Наталка Найда: «Можливості для росту є завжди, а щоб експортувати, варто єднатися»

29 ноября, 2018

Відкрити власну справу Наталка Найда вирішила, коли вперше стала мамою. Тепер у колишньої професійної спортсменки є кілька брендів із пошиття етичного одягу та аксесуарів, а також освітній проект для дітей. В інтерв’ю вона розповіла, як керує кількома бізнесами одночасно та які можливості надає бізнеследі напрямок She Exports Офісу із просування експорту.

Коли та як ви започаткували власну справу?

Усе почалось в 2008 році, коли я народила свого старшого сина Данила. До цього я професійно займалась велоспортом, була президентом Федерації велосипедного спорту Івано-Франківської області та ліцензованим суддею. Я дуже цілеспрямована. Упродовж 10 років мене підтримував мій чоловік Роман, навіть тоді, коли не до кінця розумів. У всіх проектах він ‒ мій фінансовий радник, у нас партнерський сімейний бізнес.

Розкажіть про свої проекти.

Зараз я ‒ фізична особа-підприємець, але найближчим часом планую реєструвати ТОВ, в яке будуть входити такі бренди:
SHUFLIA ‒ відкрита сімейна мануфактура по виготовленню шкіряних речей (гаманці, наплічники, сумки). Ці продукти я планую експортувати. Дизайн, розробка, тестування та виготовлення в Івано-Франківську. Працює з 2010 р.

BUKVICA ‒ майстерня з пошиття одягу та шовкотрафаретному нанесенню, що працює з 2014 року. Ми створюємо речі для компаній та партнерів під замовлення, також маємо лінійку під власним брендом.

FRAMIORE ‒ бренд етичного одягу. У кожній колекції ми транслюємо мудрість народів світу та використовуємо їх техніки. Одяг виготовляється з тканини нового покоління Тенсел (з дерев евкаліпту). Бренд було засновано в квітні 2018 року, він орієнтований на експорт.

«Дрібнота» ‒ проект позашкільної освіти, орієнтований на те, чого не вчать в школах. Цього року ми обрали три напрямки: «Архітектура», «Бізнес» та «Сучасні науки» для дітей віком від 8 до 14 років. У цьому проекті у мене два партнери. А взагалі у кожного з цих проектів є керівник. Особисто я займаюсь розвитком бренду FRAMIORE та власною освітою у сфері експорту та вивчення англійської мови.

Скільки людей задіяні у вас на підприємствах, скільки робочих місць ви створили?

Загалом, у всіх проектах ‒ 29 людей (на постійній і проектній роботі). Основні продукти ‒ це аксесуари зі шкіри та жіночий одяг.

Які плани щодо експорту?

Плануємо експортувати продукцію Shuflia, ми вже два роки співпрацюємо з партнерами в Нью-Йорку. Зараз досліджуємо ринки, вдосконалюємо операційну роботу і оптимізуємо виробництво. Бренд Framiore — це моя любов, тут є дизайн, ідея, етика та простота. З ним ми цього року побували в Торонто, Великій Британії (на виставках), також спробували себе на Lviv Fashion Week. Зараз ми на етапі дослідження ринків для експорту, ведемо переговори з потенційними партнерами.

Які навички потрібні жінці в бізнесі сьогодні?

Не думаю, що тут є універсальні рецепти, для кожної жінки і бізнесу можна сформулювати свій. Для себе я зрозуміла, що не хочу більше шукати баланс: це виснажує, хочу навчитись керувати дисбалансом. Як зараз, так і в майбутньому, як чоловіки, так і жінки повинні вміти презентувати себе. У США дітей навчають цьому зі школи, чого нам дуже не вистачає: вміння вчитись на помилках, вміння аналізувати, вміння будувати процеси з думкою про причини та наслідки своїх рішень.

Що саме ви робите для захисту довкілля?

Якщо говорити про одяг чи аксесуари, то все створюється з ідеєю на кілька років і ми не робимо перевиробництва. Використовуємо обрізки і залишки матеріалів. У нас для цього є спеціальний дизайн продукції. Використовуємо тільки сертифіковані фарби. В майбутньому ми плануємо розробляти речі так, щоб було якнайменше шкоди для довкілля.
Якщо говорити про проект «Дрібнота», то ми започатковуємо серію навчальних програм для дітей. Вірю, що наші діти інші, вони вже не перебігають дорогу на червоне світло.

Яка ваша маркетингова стратегія?

Ми досліджуємо потреби, але завжди враховуємо тенденції ринку. Ми дуже відкритий бізнес, готовий до дискусії, це подобається нашим клієнтам. А стратегія нашого бізнесу полягає в етичному виробництві, відповідальному ставленні до навколишнього середовища, до умов роботи та навчання наших працівників.

Які поради щодо розвитку бренду ви можете дати?

