Як відновитися після релокейту. Історії брендів LiSOLODKA з Маріуполя та Sanimed M із Харкова

27 сентября, 2024

Початок повномасштабного вторгнення. Схід України. Інтенсивні бойові дії вже з перших хвилин. Ви хапаєте найближчих людей та буквально з рюкзаком виїжджаєте з рідного міста — у надії, що ще повернетеся, адже на вас там чекає ще і власна справа. Однак минає другий рік великої війни, а ця мрія так і залишається мрією.

Такими є історії засновниць бізнесів LiSOLODKA й Sanimed M, яким довелося виїхати з рідних Маріуполя та Харкова. Чого це їм коштувало та як вони змогли відновити власні справи в релокації — власниці бізнесів поділилися в межах West Business Hub: Intensive session. 

West Business Hub: Intensive session — підбиття підсумків програми релокації за проєктом West Business Hub та іншими проєктами запрошених організацій громадянського суспільства й ініціатив, які працюють із переміщеними бізнесами, жінками-підприємицями. Зустріч із 20 власницями українських бізнесів  була проведена у квітні 2024 року ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі» за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».  Історії жінок-підприємиць розповідаємо далі.

LiSOLODKA, бренд одягу родом із Маріуполя

Бренд LiSOLODKA заснувала 5 років тому Єлизавета Діденчук у Маріуполі. Це була ризикова історія, адже дівчина запустила його після декретної відпустки, маючи лише 1000 грн у кишені. Однак із вірою та бажанням розвивати власну справу понад усе бренд LiSOLODKA став зростати.

Зростати, допоки не сталося повномасштабне вторгнення. 

Єлизавета зустріла війну в себе вдома, у Маріуполі — шокованою та без розуміння, як діяти далі. Поспіхом зібрала рюкзак і з родиною виїхала з міста на декілька днів. Перечекати, як тоді здавалося.


Єлизавета переїхала на Захід України. Від бренду в дівчини залишилися тільки 120 пакувальних коробок та побутова праска. Перші місяці були важкими, однак уже влітку 2022-го Ліза вирішила перезапустити роботу LiSOLODKA. Допомогли повідомлення клієнтів, каже дівчина.

«Це був кінець березня / початок квітня 2022 року, коли люди поступово змогли вирватися з блокади міста. Писали багато: і що речі бренду врятували від холоду в підвалах, і що з палаючого будинку замість документів рятували нову сорочку від LiSOLODKA. Одна з клієнток написала: “Мені не потрібні гроші. Мені потрібне моє замовлення від LiSOLODKA. Навіть якщо доведеться довго чекати, я згодна. Робіть!»  — пригадує засновниця бренду.

Сьогодні вироби LiSOLODKA створюються у Львові, а також частково в Мукачево. Спершу дівчина «тягнула» все на своїх можливостях, згодом почала цікавитися грантовими підтримками, спільнотами релокованих бізнесів тощо. Значну роль відіграло навчання. Ліза пояснює: світ рухається швидко, як і нова інформація, методи та дослідження. Для підприємців це дуже корисні інструменти, які можна залучити для подальшого розвитку бізнесу й покращення його результатів.

«А ще важливий досвід інших людей, яких я там зустрічаю. Бо робити власні помилки треба, але бажано ще й вчитися на чужих. Зазвичай це така селекція людей, які мають схожі цілі, пріоритети, проблеми. І, звісно, нові знайомства, бо після кожного навчання я забираю з собою неоціненні контакти нових знайомих з абсолютно різних галузей», — додає підприємиця.

LiSOLODKA працює, відшиває нові колекції та доставляє речі по всьому світу. Однак бізнес змінився. Перш за все змінилися принципи виробництва — залучення фахівців з аутсорсингу, нові канали збуту товарів, інші об’єми закупівлі матеріалів. А ще повністю змінився асортимент LiSOLODKA. Він зосередився на головному сенсі бренду — морській тематиці, яку до цього транслювали частково.

«Після початку повномасштабного вторгнення та вимушеної релокації ми відчули потребу розповісти світу про рідний край, рідне Азовське море. Відповідно, усі нові колекції пронизують акватичні мотиви», — розповідає Ліза.

Сьогодні бренд досі стикається з проблемами та шукає, як підлаштуватися під ці виклики. Засновниця LiSOLODKA каже: відновлення досі триває. Але найголовніше — вірити в себе та любити те, що робиш.

