Простіше ніж здається: як відкрити e-Residency та вести бізнес у ЄС

01.04.2022

З початком повномаштабної війни, яку розпочала росія проти України з країни виїхало більше 4 млн людей. Ті з українців, і в бійшій мірі з українок, які зохотіли спробувати відкрити чи перевезти бізнес з Україні у ЕС можеть скорстатися спрощеною процедурою відкритя компанії через е-Residency.

Ми все писали, що програма дає можливість отримати європейську «приписку» бізнесу, відкривати рахунки за кордоном і повністю вести свою діяльність онлайн. Так зробила  бізнесвумен Христина Дідух зі Львова 24 лютого закупила десятки тисяч квітів і збиралася їх продати в Україні, але її плани змінила війна. Екстрено з квітами вона поїхала до Естонії. Там отримала е-резидентство. З ним можна відкрити іноземний рахунок, вести всю бухгалтерію онлайн, а податки сплачувати лише в разі виведення капіталу.

Читайте також: «Квіти для України»: як львів’янка розпродує квіти в Естонії на користь України

Керівниця відділу зв’язків з громадськістю e-Residency Катрін Ваґа

Більш детально про те, як відкрити компанію через е-Residency у колонці на WoMo нам розказала керівниця відділу зв’язків з громадськістю e-Residency Катрін Ваґа.

Наразі Естонія має понад 5000 електронних українських резидентів, які заснували близько 1 600 компаній. Це досить масштабне ком’юніті, кожен учасник якого на власному прикладі випробував усі переваги е-Residency. Тож якщо ви планували розпочати свій бізнес в європейській країні Естонія створила максимально зручні умови для старту. 

На сьогодні Естонію можна назвати повноцінною цифровою державою. Місцеві жителі можуть голосувати та підписувати більшість документів онлайн. Майже 95% всього документообігу Естонії зберігається в електронному форматі, у такий спосіб бюрократичні процеси зведено на мінімум.

Також Естонія стала першою країною, яка впровадила державну програму e-Residency (е-резиденство). Вона дозволяє  громадянам будь-яких країн легально вести бізнес через Естонію, відповідно відкриває додаткові можливості та доступ до Європейського ринку. Як українським підприємцям швидко легалізуватися в Європі, отримати власний рахунок та статус е-резидента й вести міжнародну діяльність у матеріалі.  

E-Residency: картка е-резидента та трохи передісторії 

У 2014 році Естонія дала можливість підприємцям з усього світу, які бажають відкрити компанію в Естонії, оформити електронне громадянство країни або віртуальне резидентство (e-residency). Відразу зазначимо, що ID-картка е-резидентів не є еквівалентом звичайного естонського паспорта та не дає права на в’їзд чи постійне проживання в Естонії або інших країн ЄС. Але дозволяє повноцінно вести бізнес практично з будь-якої країни світу: відкривати рахунки, шукати партнерів та вести всю бухгалтерію онлайн.

Стати електронним громадянином Естонії може кожен охочий повнолітній громадянин іншої країни. Всі процеси оформлення ID-картки проводяться у форматі онлайн. Потрібно буде лише відвідати посольство Естонії для того, щоб здати свої біометричні дані та отримати сам документ.

Як стати е-резидентом Естонії

Щоб стати е-резидентом Естонії потрібно зробили три кроки — отримати картку е-Residency, зареєструвати компанію та відкрити рахунок для майбутніх фінансових операцій. Розглянемо детальніше перший та головний етап — отримання ID картки. Для цього необхідно:

1.Ознайомитися з переліком документів та підготувати: копію посвідчення особи, цифрову фотографію (1300х1600, зроблену протягом півроку), мотиваційний лист, мати картку Visa або Mastercard.

2.Зареєструватися на офіційному сайті програми e-resident. На цьому етапі необхідно обрати адресу посольства Естонії, де вам буде зручно здати біометричні дані та забрати ID-карту та стартовий пакет e-residency. Зауважимо, що тимчасово ІD-картки не видаватимуться в посольстві в Києві. Заплатити державне мито у розмірі  €100-120 за допомогою картки Visa або Mastercard.

3.Після реєстрації департамент поліції та прикордонної охорони Естонії перевірить усі данні та повідомить вас електронною поштою, коли процес буде завершено. Загалом перевірка може тривати від 3 до 8 тижнів.

4.Як тільки вашу заявку буде схвалено, документи можна отримати за адресою, яку ви обрали на етапі реєстрації. З собою необхідно мати посвідчення особи, копію якого ви подавали разом із заявою, та будьте готові здати відбитки пальців консулу чи співробітнику поліції.

Після усіх етапів ви отримаєте комплект е-резидента: особисту ID карту, пін-коди та пристрій для зчитування карток (кардрідер).

Переваги е-резидентства 

Найбільший плюс програми е-резидентства це можливість вести бізнес у Європі без постійного європейського місця проживання. Що, своєю чергою, дає низку додаткових переваг, e-резиденти можуть:

  • заснувати естонську компанію онлайн та користуватись усіма податковими пільгами нарівні з компаніями-резидентами
  • подавати заяви та декларації в режимі онлайн
  • підписувати документи за допомогою цифрового підпису, укладати контракти тощо
  • користуватися банківськими послугами (включаючи дистанційний переказ грошей)
  • отримати до платіжних систем онлайн
  • сплачувати податки в Естонії (якщо потрібно)