Давайте поговоримо про жіноче і про жіночу літературу. Для багатьох “жіноча проза” — це така сентиментально-еротична історія, яка точно нецікава чоловікам, та й певній кількості жінок теж. У видавництві «ArtHuss» виходить нова книжка Ганни Улюри «Ніч на Венері: 113 письменниць, які сяють у темряві».
У книжки дуже вдала, інтригуюча, повна алюзій назва. Що ж таке “жіноче в літературі”, чим особливий доробок жінок в літературі?
Дякую. Мені вона теж подобається. Ми довго її обирали, це десь п’ятнадцятий варіант, тому він мені і подобається.
Всі, хто досліджує Великий Канон, одностайні: відносини всередині канону організовані за схемою «передача спадку від діда до онука». Ті, хто говорять про традиції жіночої літератури, наполягають: авторки в каноні створюють стосунки сестринства. Тут треба позбавитися двох ілюзій. Хто має сестер, той знає, що такі взаємини не є неконфліктними. А друга печаль полягає в тому, що «сестринство» виникає, бо авторки не знають, просто не знають, хто були їхні «матері». І в цьому головна проблема, коли ми говоримо про жіночу літературу, – не знати тут вважається чомусь добрим і похвальним. «А оцього вашого всього не читаю!». Сотні раз таке чула. Жіноча література – просто корпус всіх творів, написаних жінками. Все. Нічого негативного, нічого позитивного. Просто факт, на який ми потім нарощуємо якісь свої уявлення, свої глибокі і не дуже думки про жіночність, про жінку і сестринство.
Як ви проводили відбір авторок? За якими принципами, критеріями?
Я ладнала родину, велику галасливу неспокійну родину. Власне, це такий міні-канон жіночої літератури через моє про жіночу літературу уявлення. В «Ночі на Венері» є 113 авторок, одна з них не існувала, але її вигадали, бо треба було, інших забули, про деяких маємо так мало відомостей, що уже і не ясно, що вигадали, а що забули, деякі з них на слуху, а деякі – в підручниках. Десь 34 країни (не пам’ятаю точну цифру), всі континенти, різні часи, але найбільше імен припадає на 20 століття. Я передбачаю таку реакцію, я знаю, що буде така реакція: «А чому нема цієї чи тієї письменниці?». 113 – дуже мало, коли ми говоримо про всю історію жіночої літератури. Тому зрештою я зупинилася на тих авторках, які зробили все, щоб їх пам’ятали, і їх пам’ятають, а додала до них від себе тих авторок, які зробили (і роблять) все, щоб їх запам’ятали, але не чомусь не склалося (і не складається).
Останні новини
- «Дивимося кіно з любов’ю». У Києві відбудеться перший феміністичний кінофестиваль «Гаккебуш»
- MoreOne випустив нову колекцію Nina на честь бабусі засновниці бренда
- Як планувати в умовах невизначеності? Поради від психологині
- «Театр Ветеранів». Учасників і учасниць бойових хочуть залучити до театральної діяльності
- Кинути все і почати спочатку: Ольга Островерх про фламенко Новости на главной
Навіщо українським читачам ваша книжка, для кого ви її писали?
Почнуть надходити відгуки на книжку, тоді і зрозумію, для кого ця книжка писалася і кому вона потрібна. Подібних книжок в світі є немало, але їх пишуть знову і знову, але їх читають. У мене є кілька близьких людей, думці яких я довіряю. Поки писала, я час від часу читала моїм прекрасним жінкам (бо це таки все жінки) окремі тексти і фрагменти. Я бачила, що вони викликають потрібну мені емоційну реакцію, у читачок виникає відчуття причетності. Мабуть для того і писала, щоб між цими 113 жінками, між мною і між читачем «Ночі на Венері» зрештою виникло таке відчуття – причетності. Це я мрію, ясно. Ну і, це есеїстика, а не підручник-посібник, тут важить не тільки предмет рефлексії, а досвід того, хто пише, і того, хто читає.
Які письменниці з книжки — ваші улюблениці?
В «Ночі на Венері» немає тих письменниць, які б не були моїми улюбленками. Я жила з ними півтора року, ми здружилися. Сьогодні у нас 29.05.20, тож я вам і назву жінок під цими номерами. Емілі Дікінсон: геніальна американська поетеса з мегаскладними творами, жила відлюдницею майже тридцять років, під кінець життя просто з кімнати не виходила, її братова, наприклад, жодного разу її не бачила наживо, а от за спогадами племінників Емілі пекла смачнючі кремові тістечка. Тереза Авільська: письменниця-візіонерка 16 століття, визнана святою, їй було сорок, вона переживала кризу віри, коли отримала осяння і почала записувати свої візії, весь час наполягала на жорсткій аскезі і на повному відчуженні від світу, от тільки в цей же час вона реформувала монастирі і вела широку дипломатичну роботу. Мері Шеллі: з її біографії треба писати багатотомні жахастики, це окрім того, що вона – авторка «Франкенштейна», за цим романом потім писали не лише наукову фантастику про штучний інтелект, а й вимріювали світи, де дітей народжують чоловіки, гепі-ендів в таких світах катма.
Ціна книжки: 590 грн. (по передзамовенню — 440 грн.)
Де придбати: arthuss.com.ua
-
Читайте також: Свежо: 7 новых книг молодых украинских авторов