Дітям про видатних людей: Письменниця Таня Стус про читання і книжки

11 февраля, 2020

WoMo cпільно з видавництвом IPIO починають яскравий проєкт популяризації  сімейного читання. У видавництві виходить дитяча серія захоплюючих біографій відомих людей «Видатні особистості. Біографічні нариси для дітей». Ми вважаємо, що про життя тих, хто змінив світ на краще, потрібно знати більше і брати з них приклад. Книжки — гарний спосіб дізнатися багато корисного, а ще — привід для батьків та дітей провести час разом. Ми запрошуємо відомих матусь і татусів розповісти про їхній читацький досвід.

Книжку «Дивовижні особистості, які змінили ХХ століття», яка знайомить читачів із 20-ма біографіями неймовірних жінок і 20-ма життєписами не менш дивовижних чоловіків, ми запропонували прочитати у родинному колі письменниці Тані Стус. Таня є також літературним критиком, керівницею проєкту промоції дитячого читання «BaraBooka. Простір української дитячої книги», експерткою та співзасновницею рейтингу видань для дітей та підлітків «Рейтинг критика», член журі премій та рейтингів у галузі дитячої літератури та авторкою програм-інтенсивів з літературної освіти для дітей та підлітків.

Як я стала читачкою

Я навчилася читати й закохалася в книжки абсолютно пасивним методом — спостереження й перебування в середовищі.

Народилася я в учительській династії. На полицях у моєї бабусі, в нашому домі завжди було багато книжок, я постійно бачила поруч людей, що читають та ходять брати новинки до бібліотек. І мені дуже подобався запах книжок, доторки до них. Я й сама робила книжки. Складала аркуші, зшивала їх, щось на них писала-малювала. Мабуть, у цьому таки є якась позачасова магія для багатьох дітей, бо, наприклад, усі мої доні теж «виготовляли» книжки, і діти моїх подруг. Феномен просто. Чому ж у країні проблема з дитячим читанням?

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Почала я читати у чотири роки, бо вчилася цьому моя старша сестра, а я все чула й запам’ятовувала. І одного разу дуже шокувала своїх батьків, почавши читати вголос вивіски. Ну і відтоді не припиняла. У нас удома читання було не просто звичним і звичайним процесом. Я б навіть сказала, в чомусь для мене цей процес був як сьогодні для багатьох дітей — «залежність» від ґаджетів, від якогось «паралельного світу» історій, дій, подій. На канікулах я могла до 2-ї – 3-ї ночі невідривно читати, поглинати, я б навіть сказала.

Як ми з Орисею читали про відомих людей

Своїх дітей я не змушую читати. Усьому свій час, тим паче – вони перебувають у подібному середовищі. Де багато книжок і люди поруч читають.
«20 дивовижних дівчат/хлопців, які змінили ХХ століття» — це книжка, яка саме для мого «органічного» підходу дуже придатна. Тут є багато чого для такої 7-річної дівчинки, як моя найменша донька: дуже милі, дівчачі-дівчачі портрети персонажів. Для дорослого читача ці ретушовані юні обличчя можуть здатися «солодкавими», а між тим, вони дуже влучні для типу «дівчаток-принцес», як моя Орися (ох, як довго я пручалася її любові до блискіток та рожевого!). І через цю візуальну цукерку ми з нею дібралися до контенту. Для моєї 7-річки тексти ще складні, але для початку ми поговорили про дивовижних людей та виклики, які кидає доля людям і вони змінюють світ.

Чому читання важливе

Що ж це мені дало – така незчисленна кількість прочитаного в дитячі та підліткові роки? Можу аналізувати як професійний редактор та літературознавець. По-перше, це, звісно, мовна та мовленнєва грамотність, навички системного мислення. Ще, певною мірою, – ерудованість. Зараз у дітей, однозначно, незрівнянно більший доступ до можливостей збагачення ерудиції та інтелектуального розвитку. Та книжки є більш продуктивними в цьому, адже інформація відфільтрована. Сьогодні діти спершу мають навчитися розпізнавати вартісність та корисність інформації, яка до них безперешкодно ллється перш за все не через книжки, а потім уже засвоювати їх. Тож раджу батькам показувати дітям пізнавальну альтернативу інтернету – нон-фікшн. А вже потім – за чітко сформованими запитами до гугла, знаходити додаткові цікавинки в продовження читання – у Youtube чи соцмережах.
Крім того, для мене читання як занурення у найрізноманітніші життєві ситуації – від побутових до світоглядних – було важливим життєвим досвідом, точніше – досвідом перед-проживання, підготовки до реальних, персонально моїх викликів, запитань і подій. Власне, читання й визначило мій фах.

 

Підготувала матеріал Тетяна Гордієнко