З віком здається, що час пришвидшується. Але це відбувається не лише через вік. Зміни у світі дійсно відбуваються на очах: ми пережили пандемію, навчилися працювати онлайн. Для бізнесу так само змінилися правила гри: відтепер мати офіс не обов’язково, продавати товар можна в Інстаграмі. А от бути неетичним, безвідповідальним та непрозорим — уже не можна і навіть не вигідно.
Вікторія Гнап, проєктна кураторка Академії UNIC написала у колонці про нові правила гри для бізнесу, про появу нової професії та про незрозуміле слово “комплаєнс”.
Бути доброчесним та відповідальним — новий тренд
Слово «комплаєнс» (англ. copmliance) відоме у бізнес-літературі ще з 60-х років XX ст. Це буквально акт дотримання правил, законів, стандартів, етичних норм. Необхідність комплаєнсу виникла історично, у відповідь на корупційну та злочинну діяльність певних компаній у США. Виявилося, що порушення законів можна передбачити, якщо не чекати злочину, а перевіряти документи до. Таку перевірку на відповідність законам виконують комплаєнс-спеціалісти (або комплаєнс-офіцери). Їхня задача — забезпечувати прозору та доброчесну діяльність компанії, розбиратися у законодавстві, правилах і стандартах ведення бізнесу. У великих компаніях такі люди входять до складу юридичного відділу, а в менших компаніях їхню роль де-факто виконують або виконавчі директори власноруч, або фінансисти, аудитори, юристи чи HR.
Комплаєнс для бізнесу — як ваги для кухаря, який хоче приготувати страву по рецепту. Як кухар зважує та відміряє інгредієнти для пирога, так і комплаєнс-спеціаліст перевіряє, чи відповідає кожне конкретне нововведення в компанії вітчизняним та міжнародним законам і стандартам.
Останні новини
- Натхнені історії про величних жінок: 5 фільмів, які має переглянути кожна кар’єристка
- Рецепт сирного фондю у гарбузі
- «Жовтолика»: роман Ребекки Кван незабаром екранізують
- Мозаїка з орнаментами трипільської культури прикрасить місто Українка
- Єпископ УГКЦ Микола Бичок стане наймолодшим кардиналом у світі Новости на главной
Необхідність у комплаєнсі бачить і держава (боротьба з корупцією), і міжнародні компанії, і бізнес. Відтепер міжнародні організації хочуть співпрацювати тільки з тими, хто чесний у своїй роботі, а інвестори хочуть вкладати кошти, тільки знаючи, що компанія розпоряджатиметься ними з розумом. Бізнесу комплаєнс необхідний, якщо компанія хоче рости, масштабуватися і виходити на нові ринки, при цьому уникати будь-яких судових позовів, негативного висвітлення у ЗМІ, не втрачати клієнтів, партнерів та співробітників.
Тим часом правила гри (міжнародні й національні законодавства, стандарти, норми) поглибилися та ускладнилися настільки, що дотичні спеціалісти знати всі останні зміни у світі уже не в змозі. Потребується окремий професіонал.
Комплаєнс-спеціаліст на сторожі бізнесу
Велика частина підприємців уже зрозуміла, що краще зберігати хорошу репутацію, грати за правилами, дотримуватися встановлених законом правил поведінки та бізнес-етики. І це вигідніше в далекостроковій перспективі. І хоча не всі бізнеси в Україні готові ставати прозорими й доброчесними, проте ті, хто хочуть це робити, усвідомлюють потребу в комплаєнсі та відповідних професіоналах. І готові платити за комплаєнс грубі гроші.
Якщо слово “комплаєнс” досі ріже вам вухо як неологізм, який не має відповідника в українській мові, то для юристів це слово уже ввійшло в оборот. Більш того, багато юристів уже здійснюють функції комплаєнс спеціалістів на практиці та стоять на стражі бізнесів, просто у менших масштабах.
То чим конкретно має займатися комплаєнс-спеціаліст?
- Він має бути в курсі всіх останніх змін в законодавстві (українському, якщо діє виключно на наших теренах, або законодавстві інших країн, які стосуються діяльності бізнесу);
- Розуміти тонкощі бізнес-управління в тій галузі, де впроваджують комплаєнс;
- Вміти доносити інформацію про те, що варто зробити, а що взагалі заборонено і спілкуватися напряму з топ-менеджерами та тими, хто приймає бізнес-рішення;
- Налагоджувати комунікацію, щоб у всіх співробітників була повна інформація про діяльність компанії. Щоб всі могли за потреби повідомити про можливі порушення, без завдання шкоди.
