного Олімпу.

Любовний човен

Арістотель змінив Джованні не тільки в серці Каллас, а й став її меценатом. Щоправда, задоволення від цього процесу не отримував. На відміну від колишнього чоловіка, він не любив оперу та відверто сумував на виступах Марії. Та й особисті стосунки між закоханими розвивалися складно – обидва були людьми темпераментними й нетерпимими до багатьох речей. Хоча Марія часто поступалася любому Арі та погоджувалася з ним. Вона дуже хотіла стати його дружиною, але Онасіс всіляко уникав цього питання. Навіть після публічної заяви співачки про взаємну готовність пов’язати себе путами шлюбу, мільйонер назвав це «лише фантазією».

У 42 роки Марія завагітніла. Проте її коханий розлютився й наполіг на аборті, вважаючи, що йому цілком достатньо двох дітей від першого шлюбу. Марія погодилася з його аргументами, про що потім шкодувала все життя. Деякий час вона все ще сподівалася вийти за нього заміж. І Арістотель одружився. Але не з нею — в його житті з’явилася Жаклін Кеннеді, черговий вдалий проєкт. Чи могла оперна співачка, нехай навіть відома на весь світ, тягатися з першою леді? Про одруження Онассіса та Жаклін дізналася з газетних новин. Їхнє весілля відбулося на острові Скорпіо, який Арістотель колись обіцяв подарувати Марії.

Без кохання

Але й після весілля Арісто не забув про Каллас. Він міг заявитися до неї без попередження і розповідати про те, що його новий шлюб — це лише формальність. І що він, як і раніше, її любить. Марія страждала — вірила й не вірила, мучилася ревнощами та писала йому листи, сповнені любові та туги.

Ти не вірив, що я можу померти від кохання. Знай же: я вмерла. Я більше не можу співати. Ти всюди чутимеш мій зниклий голос, він переслідуватиме тебе навіть уві сні, він оточить тебе, позбавить розуму, і ти здасися, бо він уміє брати будь-які фортеці… Якби ти знав, як важко мені було співати після тебе.

Вона залишилася поряд з Арістотелем, коли в авіакатастрофі загинув його син — більше ніхто і ніщо не могло втішити вбитого горем мільйонера.

Онассіс помер 1975 року. І знову в останні дні з ним була лише Марія Каллас. Жаклін прилетіла з Нью-Йорка вже після його смерті й була дуже засмучена тим, що весь статок чоловік заповів дочці та благодійному фонду. А колишня оперна зірка закрилася у власній квартирі й майже не виходила на люди.

«Нічого більше не має значення, тому що нічого ніколи не буде так, як було», — сказала вона за рік після смерті коханого.

Марія Каллас пережила Арістотеля на два роки і померла від інфаркту у 53 роки. На її похорон надіслали море незвичайних квітів згідно з вказівкою у заповіті Онассіса. Після кремації прах оперної діви розвіяли над Егейським морем, де колись почався один із найгучніших романів ХХ століття.