Повчитись у Ізраїля: 6 висновків щодо підходу до підприємництва у цій країні

10 октября, 2017

Чи можна виховати у громадян своєї країни такую рису, як підприємливість? Якщо подивитись на приклад Ізраїлю, виходить що так, от тільки роботу у цьому напрямку треба починати заздалегідь. Як це відбувається у цій країні на практиці, своїми спостереженнями ділиться Мар’яна Каганяк, керівник Офісу з просування експорту (Export Promotion Office).

Коли ти бачиш, наскільки різні люди, великий світ, то розумієш, що можливості – дуже великі, нескінченні. Про них постійно треба думати і помічати. Тому мені й так подобається моя робота, бо ми показуємо ті можливості, які, буває, компанії не помічають. Я намагаюсь працювати з можливостями, не з проблемами.

Однозначно, кожна країна індивідуальна, але мені сподобалося мислення ізраїльтян під час навчання у Хайфі на курсі інноваційного підприємництва.

1. По-перше, вони всі досить активні, навіть у дуже дорослому віці. Якщо у нас людина з важкою хворобою закриється від світу, то в Ізраїлі вона активна, викладає, далі займається улюбленою справою.

2. Українці також дуже підприємлива нація, у нас багато стартапів, але після перших невдач ми розчаровуємося і більше цього не робимо. А в Ізраїлі культивується ідея про те, що з помилок треба робити висновки і йти далі. Нам також це треба зрозуміти і вчити, насамперед, дітей, що помилка – це свого часу, може, навіть добре, ти можеш зробити висновки і отримати потрібний досвід.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

3. Я помітила, що українцям треба вчити більше іноземних мов, бо на навчанні всі знали по дві-три іноземні мови. І це також умова глобалізації – ти мусиш бути готовим до цього, не можна тільки з українською чи російською мовою вийти на глобальний ринок і бути повноцінним гравцем.

4. Ця програма в Ізраїлі для мене, по суті, стала прикладом, як можна промотувати країну. Це довгий шлях – запросити 30 людей з різних країн, навчати, показувати культуру, але виїжджають вони повними фанатами Ізраїлю. Я зрозуміла, що ми, українці, недостатньо про себе розповідаємо, і не тільки глобально, але й між собою. Я впевнена, якщо ми б уважніше придивилися, то й про Україну можна було б не менше розказати. Нам є чим пишатися, є багато речей, які можна показувати іноземцям, розповідати про історію, можливості. І це потрібно робити постійно, системно, і цим повинна займатися і держава, і кожна людина на своєму рівні.

5. Нам показали, і теоретично, і практично, як плекають інноваційне підприємництво в Ізраїлі. Мені здається, що українським підприємцям недостає практичної освіти, конкретних прикладів, куди бізнес може прийти і чогось навчитися. А Ізраїль як держава дуже багато вкладає і в розвиток малого та середнього бізнесу, і в освіту – діти з 12 років вчать про підприємства та стартапи. Підприємців фактично вирощують. Хоча вони самі говорили, що процент успіху – 3% зі 100.

6. Також можна було б перекласти на український досвід те, що Ізраїль оточений ворогами, і вони живуть сьогоднішнім днем. Вони говорять: ми не знаємо, що буде завтра, але знаємо, що є сьогодні. І вони вкладають гроші насамперед у себе: на освіту і на подорожі, але щоб розширити світогляд, не просто на туризм for fun. Вони відверто говорять, що, крім основної роботи, у них є ще якийсь бізнес-проект, вони постійно шукають, як можна заробити, щось розвинути. У цьому – їх стиль життя, тип мислення.

— Читайте також: Іванна Климпуш-Цинцадзе: «Українки занадто себе самоцензурують»