Раджу наймати людей, які знають, що роблять. Дуже часто власники маленьких компаній прагнуть охопити всі аспекти ведення бізнесу, я, звісно, за свідоме ставлення і розуміння того, як все працює, але з досвіду скажу: завжди є хтось, хто краще тебе знається на фінансовому управлінні, маркетингу або комунікаціях. Це може бути компанія або фрілансер. Завжди можна домовитись про ціну.

Які нефінансові ресурси і фінансові інструменти сприятимуть ефективному залученню коштів?

Нефінансові ресурси ‒ це репутація і соціальний капітал. На мою думку, дуже важливо розвивати середовище та мати сильних партнерів. Тут йдеться не про конкуренцію, ми не змагаємося з брендами і компаніями, ми прагнемо подолати радянський менталітет. Отже, коли малі та середні підприємства будуть мати репутацію надійних, тоді і ресурси знайдуться.

На що ви б хотіли знайти ресурси і які саме?

Ми плануємо створювати компанію, яка буде юридично і фінансово сильною. Також плануємо розвивати кластер або асоціацію МСП в Івано-Франківську (зараз якраз вивчаємо ці питання). Перед тим як об’єднатись, важливо дослідити питання і поспілкуватись з тими, хто вже це зробив. Чітко окреслити очікування від партнерства та цілі. Якщо говорити про бізнес, ми будемо починати шукати інвестиції для виходу на експорт під власним брендом.

Яку інновацію ви б запровадили в бізнесі, якби отримали фінансування?

• Створення дизайн-бюро з залученням людей, які знаються на продакт-дизайні, і створення продукту, який може конкурувати з світовими брендами.
• Цех для тестування продукту (на кількість циклів прання, розтягування, виявлення слабких місць тощо).
• Школа для технологів та розробників.
• Придбання сучасного обладнання.
• Впровадження ощадливого виробництва.
• Польове дослідження виробництв тканин, дизайн структур та потенційних партнерів.
• Закуповувати сировини (тканини) у виробників для подальшого фарбування фарбами рослинного походження в Івано-Франківську. Для цього теж необхідне обладнання та інвестиції.
• Розробка маркетингової стратегії (для виходу на експорт).

Які тренди майбутнього, нові технології впливають на ваш бізнес? І що ви робите, щоб ці тренди врахувати в бізнес-моделі?

Якщо говорити про бренд FRAMIORE, то концепція етичного бренду одягу ‒ це і є тренд на майбутнє, на збереження довкілля та знання минулих поколінь.

Що треба зробити, щоб було більше гендерно збалансованих команд для прийняття ефективних рішень у сучасному світі?

Треба розповідати історії успіху. А ще треба час.

Хто є вашими радниками у розвитку бізнесу? Чи плануєте створити наглядову раду і запросити досвідчених представників з іншого бізнесу?

У мене є кілька друзів-бізнесменів, ми часто збираємось і обговорюємо різні проблемні питання. Так, я планую створювати наглядову раду, знаю, як це працює (я є членом наглядової ради «Тепле місто»), і бачу проривні тенденції, які можна впроваджувати завдяки різним точкам зору.

Що варто враховувати у розвитку соціального підприємництва? Чи має таке підприємство експортний потенціал?

Можу тільки сказати про свій досвід. Проект «Дрібнота» вважаю соціальним підприємством, хоча це платні послуги але в нашій країні освіта це неприбутковий бізнес. В «Дрібноті» у нас є стипендії, які ми виділяємо на навчання дітей з дитячих будинків або багатодітних сімей. В серпні я була в Торонто, там багато людей (українське комюніті) слідкує за нашою діяльністю (повірте, вони знають краще за нас, що у нас відбувається) і мені запропонували відкрити «Дрібноту» там, бо у них будь-які послуги схожого характеру коштують захмарно дорого, ми подумали — чому б і ні, у нас є відпрацьована схема, дизайн простору та методології, розроблені кращими фахівцями в Україні. Зараз ми розглядаємо цю ідею.

Чи є якісь відмінності між вами сьогоднішньою і тим, якою ви були до участі у програмі She Exports у 2017 році?

Я тепер знаю, що я не одна. За останніх два роки я дуже змінилась. Завдяки програмі She Exports я почала думати про системний розвиток. Щоб бізнес був успішним, недостатньо фінансування та інвестицій, потрібні знання, компетенції і розвиток галузі взагалі. Ми не можемо бути успішними в неуспішному місті чи країні. Ми повинні бути готові до змін та навчання протягом усього життя, але при цьому якнайміцініше тримати в фокусі свої цілі, свої цінності, свої пріоритети.

Яким досягненням в бізнесі ви пишаєтеся?

Досвідом. Вмінням помилятись і зупинятись.

Що б ви побажали жінці-початківцю в підприємництві та експорті?

Терпіння і розуміння, підприємництво ‒ це «гра в довгу».

Чого вас навчило підприємництво?

Можливості для росту є завжди.

Підготувала Аліна Севастюк, керівниця програми She Exports Офісу з просування експорту.

Фото з приватного архіву Наталки Найди

— Читайте також: She Exports: Як будувати конкурентоспроможний бізнес в цифрову епоху