«Мозаїка — це впорядкування хаосу й матерії»: Анастасія Лелюк про українське монументальне мистецтво

22 Січня 2025
Анастасія Лелюк

Анастасія Лелюк — мультидисциплінарна художниця та урбаністка. У своїх проєктах досліджує теми втрати та віднаходження ідентичності у східноєвропейському постколоніальному контексті. В ексклюзивному інтерв’ю для WoMo Анастасія розповіла про мистецтво мозаїки в Україні, створення сучасної мозаїки на фасаді нового торговельного центру OBRIY Trypil у місті Українка та поділилась думками щодо майбутнього мозаїки в Україні.

Анастасія Лелюк

Анастасіє, ви працюєте над створенням мозаїки, тож розкажіть, що для вас означає мозаїка як форма мистецтва? Які її особливості порівняно з іншими?

Для мене мозаїка — це перш за все образ того, як із різних частин можна зібрати щось єдине. Це про впорядкування хаосу та матерії. Я зачарована усвідомленням того, наскільки цілісні та самодостатні кожні шматочки матеріалу. Водночас, займаючи певне місце та послідовність, через взаємодію, вони стають вже чимось іншим та створюють нову одиницю.

Що, на вашу думку, робить мозаїку важливим елементом для збереження української культури та ідентичності?

Збереження монументального спадку та продовження традиції мозаїки — стала практика для українського мистецтва. Втім, з моменту здобуття незалежності України за неї досі триває боротьба. На цьому етапі, щоб переосмислити радянський період, важливо усвідомити, що монументальні техніки були однією з небагатьох можливостей мати видиму мистецьку практику, а не лише виконувати замовлення правлячої партії.

Як ви думаєте, що вирізняє українську мозаїку серед світових прикладів?

Українська мозаїка вирізняється зверненням до локальних образів та символів. Також залежно від авторства можна простежити дуже впізнавані підходи до роботи з кольором та формою, навіть коли сюжет не унікальний.

Як народилася ідея створення мозаїки на ТЦ OBRIY Trypil? Чому ви обрали цей об’єкт і звернулися саме до трипільських мотивів? 

OBRIY Trypil — торговельний центр, який будує девелопер Alterra Group. Вони й звернулися з бажанням створити мозаїку на новому ТЦ до моєї подруги Тетяни Тадай. Вона запросила мене курувати цей проєкт як мисткиню, практика якої дуже переплітається з монументальним мистецтвом. Я покликала друзів і знайомих долучитися до спільної роботи над проєктом.

Далі я запропонувала декілька ідей, про що може бути мозаїка. Достатньо швидко ми зрозуміли, що найкращим варіантом буде звернення до трипільської культури. Це органічно висвітлює локальну історію та задум торговельного центру.

Які ключові сенси ви вкладали у мозаїку? 

Мені було важливо максимально близько попрацювати з візуальними кодами, що зображали трипільців у своєму побуті. Всі орнаменти та малюнки повністю відсилають до ритмів, які вони залишили на кераміці. Також я хотіла відійти від стереотипного образу, який виникає за згадуванні про трипільську культуру, та піти трошки далі в її символіку.

Розкажіть, будь ласка, про робочі процеси, які зараз тривають.

Ми приблизно на середині всіх робочих процесів. Так склалося, що створювати першу половину творів довелось пізньої осені. Це не дуже сприятлива пора року для викладки мозаїки, але разом із замовником нам вдалося створити необхідні умови. Проте другу частину, наступні 70 кв. м, ми плануємо викладати вже навесні.

Які елементи трипільської культури ви включили в цю роботу?

Я включила багато орнаментів та ритмічних повторювальних ліній та елементів. Не дуже вірю сучасному трактуванню символів, але за відчуттями зрозуміла, що у трипільців є багато про циклічність та взаємозв’язок всього у світі.

Чи можна говорити про розвиток мистецтва мозаїки в Україні? І як ви взагалі оцінюєте цей мистецький напрям?

Бачу, що за останні десять років багато зроблено, щоб монументальне мистецтво знало і цінувало якомога більше людей. Хочу додати, що я дуже вдячна всім, хто продовжує боротьбу за цей спадок. 

Мені здається, є багато позитивних змін та ситуацій, які створюють противагу випадкам руйнування, тож хочу вірити, що далі буде тільки краще.

Які перспективи ви бачите для мозаїки в Україні? Чи може вона зайняти більше місця у публічному просторі або стати предметом інтересу нового покоління митців?

Думаю, що зараз мозаїка цікавить достатню кількість людей, щоб про неї говорили й не забували. Тож я впевнена, що ця кількість буде тільки зростати. А нам вдасться зберегти те, що маємо, і створити нове. 

Що, на вашу думку, може допомогти відродженню популярності мозаїки в нашій країні та у світі? 

Мозаїка достатньо відомий медіум в образотворчому мистецтві. Зважаючи на те що це віками перевірена техніка, яка витримує неабиякий руйнівний вплив, думаю, що її популярність — це питання контексту та запиту соціуму до мистецтва у той чи інший момент.