Як мотивувати дітей до навчання. Поради з книжки «Уроки з поразок»

28 сентября, 2021
Світлана Павелецька, співзасновниця видавництва #книголав та СЕО Інституту когнітивного моделювання

 Як мама школяра розумію всі переживання та клопоти батьків у перші місяці школи. А як видавчиня знаю книжки, які можуть бути корисними у такі моменти – про те, як поводитись, щоб правильно мотивувати своїх дітей до навчання, як впоратись з тривожністю, пов’язаною з вихованням, і як все ж таки допомогти своїм дітям стати успішними та щасливими. 

Одне з видань на цю тему – «Уроки з поразок. Як дозволити дитині пізнавати світ і вчитися на помилках». Авторка Джессіка Леї, мама трьох дітей, шкільна вчителька і дослідниця, пише про виклики шкільного часу для дітей, батьків і вчителів. Вона проаналізувала різні наукові дослідження та помилки з власного досвіду мами і вчительки у виховані та навчанні дітей, головний її висновок – варто дозволити дітям помилятись, менше їх контролювати і не вдаватись до гіперопіки та самопожертви заради дітей. 

У цій книжці є чимало цікавих порад не тільки про те, як допомогти дітям здобувати компетентність, ставати незалежними, навчитись перетворювати помилки на успіх, але й про те, як батькам і вчителям допомогти собі зберігати спокій і запартнеритись. Я ж зупинюсь на розділі про внутрішню мотивацію дітей і чому не варто платити їм за оцінки. 

Бути відмінником, брати участь у конкурсах і отримувати грамоти, перемагати у спортивних змаганнях — які настанови дають батьки своїм дітям? Чи суть в найкращих оцінках? Яка наша мета: щастя дитини чи її досягнення, якими можна похвалитись у соцмережах? 

Наші помилки 

Одна з найпоширеніших помилок, на думку авторки – ставити дитині свої цілі: приносити зі школи гарні оцінки, перемагати у конкурсах, бути у всьому першими. Більшість батьків роблять це з великої любові, хочуть, щоб їхні діти були успішними – могли вступити до найкращих університетів та знайти роботу мрії. Але це не працює.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Наступна помилка – заохочувати дітей до навчання через винагороди за гарні оцінки, обіцянки купити новий гаджет чи видавати певну суму грошей за кожне досягнення. 

А ще помилково хвалити дитину за гарну оцінку чи призове місце у змаганнях, а не за старання і зусилля, які вона докладає, щоб досягти цього результату. 

Чому це не працює

Діти думають про те, як догодити батькам, їм страшно їх розчарувати, у результаті вони втрачають свою внутрішню мотивацію пізнавати світ і  свою природню зацікавленість до навчання. Вони бояться провалів, тому не беруться за щось нове і складніше. Вони не ризикують, у таких умовах у них немає можливості розвивати свою креативність та винахідливість і у них менше шансу стати успішними. 

Такі заохочення добре працюють під час тренувань мавпочок чи морських котиків у цирку, але не у випадку з дітьми. Вони можуть спрацювати у короткостроковій перспективі, але точно не виховають тривалий ентузіазм до навчання. Діти припиняють шукати себе і свої захоплення, адже їм потрібно думати про досягнення, за які вони щось отримають. 

Хвалити дітей варто, це додає їм впевненості, але і це слід робити правильно. Найперше – хвалити за зусилля, які дитина докладає, щоб щось зробити, за компетентність, яку вона здобула у навчанні чи під час виконання домашніх обов’язків. Коли батьки хвалять тільки за оцінку чи перемогу в конкурсі, то дитина буде більше боятись провалу. Не завжди дитина перемагатиме, але це не означає, що вона не докладала зусиль. 

Як бути? 

Все дуже просто і водночас складно – дати дітям свободу та дозволити їм самим контролювати свій навчальний процес, навіть якщо вони не впораються із завданнями. 

Наприклад, дозволити вибирати, де і коли виконувати домашнє завдання, з ким дружити, які гуртки, спортивні секції обрати і які хатні обов’язки виконувати. Але єдине, що варто установити – це чіткі вимоги щодо вчасності виконання завдань. Коли діти відчувають цю автономію, то у них постійно спрацьовує внутрішня мотивація і з’являється інтерес до навчання. 

Все це підсилює, коли батьки зацікавлено розпитують дитину про те, що вона дізналась, що їй сподобалось у прочитаній книжці, які предмети і заняття їй цікаві та коли хвалять за всі старання та виконану роботу. 

Дати дитині відчути себе незалежними та компетентними – це те, що допоможе їм стати успішними та щасливими. Що менше батьки вимагатимуть відмінних оцінок, то більше діти вчитимуться. Чим менше будуть їм платити за досягнення, тим швидше вони знайдуть своє захоплення і любитимуть навчатись.