«Можливо, це звучить занадто лірично в питанні бізнесу, але це так. Я чітко усвідомила, що життя без бренду одягу — наразі один із найгірших сценаріїв для мене. А я вибираю для себе найкраще. Я люблю цю справу, маю величезний досвід, мала успіхи до цього —  то чому я маю відмовитися від цього?» — підсумовує дівчина.

Sanimed M, виробник поживних середовищ із Харкова

Історія другого бізнесу почалася в Харкові у 2016 році. Олександра Українець, співвласниця Sanimed M, просто хотіла створити щось важливе та корисне. Так із бажання допомагати іншим і мати власну справу виникла компанія, яка сьогодні займається виробництвом поживних середовищ, що використовують у лабораторіях для культивування мікроорганізмів (бактерій, грибів тощо). Це необхідно для наукових досліджень, медичних аналізів та промислових тестів. Такий напрямок бізнесу — досить специфічний і унікальний для України. 

Військові дії поставили під загрозу життя самої жінки та працівників компанії. Інші співвласники бізнесу подзвонили Олександрі й переконали її виїхати в Румунію, щоб звідти мати змогу допомагати команді. Для підприємиці це означало відірвати себе від Sanimed M, який на той момент уже був прибутковим та успішним бізнесом, що розташовувався саме в Харкові.

«Перші дні після повномасштабного вторгнення були часом великого шоку та страху. Було важко усвідомити масштаби руйнувань і той факт, що все, що ми будували роками, опинилося під загрозою. Були моменти, коли здавалося, що відновитися або продовжувати бізнес далі буде неможливо. Однак я завжди відчувала внутрішнє прагнення не здаватися», — пригадує Олександра.

Бізнес став на паузу на 5 місяців. За цей час команді довелося звикати до нових умов. Олександра каже, що їй буквально щосили довелося переконувати своїх партнерів і співробітників, що вони зможуть подолати ці виклики. На щастя, всі вирішили не здаватися та шукати нові можливості для розвитку. 

Спершу Sanimed M було важко. Важко розширити географію присутності, знайти нових клієнтів. У кризовий період довелося заморожувати деякі проєкти, зменшувати обсяги закупівель, переглядати витрати на оренду або інші операційні витрати. 

«Відновити бізнес після релокації було надзвичайно важко, оскільки ми опинилися в ситуації, де довелося все починати майже з нуля. Дуже часто потрібно було ухвалювати нестандартні рішення, наприклад знаходити тимчасові приміщення для роботи, які не були пристосовані для бізнесу. У них ми могли тимчасово перекомплектувати наш продукт і відправити клієнтам», — каже Олександра.

Однак у таких кризових умовах компанія почала повільно зростати. Sanimed M виконала реорганізацію та налагодила нові процеси. Команда ухвалила рішення відкривати виробничий майданчик у Хмельницькому, що став «ключовим логістичним центром для підтримки клієнтів на заході країни». Найголовніше, що попри важкі виклики Sanimed M зберегла всі ключові контракти, втримала команду та навіть змогла розширити штат.

Зараз компанія досі у процесі відновлення. Попри це вона розвивається та нарощує оберти. Проте з’явилися нові виклики — наприклад, пошук додаткових коштів, які змогли б покрити зростання. Це, зокрема, гранти та кредити. З іншого боку, команді потрібні нові знання, щоб навчитися працювати й масштабуватися в нових реаліях. Для цього Олександра постійно відвідує різні навчання та воркшопи, зокрема в межах ініціативи Women In.

«Такі заходи мають кілька важливих цілей та переваг для мене особисто й можуть бути корисними для інших українських бізнесів. Перш за все це чудова можливість зустріти однодумців, потенційних партнерів або клієнтів. Також це сучасні навчальні програми, які пропонують актуальні методики та стратегії, які дозволяють оптимізувати бізнес-процеси, зменшити витрати й підвищити ефективність. Участь у навчаннях допомагає мені зберігати високу конкурентоспроможність на ринку та розробляти нові стратегії для виживання», — ділиться Олександра.

Наостанок підприємиця дає декілька дієвих порад для тих, хто розвиває власну справу в умовах війни:

«Ніколи не здавайтеся, навіть коли здається, що всі труднощі звалилися на вас одночасно», — резюмує співвласниця Sanimed M.

Матеріал створено в межах проєкту «Розширення можливостей жіночого підприємництва в Україні», що реалізується ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі» за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України».

Програма USAID «Конкурентоспроможна економіка України» підтримує український бізнес із метою підвищення конкурентоспроможності на внутрішньому й міжнародних ринках, допомагає в розбудові спрощеного та прозорого бізнес-клімату, а також забезпечує українські компанії можливостями скористатися перевагами міжнародної торгівлі.