Таня Орлик про бізнес-складову Book Box: Як Netflix для паперових книжок

29 января, 2021

Чи може бути прибутковою бібліотека? Це залежить від того, як ви її організуєте. У віці 19-ти років Таня Орлик разом з братом Андрієм запустили перший Book Box — сервіс особистого підбору літератури. Через кілька років Book Box пройшов швейцарський бізнес-акселератор MassChallenge, повністю змінив модель і став сервісом читання для компаній. Сьогодні Таня Орлик у  рейтингу найуспішніших українців «30 до 30» від Forbes. 

Про книжки та підприємництво

Перший бізнес я запустила в 16 років. Я пройшла відбір на програму обміну у США і там прослухала річний курс з підприємництва. В кінці курсу я презентувала проєкт інвесторам (а це були поважні власники продуктових крамниць та заправок маленького містечка у штаті Нью-Йорк, але для мене вони були зростом з Воррена Баффета). Отримала шалені гроші — $600. На них купила рожевий iPod, колонку і купу святкових декорацій. Все входило в бізнес-план: я заснувала агенцію з тематичних вечірок.

Book Box ми заснували із братом Андрієм, коли мені минало 19 років. Спочатку це був сервіс особистих книжкових рекомендацій. Потім ми пройшли відбір в один з найбільших світових бізнес-акселераторів MassChallenge. Там народилася ідея нового Book Box як сучасної бібліотеки.

Book Box — це абонемент на вільне читання тисяч книжок. Як Netflix для паперових книжок: ти купуєш абонемент і отримуєш доступ до книг з безкоштовною доставкою по Україні.

Ми почали з роботи з компаніями. За три роки постачали читання у 100+ офісів. Серед наших клієнтів — Borjomi, Red Bull, Philips i Unilever. Перевіривши гіпотезу, ми розширились і тепер доступні всім охочим читати, а не лише компаніям.

Нові стратегії лідерства: досвід BRAVE1, PR-service, Raiffeisen Bank, ПУМБ та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit зануртесь у світ бізнесу, дізнайтесь, як лідери трансформують індустрії та створюють нові можливості для розвитку та співпраці. Відвідайте захід, щоб отримати реальні поради та інсайти від тих, хто вже досяг успіху.

Забронювати участь

Таким чином спершу Book Box був для компаній у Києві. Далі ми спостерігали за поступовим приєднанням компаній з різних сфер по всій Україні: IT, фармацевтика, агро, FMCG, тощо. Зараз Book Box — це сервіс для всіх, що діє в будь-якій точці України.

Про старт та розкрутку Book Box

Я великий фанат бізнес-мислителя Олександра Остервальдера. Він пропонує не писати бізнес-плани на 50 сторінок на старті бізнесу — однаково все доведеться переписувати. Краще знайдіть в інтернеті канву бізнес-моделі. Подумайте про вашу ідею. Заповніть канву. Це схема на одну сторінку, яка має описати всі бізнес-процеси вашої майбутньої компанії: пропозицію, інфраструктуру, клієнтів і фінанси. Після того, як ви закреслите і викинете у сміття 101 канву, ви багато зрозумієте про життєздатність ідеї. І, скоріш за все, вирішите, що «пацієнт скоріше мертвий, ніж живий». Так було і з нами.

Ми прийшли до нової ідеї, намалювали бізнес-канви — і почали досліджувати сервіси підписки і потреби потенційних клієнтів. Провели багато розмов з HR-спеціалістами, щоб зрозуміти, чи бачать вони цінність у такому сервісі і чи готові за це платити.

На старті в нас було біля $30 тис., які ми витратили на закупівлю книг.

Першим офісом була однокімнатна квартира, яку орендував Андрій. Якось ми випадково замурували себе там — пакували замовлення і побудували стіну з книжок.

У нас досі не було платних рекламних кампаній. Читачі дізнаються про Book Box з наших соцмереж та через рекомендації друзів. В компанії ми приходимо завдяки працівникам: вони часто пропонують ввести Book Box.

Маркетинг невід’ємний від продукту. Ми створюємо продукт, про який хочеться говорити і поширювати. Комунікації написані так, щоб кортіло зробити скріншот і поділитися в сторіс. На кожній книзі — стікер Book Box, він і допомагає людині швидко знайти “нашу” книгу серед своїх на полиці, і вирізняє книжку на фото.

Самі книжки сприяють поширенню: недарма вони входять в топ-5 предметів, які найчастіше фотографують для Instagram. Зараз у Book Box можна віддати свої книги — і отримати в подарунок місячний абонемент. Відверто, ми не чекали такого розголосу. Сьогодні перший день, а до нас вже їдуть тисячі книжок і звернулися за коментарем 5 медіа.

Хто купує абонементи та як їх продавати

Читання — особливий продукт. Він не прив’язаний до статі, віку, місця проживання. Тому є сенс виділяти наших потенційних читачів за спільними проблемами. Наші читачі вже люблять читати і надають перевагу паперовим книжкам. Ось які читацькі проблеми вони мають:

  • ціни на книжки б’ють по кишені;
  • бракує часу чи мотивації на читання;
  • книг багато, обрати важко;
  • шкода грошей, коли книжка не сподобалась;
  • вдома без діла лежать прочитані і непрочитані книги.