В Україні немає де вчитися на комплаєнс-спеціаліста. З одного боку це проблема, але з іншого боку, послуговуючись частковими модулями від вітчизняних або зарубіжних експертів, можна легко освоїти нову професію з нуля і змінити напрямок розвитку кар’єри. Брак системної освіти свідчить, що планка для входу в професію ще не зависока. Фінансове, юридичне, чи управлінське підгрунтя стане у пригоді, але воно не обов’язкове. Основні навички можна освоїти уже на практиці.
Як стати профі з комплаєнсу
Ми підшукали низку безплатних онлайн-курсів на тему комплаєнсу, які можна за бажанням переглянути вдома, сидячи на дивані. Вони іноземні й переважна кількість англійською мовою, проте є з субтитрами.
- What is Corruption: Anti-Corruption and Compliance від University of Pennsylvania на платформі Coursera.
Це невеликий курс про корупцію, причини її існування та наслідки. Про сучасні антикорупційні закони. Про практичні стратегії, як створити політики та процедури запобігання корупції. Курс безплатний, з українськими/російськими субтитрами. - What is Compliance? Від University of Pennsylvania на Coursera.
Комплаєнс — це не лише запобігання проблемам та дотримання законів, а й позитивний вплив надійної та етичної програми на бізнес, співробітників та стейкхолдерів. Курс з великою кількістю практичних кейсів і порад, як змінити корпоративне управління, щоб стати доброчесним бізнесом. Курс безплатний, з українськими субтитрами.
- Unethical Decision Making in Organizations від UNIL, Université de Lausanne на Coursera.
Цей курс навчить, як сильний організаційний контекст штовхає добрих людей до неетичних рішень. Як захистити себе та організацію? Як аналізувати ризики? Тут застосовуються знання з менеджменту, психології, соціології, філософії та навіть літератури. Курс також показує деякі найвизначніші організаційні скандали останніх десятиліть. Якщо іноді здається, що порушення законів допускають погані люди, то численні корпоративні скандали продемонстрували, що навіть люди з високим рівнем доброчесності можуть порушити правила, за певних умов. Курс вчить, як цього не допускати. Курс безплатний, з російськими субтитрами
- Comparative Equality and Anti-Discrimination Law від університету Stanford Online.
Це курс про світове законодавство про рівність та боротьбу з дискримінацією, який порівнює американську, європейську та інші національні правові системи. Доступний англійською мовою. - Making Successful Decisions through the Strategy, Law & Ethics Model від University of Michigan на платформі Future Learn.
Пройшовши цей курс можна дізнатися, як приймати ефективні рішення, використовуючи стратегію, закон та етичну модель. Цей дуже практичний курс, який покаже, як приймати успішні ділові, особисті та керівні рішення. Доступний англійською мовою. - Business Ethics: An Introduction to Ethics for Business Leaders від Dublin City University на платформі Future Learn.
Цей інформаційний курс проведе через основні теми та концепції етики в бізнес-контексті. Дасть глибоке розуміння того, що таке етика, як її застосовувати до бізнесу та організацій, що означає «відповідальність» у бізнес-контексті. Доступний англійською мовою.
- Global Impact: Business Ethics від Global Challenges in Business Specialization на платформі Coursera.
Глобальна етика бізнесу — це вивчення та аналіз того, як етика та глобальний бізнес пов’язані. Оскільки комерція стосується ринків, а ринки передбачають обмін між людьми та групами людей, комерція стосується людських відносин. Бути відповідальним — теперішня вимога світу, але як це зробити — у цьому курсі. Доступний англійською мовою з українськими /російськими субтитрами. - Business Ethics: Exploring Big Data and Tax Avoidance від University of Leeds.
Етична поведінка надає переваги бізнесу — наприклад, залучення працівників, клієнтів та інвесторів. Але неналежне управління може створити проблеми. Це курс про те, як глобалізація збільшує ймовірність махінацій та уникнення від сплати податків і що треба робити, щоб не допустити таких проблем у компанії.
Комплаєнс-спеціаліст — нова професія, яка виникла у відповідь на вимоги сучасного світу.
Поодинокі комплаєнс-профі в Україні вже є. Їх небагато, попит на таких спеціалістів великий, а перспективи на українському та міжнародному ринках блискучі.