Для кого ми народжуємо дітей?

15 февраля, 2019

Ярослав Коваленко, засновник демократичної школи Діксі

Для кого ми народжуємо дітей? Тільки чесно! Діти – вони для нас? Чи для себе? Зрозуміло, що ніхто не задає собі це запитання, наважуючись на народження дитини. А дарма.

Відповіді на нього будуть відрізнятися історично та географічно. Так, багато дітей в сім’ях ще сотню-другу років тому було задля того, щоб мати безкоштовних помічників у господарстві. І це все ще має місце і у сучасному світі, якщо ми говоримо про сільське населення бідних країн Африки та Азії. Ще одна дитина – ще один працівник, який вносить свою долю в економіку сім’ї вже змалечку. І концепція дитини, як власності батьків до свого повноліття, навряд чи скоро вивітриться з наших голів.

Якщо ж ми говоримо про жителів сучасних міст, то дитина перетворюється зі статті доходу на статтю витрат. І в статтю витрат значну – няня, садочок, школа, гуртки, репетитори і т.д. Але концепція своєї, власної дитини у батьків не змінюється, а навіть навпаки. Чим більше дитина є затратною, чим більше зміщується баланс «брати-давати» — тим більше батьки хочуть хоча б якось вирівняти його, отримати якийсь власний зиск. Економічно його отримати не можливо, тому залишається лише емоційно-психологічна сфера. Відчуття власності. Власності над своєю ж дитиною.

мать и ребенок

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Наразі час дитинства постійно збільшується. Якщо раніше діти приходили в дорослий світ вже років з шести, а з підліткового віку працювали на тому ж рівні, то зараз період дитячої залежності збільшився в рази. Доросле життя, в кращому випадку, наступає лише після закінчення інституту. А в багатьох – взагалі років з тридцяти, поки молодь зможе знайти себе, свою справу та стати на ноги фінансово. І весь цей час вони не є самостійними. Не в змозі приймати свої власні рішення та нести власну відповідальність. А залежать від своїх батьків. От батьки і змушені думати за двох, вирішувати за двох. Звикають до того, що їх діти невіддільні від них, і є їх частиною. І процес сепарації через десятиріччя життя дітей стає болючим для всіх, бо батьки перестають вміти жити власним життям, а діти ніколи цьому і не вчились.

Діти – це окремі люди. І вони не знали, що будуть народжені для нас. Вони то думали, що є народженими для себе. Ніхто нікого не обирав, не домовлявся про умови спільного життя. Ми просто сталися в житті один одного. І ми зажди мусимо пам’ятати, що кожен з нас має право на власне життя та власний вибір. І нам важливо вчитися разом один з одним, домовляючись та поважаючи.

Якщо по-чесному, то наша задача — накормити, обігріти та відпустити дітей в світ. Ну і переживати за них, зрозуміло. Найкраще, що ми можемо зробити для їх щасливого самостійного життя – відпускати їх вже з дитинства. Не робити за них те, що вони вже можуть самостійно. І не вирішувати за них те, за що вони вже можуть нести власну відповідальність! Не хочете відпускати – не народжуйте дітей! Візьміть собаку з притулку – вона буде дивитись на вас закоханими очима все своє життя і не буде просити окремої квартири. А діти – не для цього.

Їм важливо йти своїм власним шляхом. І набивати власні гулі на цьому шляху, робити власні помилки і потім нести за це відповідальність. І не нам прогнозувати, чи здатні вони вже нести цю відповідальність – адже лише практика є критерій істини.

Зрозуміло, що нам, з вершини власного досвіду, нестерпно тяжко бачити, коли діти роблять помилки, і дуже хочеться виправити їх відразу за них. Але цим ми відразу позбавляємо їх шансу вчитися. Шансу розвиватися. Для себе, а не для нас. І досить швидко починає десь майоріти дитяча «вивчена безпомічність» — коли вони знають, що від них нічого не залежить і немає сенсу навіть пробувати, адже розумні та сильні батьки знають краще і все зроблять так, як самі вважають за потрібне. І дивуємося відсутності ініціативи, лінощам та апатії. Навчаючи цьому власними силами.

Їм важливо йти своїм власним шляхом і в освіті. І це відбувається – анскулінг, як заперечення шкільної програми, та демократичні школи, як інститути, що дають можливість кожній дитині займатися тим, що цікаво саме їй, вже існують, як явища. А проміжна ланка хоумскулерів, які вчаться шкільній програмі, але не в школі, маючи свободу у виборі навчальних інструментів та гнучкість в управлінні власним часом, вже складає мільйони дітей в світі. Діти не вчаться для себе, коли вчаться для своїх батьків. Давши їм більше вибору в шкільні роки, ми даруємо їм шанс швидше знайти себе та точніше визначиться з подальшою освітою чи навіть професією.

Звичайно, нам часто може не подобатись рішення наших дітей. В них може бути дивний для нас вибір своїх друзів, одягу, зачіски, хобі, освітнього шляху, професії, життєвого партнеру. Який буде робити нам нерви. І тут ще раз задайте собі це запитання: діти – вони для вас? Чи для себе?

 — Читайте також: When dreams come true: Почему детям так важно мечтать