Перші: «баронеса з пензлем» Тамара де Лемпіцька

Тамара де Лемпіцька стала однією з найдорожчих та епатажних художниць ХХ століття. Її роботи прикрашають приватні колекції Джека Ніколсона та Барбри Стрейзанд. А поп-зірка Мадонна нерідко використовує улюблені картини у своїх кліпах.

«Я малювала королів та повій. Тих, хто надихає і тих, хто змушує мене тремтіти», — казала Тамара. 

Як подруга Пабло Пікассо та Жана Кокто підкорила весь світ і стала однією з найдорожчих художниць ХХ століття?

Дочка Мальвіни

Вона народилася 1998 року як Марія Гурвіч-Гурська, за іншими даними, як Тамара-Розалія. Її місце народження точно не відоме, вважають, що це була Варшава. Вже будучи відомою художницею, Тамара неодноразово переписувала свою біографію. Батько Борис Гурвіч-Гурський був адвокатом, мати, Мальвіна Деклер — дочкою багатого польського банкіра. Через п’ять років Борис покинув сім’ю, і дівчинку виховував жіночий клан — мама, три тітки та бабуся.

Марія Гурвіч-Гурська, майбутня художниця

Саме Клементина всерйоз зайнялася вихованням та освітою онуки, познайомивши її зі світом музики та живопису. А пізніше відвезла 11-річну Тамару до Італії. Показала Рим, Флоренцію та Венецію, а також навчила її вирізняти кольори, ракурси та деталі великих майстрів епохи Відродження. Клементина найняла викладача, який вчив Тамару малювати натюрморти та морські краєвиди. Подорож виявилася доленосною — Тамара вирішила стати художницею.

У 1910 році дівчинку відправили вчитися до Швейцарії, де вона захопилася кубізмом. На її майбутній стиль вплинули Пабло Пікассо та Жорж Шлюб. Вони розбивали картину на кілька фрагментів і писали кожен із них окремо.

Після смерті Клементини Тамару відвезла до Парижа її тітонька Стефанія. А в 1912-му дівчина переїхала до неї у Санкт-Петербург, де почала вчитися живопису в академії мистецтв.

Світська левиця

Юна Тамара ходила на театральні вистави та бали. На одному зі світських вечорів вона звернула увагу на високого гарного поляка і вирішила, що зможе скласти йому блискучу партію. Зрештою, так і сталося. У 1916 році вона вийшла заміж за адвоката Тадеуша Лемпіцького, нащадка знатного польського роду. У будинку молодих не стихали танці та сміх, а шампанське лилося рікою. Незабаром у них народилася дочка Марія, яку батьки називали Кізетт. Батько любив свою маленьку білявку з блакитними очима. Але сімейне щастя було недовгим.

Дівчина стала художницею завдяки зусиллям бабусі Клементини Деклер

З революцією 1917 року в їхній будинок налетіли чекісти, Тадеуша заарештували, і врятувати його могла лише Тамара, яка зробила все, щоб витягти чоловіка з в’язниці. Завдяки протекції шведського посла сім’я отримала візи та 1918 року виїхала до Парижу. Лемпіцького серйозно підкосили події попередніх місяців. Втративши весь статок, він впав у депресію, багато пив і цілодобово не вставав з ліжка. Сім’я жила на гроші, отримані від продажу вивезених коштовностей. Поки Тадеуш страждав, Тамара продовжувала навчатися у французького художника-імпресіоніста Моріса Дені. Потім її наставником став Андре Лотт. Саме він навчив її поєднувати академічний живопис з експериментальним.

Сальвадор Далі й Тамара де Лемпіцька

Від середини 1920-х і з розквітом естетики ардеко кар’єра Тамари різко пішла вгору. Художниця знайшла свій унікальний стиль — м’який кубізм, що нагадував перенесені на полотно скульптури із сталевих листів. Вона писала портрети, що нагадують фото із модних журналів. Втім, Лемпіцька сама ілюструвала модні паризькі видання та була законодавицею мод — вишукано одягалася та оберталася у світському суспільстві. Хоча ще зовсім недавно вона була ніким.

Художниця стала світською левицею та зіркою вечірок. Потоваришувала з Сальвадором Далі та письменником Жаном Кокто. Той вважав, що Тамара любила вищий світ так само, як мистецтво. Одні називали її королевою ардеко, інші критикували відвертий еротичний характер картин.

