Контрольна робота: Як і навіщо перевіряти знання дитини

Mother helping daughter with homework

Багато хто з нас, батьків, бере безпосередню участь у навчанні дітей: ми перевіряємо домашні завдання, або займаємося з дітьми додатково. Як правильно це робити розповідає мама, маркетинг-директорка видавництва «Ранок» та засновниця ТМ «АРТ» Наталія Коваль.

Найстресовішими моментами у моєму шкільному житті були контрольні роботи. Саме словосполучення сприймалося наче межа, після проходження якої тобі дозволяють рухатися далі або зупиняють. І деяка правда у цьому є. Контрольна робота була і є способом перевірки.
А перевірка насправді виконує декілька функцій. Батькам школярів, керівникам робочих груп цікаво і корисно буде знати. Отже:

  • контролююча функція – оцінює рівень навчальних досягнень, найчастіше тут використовують форму тестів;
  • діагностична – виявляє успішні починання та причини невдачі, її мета з’ясувати, як покращити засвоєння знань;
  • виховна – формує відчуття завершеності дії, а також початки самоконтролю;
  • мотиваційна – розкриває віру у власні сили, формує стимул продовжувати;
  • розвивальна – навчає самооцінюванню і взаємооцінюванню, є способом самопізнання;
  • навчальна – виявляє знання та вміння у процесі виконання вправ і завдань.

Тож перевірку не можна недооцінювати. І цей етап завжди має бути, якщо ви націлені на позитивний результат. А от над метою перевірки задумайтеся. Одного контролю завершеного факту мало, особливо, коли ми говоримо про навчання і дитину.

Мій син — першокласник, і вдома ми часто виконуємо додаткові вправи з математики, письма, читання. І щоразу виконання завершується перевіркою. На початку навчання я віддаю перевагу виховній і мотиваційній функціям. Бо моя мета, щоб наступного разу дитина не з примусом сідала за заняття, а бачила, у першу чергу для себе, позитивний ефект.

Не так давно син тільки вчився читати. І не дуже гладко це виходило. Я застосовувала різні ігрові прийоми, щоб з одного боку зацікавити процесом, з іншого – все ж почати читати й поліпшувати вміння. Зараз він вже впевнено читає і розуміє прочитане. При чому читає скрізь, де бачить букви. І тепер перевірка в читанні матиме більше навчальної і розвивальної функції. Бо наша наступна мета – зробити читання звичкою, інструментом для пізнання.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Отже, мотивувати дитину до навчання можна за допомогою різних прийомів, які сьогодні є складовою навчальних та тренувальних зошитів, як от:

1. Смайлики, яким самостійно треба домалювати посмішку – веселу чи сумну, в залежності від того, як вийшло впоратися із завданням.

2. Тестометри – унікальна форма оцінювання й перевірки, коли в малюнку зафарбовуються елементи поступово, у мірі виконання вправ.

3. Картинка-мотиватор, яка складається поступово і може бути завершена при виконанні усіх завдань.

4. Лабіринт-гра, під час якої потрібно згадати вивчену табличку множення.

5. Дипломи, які отримує дитина після виконання завдань.

Якщо ви придбали посібник, який не містить способів перевірки й оцінювання, придумайте й зробіть їх самостійно. На допомогу можуть прийти звичайні стікери, яких багато є у канцелярських відділах. Розділіть їх на групи «чудово», «трохи неуважна/-ий», «ще попрацюємо» й т.д.

Щоб перевірка була максимально ефективною, залучайте до неї дитину. Після виконаного завдання мають бути ваші запитання «Як ти оцінюєш нашу роботу?», «Що в тебе вийшло найкраще?», «Над чим попрацюємо наступного разу?» Ставте відкриті питання, щоб відповідь була розгорнута. І ви могли б обговорити ваш результат. Таким чином формується усвідомлене ставлення: спочатку до навчання, потім – до роботи.

— Читайте також: Новий підхід до дітей: Що таке реджіо-педагогіка