Ми проводили багато глибинних інтерв’ю з читачами, щоб допомогти їм сформулювати цi проблеми. Book Box дає рішення цим проблемам і дозволяє:

  • читати більше;
  • читати дешевше;
  • читати все, що забажаєш (ти стаєш володарем тисяч книг);
  • застрахуватись від невдалого вибору книжки.

Також можна виділити кілька “типажів” читачів. Наприклад, мама, яка замовляє книжки собі і дитині. Це був приклад для абонементу на читання з Book Box. Для клієнтів подарункових сертифікатів та клієнтів-компаній проблеми та рішення будуть іншими.

Продажі зараз — це насамперед SMM. Весь минулий рік ми фокусувались на створенні і тестуванні продукту. Цього року додамо фокус на промоцію. З піратськими сайтами конкурувати зовсім не важко. Це було однією з причин, чому ми обрали паперові книжки. Людям поки складно платити за електронні продукти — для них це плата за повітря. А от за користування фізичною річчю (паперовою книгою) — легше.

У сервісів підписки особлива модель. Тут немає простого розрахунку “купуй дешевше — продавай дорожче” і типової маржі. Але це прибутковий бізнес.

Про команду та антикризове управління

Зараз у нашій команді 12 людей. Вони об’єднані у різних проектах: хтось займається розробкою сайту, хтось — пакуванням замовлень. Ми з братом співзасновники, він — СЕО. Ми обидва відповідальні за візію та розвиток Book Box. Але він — керівник №1, тому що володіє знанням про всі процеси, складає нам спрінт (список завдань на період) і слідкує за курсом.

Складно відповісти, який я менеджер. Я самокритична і багато зараз читаю на тему розвитку команд. Три книжкові кити, якими керуюся — “Наснага”, “Не божеволій на роботі!” і “Жорсткий менеджмент”.

Коли почався весняний карантин, ми на місяць зупинили роботу і вивчали дослідження. Тоді запровадили ізоляцію для всіх книжок: вони два тижні перебувають на карантині, перш ніж поїхати до нового читача. Раніше ми доставляли книжки працівникам в офіси, тепер — куди завгодно, бо чимало компаній перейшло на дистанційну роботу.

Антикризовий крок №1 — розширення сервісу для всіх охочих, не тільки для компаній. Але так співпало, що ми планували його ще до карантину.

Про характер та упередження

Бізнес змінив мене і я досі змінююсь. При цьому важливо усвідомлювати свої внутрішні перепони. Про зовнішні, навіть коли вони є, ми часто й не довідуємось. Ніхто ж не каже тобі в обличчя: «Ні, дорогенька, з тобою ми працювати не будемо, бо ти дівчина». А от внутрішні перепони — точно в зоні нашого контролю.

Якщо чесно, то моєю найбільшою внутрішньою перепоною було питання, чи воно мені все треба. Ми почали справу, коли мені було 19 років. В цьому віці і хлопцям, і дівчатам ще нормально переживати сплески інфантилізму. Інфантилізм — це очікування халяви. Халява ця може приймати різних форм: у хлопців — фантазія про легкий заробіток і бізнес, де за тебе працюють раби, у дівчат — про всеохоплюючу турботу від чоловіка або легкий заробіток за щось таке творче (без уявлення про працю за лаштунками).

Я стільки разів казала собі: “Боже, я створена не до роботи, а до любощів!” Знаю-знаю, в цьому ніхто не зізнається, бо це підступні і дармоїдські думки. Повернутися до реальності допомагає визнання цих думок і ставлення до них із гумором.

Потрібно намацати в собі самоповагу і навчитись отримувати дещо мазохістичне задоволення від долання перешкод. Це як робота у спортзалі. Ніхто не зробить це за тебе — але немає почуття солодшого, ніж коли трохи прокачала м’язи.

Раніше я радила: “Якщо за вашим вікном не чатує мільярдер у гвинтокрилі — прийміть роботу як неминучість”. Тепер виправлю себе. Навіть якщо він там чатує, треба сказати йому: “Крістофер, ні”. Горе мільярдерам!

А якщо вже працювати, то з вогником. Оце “з вогником” і змістом для мене важливіше, ніж оплата і складність роботи. До речі, раджу дівчатам книжку “Недосконала, проте смілива”. Вона крута.

Про підтримку

Ми з братом — співзасновники. Андрій з дитинства мій найліпший побратим. Ми протестували наше партнерство на багаторічних герцях в відеоіграх та колабораціях проти батьків. Що стосується підтримки близьких і рідних — ми особливо й не запитували. Я гадаю, що в цій справі озиратись на інших не варто.

Коли я потрапила у список Forbes «30 до 30», то мама і бабуся завелися гомеричним реготом. І це нормально. Сім’я — для безумовної любові, але не для безумовної підтримки у справі, де ми маємо більшу експертизу. Навіщо вимагати у них кредит довіри?

Якщо ти в себе сам не віриш, то хто повірить?

 

Фото з особистого архіву Тані Орлик.