Лідія Білас: Знання про життя — це основа якісної освіти

27 сентября, 2024
Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проєктів «МрійДій»

5-6 жовтня у Києві відбудеться просвітній фестиваль «Освіта Дивосвіту 2024», який поєднає виставку для батьків і майбутніх учнів з безплатним входом та форум, присвячений темам майбутнього освіти. Виставка представить широкий спектр освітніх можливостей — від дитячих садків до програм для дорослих, що допоможе учасникам знайти найкращі рішення для свого освітнього шляху. Форум зосередиться на сенсах та цілях освіти майбутнього, а також на необхідності змін у суспільстві та освітній системі.

Однією зі спікерок форуму буде Лідія Білас, засновниця мережі освітніх проєктів «МрійДій». Вона поділиться своїм баченням ролі мрії в освіті та тим, як освітні інновації можуть допомогти розвивати креативність, мислення і ментальне здоров’я дітей. Її методологія «мрійдійництва» підкреслює, що знання про життя є основою якісної освіти, і вчить дітей бачити зв’язок між знаннями та реальними життєвими процесами.

Про тему виступу

Буду говорити про своє улюблене — про мрії. Не як про щось ефемерне, а як про цілу науку, мистецтво, напрямок, як завгодно. На жаль, дорослішання позбавляє легкості, мрійливості та швидкості за зміни свого шляху. Ми більше не граємо в класики й не перестрибуємо з однієї клітини на іншу. Ми приростаємо до своїх титулів, посад, рутини, речей, реальності, яка не така яскрава, як у мріях. Соціум говорить нам про те, що це і є доросле життя, що так і має бути. Сміливість мріяти допоможе віднайти покликання та дасть сили боротись з соціумом. Але при цьому важливо пам’ятати, що мрія — це результат масштабу та рівня світогляду людини. Про це будемо багато говорити. 

Які основні виклики стоять перед українською освітою в умовах глобальних змін?  І як війна з росією вплинула на систему освіти в Україні?

Школа не має змушувати учня запам’ятати всі математичні формули та теореми, але школа може навчити дитину мислити як математик. Освітній заклад не має змушувати дитину жонглювати історичними датами, але може закохати в історію так, що школяр самостійно піде в бібліотеку, щоб дізнатись більше про минулі століття. Школа не може навчити всього на світі, але може дати поштовх до lifelong learning, закохати в освіту впродовж життя. Школа не може і не має давати готові відповіді на всі запитання, але може запалити вогник дослідництва в учнях, розвинути критичне мислення, емоційний інтелект, навчити працювати у команді та використовувати свої знання у майбутньому, спираючись на цінності. 

Якщо говорити про підходи навчальних закладів, то, мабуть, ось це все і є, з одного боку, викликом, а з іншого — цікавими новими можливостями. 

Якими практичними кейсами ви можете поділитися щодо інтеграції нових підходів в освіті?

На виступі буду розповідати про особливості нашої методології мрійдійництва, яка полягає у використанні мрій і прагнень як інструменту для утримання ментального здоров’я, підвищення мотивації до навчання та поштовху до діяльності, що допомагає особистості самореалізуватися. У цьому підході до розвитку особистості, де мрія та уява зрівноважуються дієвим досвідом, скерованим на позитивні суспільні зміни.

Мрієтерапія, яку розробили та практикують психологи й педагоги «МрійДій», ґрунтується на таких принципах:

  • Мрія народжується там, де можна фантазувати, уявляти, щось вигадувати й креативити.
  • З мрією діляться там, де панує ДОВІРА, а дитина почуває себе безпечно для того, щоб ділитися своїми мріями й прагненнями.
  • Навіть у світі, де немає відчуття фізичної безпеки, мрія здатна «перемикати» сприйняття на майбутнє, а не застрягати в минулому, що важливо під час війни.
  • Мрія, прагнення дитини, усвідомлення життєвої місії (нехай навіть на короткий час) — важливий компонент її високої самооцінки. А отже, прагнучи підвищити самооцінку дитини та скерувати її до самореалізації, мусимо працювати із її мріями й прагненнями.
  • Немає мрій важливих і менш важливих, реалістичних і фантастичних… Будь-яка мрія, навіть найбільш фантастична, здатна мотивувати дитину до саморозвитку. Для нас найважливіше, щоб мрія спиралася на людські цінності або ж принаймні не суперечила їм.
  • Школа/ садочок залучають родину дитини, щоб разом створити передумови для народження дитячої мрії і її досягнення, навіть якщо дитина нічого не хоче.
  • Мрія, яку не вдалося досягнути, не ранить, а допомагає навчити важливих речей.

Як осучаснити систему підготовки вчителів до нових реалій?

На мою думку, сучасний підхід — це коли у процесі навчання діти отримують розуміння, як ці знання працюють у житті; який взаємозв’язок між тими чи іншими науковими явищами та процесами; чому я сьогодні вивчаю ту чи іншу формулу, а на фізиці виконую саме цей експеримент. Знання про життя — це основа якісної освіти. Тому сучасний освітянин має бути дуже креативним щодо генерування ідей — як науку, інколи складну та незрозумілу, зробити цікавою та доступною для дітей. 

Дуже тішить, що сьогодні для освітян відкриваються все нові та нові можливості щодо підвищення кваліфікації. Ми в освітньому центрі «МрійДій» часто організовуємо воркшопи, лекції, де наша команда ділиться досвідом та сучасними методиками. Воркшопи відвідують вчителі з різних міст, селищ, сіл України. І ми бачимо, як багато освітян прагнуть дізнаватися щось нове та впроваджувати у своїх школах сучасні підходи. Це дуже радує.

Як мрія може допомогти молоді адаптуватися до змін і невизначеності сучасного світу?

Школи, в яких вчать мріяти, автоматично навчають дітей бути висококваліфікованими спеціалістами, розв’язувати складні задачі, бути креативними, критично мислити, проходити випробування та не здаватись. У світі, де штучний інтелект погодинно знецінює академічні знання, школи, в яких вчать мріяти, виховують людей, що мислять, годують їх душі й вчать вміння бачити серце у своєму шляху.

Як мрію можна інтегрувати в освітній процес на різних рівнях навчання?

Наша методологія мрійдійництва, про яку розповіла раніше — це приклад глибинної інтеграції мрії у навчальний процес. Концепт мрійдійництва про фантазію, формування візії, окреслення цілей, ментальне здоров’я і мотивацію. Однак цього недостатньо, якщо говорити про проактивну позицію особистості, її прагнення діяти, змінювати суспільство, творити світ. Якраз для цього ми послуговуємося терміном мрійдійництво. У ньому цілісний підхід до розвитку особистості, де мрія, уява зрівноважується дієвим досвідом, скерованим на позитивні суспільні зміни.