У гонитві за визнанням

Одного художнього таланту було замало, щоб забезпечувати сім’ю. Тамара по десять годин писала картини, а потім прораховувала варіанти їхнього продажу. Їй потрібне було визнання. Щоб виділятися у творчому середовищі, художниця використовувала уяву, талант та розважливість. Вона пофарбувалась у блондинку, купила шовкові сукні, продумала макіяж і деталі біографії та вирушила підкорювати світську публіку. При цьому світська левиця не приховувала своєї бісексуальності і всі скандали вміло перетворювала на власну популярність.

Одна з найзнаменитіших робіт художниці «Тамара у зеленому «Бугатті»

У цей період вона написала одну з найзнаменитіших робіт — автопортрет за кермом автомобіля «Бугатті», на якому виглядала емансипованою й елегантною. В 1929 році картина отримала назву «Тамара у зеленому Бугатті». Хоча такої машини у художниці не було — вона їздила маленьким «Рено». До тридцяти років жінка стала мільйонеркою, але її сімейне життя зазнало краху. Тадеуш не виніс епатажного способу життя художниці, а Тамарі не подобалися його апатія та неробство. Невдовзі вони розлучилися.

Нове життя

Вона могла проводити біля полотна по десять годин на добу

Через п’ять років після розлучення Тамара знову вийшла заміж — за барона Рауля Куффнера, великого угорського промисловця та землевласника. Він закохався у неї та її талант з першої ж зустрічі. Проте художниця відповіла згодою на пропозицію руки та серця лише після його згоди ніколи і ні до кого не ревнувати свою майбутню дружину. Незважаючи на умову, цей шлюб виявився довгим і щасливим — майже тридцять років Рауль у всьому підтримував свою епатажну діву.

Тамара з чоловіком Раулем Куффнером

Коли нацисти захопили Австрію, барону довелося продати свою частку в сімейному бізнесі. Подружжя поїхало у довгу подорож Америкою, а потім і зовсім передумало повертатися до Європи. 1941 року з окупованої Франції до Тамари приїхала дочка Кізетт. Лемпіцька легко увійшла до американської еліти, де її називали «баронесою з пензлем». Нею захоплювалися книжкові видавці, а відома картина «Дівчина у зеленій сукні» з’явилася на обкладинці одного з видань знакового роману 1920-х «Великий Гетсбі».

«Портрет Марджорі Феррі» став найдорожчою картиною у творчості Лемпіцької

Вона залишалася все тією ж стильною та екстравагантною дамою. В Америці Тамара насамперед розіслала усім журналістам свої паризькі фотографії. А після перших статей влаштувала грандіозний прийом. Найчастішими відвідувачами її нью-йоркської студії були зірки Голлівуду Грета Гарбо, Тайрон Пауер та Долорес дель Ріо. Але після війни її кар’єра пішла на спад. У моду увійшло абстрактне мистецтво, світ заговорив про нові таланти. Тамара намагалася змінити свій стиль, деякий час експериментувала та освоювала авангардизм та сюрреалізм. Але успіху не досягла і поступово переключилася на декор інтер’єрів.

Останній сплеск

У 1962 році від серцевого нападу помер чоловік художниці та її найвідданіший шанувальник. Рятуючись від самотності, Тамара переїхала до доньки та онуків у Х’юстон. У 1972 році в Парижі пройшла її ретроспективна виставка, яка знову викликала інтерес до живопису Лемпіцької — про неї заговорили, її картини добре купували.

Ще через два роки Тамара знову здивувала публіку — приїхала до мексиканського «міста вічної весни» Куернаваку та купила там будинок. 76-річна художниця закохалася у скульптора Віктора Контрераса, який був на 40 років молодшим за неї. У старості вона проживала своє життя як хотіла — носила яскраві сукні, неодмінно наносила макіяж і засмагала топлес.

18 березня 1980 року Тамара де Лемпіцька померла уві сні, заздалегідь спланувавши свій похорон. Вона заповідала кремувати себе і розвіяти прах над активним вулканом Попокатепетль.

1983 року французька дизайнерка і стилістка Жозіана Маріс Півідаль під псевдонімом Лоліта Лемпіка створила однойменний бренд, який назвала на честь набоківської Лоліти та знаменитої художниці. Її парфуми залишаються популярними понад 20 років — пряні та п’яні, як сама Тамара де Лемпіцька. 

Читайте також:

Долучайтесь до наших соцмереж, аби бути в курсі усіх важливих новин та подій: FacebookTelegramInstagram