Однією з найважливіших тем сьогодення є розвиток жіночого підприємництва. Адже попри повномасштабну війну українські жінки продовжують реалізовувати власні проєкти, беруть на себе бізнеси чоловіків, які захищають нашу країну, й прагнуть подальшого зростання. Саме вони є наразі рушійною силою нашої економіки. Тому надважливо якомога більше сприяти всебічному зміцненню цієї сили, у якої велике майбутнє.
Саме про це редакція WoMo розмовляла з директоркою з питань комунікацій, корпоративної соціальної відповідальності та залученості UKRSIBBANK BNP Paribas Group. Яніна Ольховська розповіла про своєчасні ініціативи банку для українських підприємиць та реалізацію амбітних планів, власний досвід, наставництво й мотивацію. Сьогодні експертка у сфері сталого розвитку разом із командою працює над тим, щоб бізнес і суспільство рухалися у напрямку позитивних змін.
Ви досвідчена керівниця з багаторічним досвідом у роздрібному та банківському секторі. Давно працюєте з різними каналами комунікації та аудиторіями і знаєте все про захист та просування бренду. Що ви вважаєте найважливішим у своїй роботі?
Неможливо все знати й щодня необхідно навчатися чогось нового, особливо у нинішньому стрімкому світі. І ми це робимо постійно разом із нашою командою. Наприклад, сьогодні ми влаштували невеликий брейнштормінг і говорили про один із найважливіших каналів комунікації й просування бренду — соцмережі. Якщо завтра раптом не буде працювати, наприклад, Meta чи інші канали, якими засобами ми будемо користуватись і як рухатись далі? Які пріоритети визначити на наступний рік, враховуючи попередній досвід? Щодня потрібно думати й говорити про те, що буде завтра й оцінювати ризики. Особливо зараз, коли ми повинні бути готовими до всього.
Щодо найважливішого у своїй роботі, якщо ми кажемо про комунікацію і бренд, то насамперед це репутація. Наш ринок перенасичений різними продуктами й послугами. Сьогодні важко чимось здивувати аудиторію й створити щось надзвичайне для споживачів. І саме бренд компанії є одним із найпривабливіших та важливих аспектів для чинних і потенційних клієнтів та для ринку. Тому найголовніше — це захист бренду і репутація. Ми маємо показати, що UKRSIBBANK BNP Paribas — це надійний та експертний партнер, який завжди буде першим радником для своїх клієнтів і партнерів.
З погляду сталості, то на сьогодні дуже важливим і популярним напрямом у світі та Україні є сталий розвиток, корпоративна соціальна відповідальність та впровадження ESG-принципів. Я вважаю, що найважливіше — це відбудовувати нашу країну, будувати новий бізнес або розвивати за принципами сталого розвитку. Робити все сьогодні для найкращого майбутнього завтра. Тобто розвиватися, але ще й думати про майбутнє.
Які питання сталого розвитку українського бізнесу сьогодні особливо актуальні?
Наразі ми перебуваємо у неординарній ситуації. Дуже багато залежить від нас — людей, які живуть в Україні або їй допомагають. І якщо ми говоримо про майбутнє, то дуже важливо, щоб воно будувалося на засадах сталого розвитку.
Для міжнародних компаній, які працюють в Україні, принципи сталого розвитку не є новими. Проте для нашого локального бізнесу це дійсно щось нове. І тому завдання банку — розповісти, чому це важливо й необхідно. Які цінності та переваги це надасть сьогодні, а особливо завтра. Тому що розвиток напряму сталості — це довгострокові інвестиції.
Що особливо актуально натепер? Насамперед необхідно звернути увагу на наше довкілля. Ми бачимо, як змінюється Україна, як спалюються ліси й поля, руйнуються будівлі. Чи вистачить нам аграрних ресурсів завтра? Як частина групи BNP Paribas ми приділяємо особливу увагу організаціям, які працюють з видобутком газу, вугілля та нафти. Якщо наразі відбувається відновлення чи перебудова якогось галузевого бізнесу, то це має бути заміна старого обладнання на сучасне. Наприклад, яке зменшує викиди вуглецю або очищує воду. Так впроваджується циркулярна економіка.
А стосовно енергоефективності?
Це другий актуальний виклик, особливо з наближенням зими. Ми зіткнулися вже з другим великим блекаутом. І є побоювання, що наша енергосистема через агресію може бути знову зруйнована. До того ж багато енергетичних елементів потребують оновлення. Отже, актуальним залишається питання альтернативних джерел, використання сонячних панелей і вітрогенераторів. Це питання пов’язане як з екологічним напрямом, так і з соціальним. Тобто нам потрібно підтримувати бізнес і далі розвиватись, а це важко уявити без електроенергії.
Третє важливе питання — політика впровадження правил кодексу поведінки, антикорупційних заходів, правил, які пов’язані з етикою використання нових інструментів ШІ. До того ж це й інклюзія, попит на яку ми спостерігаємо сьогодні у бізнесах. І я б хотіла додати ще один з напрямів сталого розвитку — це зміна суспільства у ставленні до наших захисників і захисниць. Бізнесу вже сьогодні потрібно бути готовим до залучення, роботи та спілкування з нашими ветеранами й ветеранками.
Яніно, якою ви бачите роль цифрових технологій у банківському секторі, особливо у контексті підтримки малого бізнесу? Які технологічні інновації впроваджує UKRSIBBANK для покращення взаємодії з клієнтами?
Ви знаєте, насправді щодо цього нам допомогла пандемія ковіду. Ми суттєво змінили підхід до використання цифрових технологій. І вже тоді почали розширювати цифрові сервіси для наших клієнтів.
Від 2020 року, а потім і від початку повномасштабного вторгнення головним завданням було підтримувати зв’язок із клієнтами і надавати їм якісний сервіс. Щоб вони відчували, що їх фінансовий партнер працює. Ми оновили інтернернет-банкінг для бізнес-напрямів і запустили новий застосунок, аби він був доступний з телефонів. Звісно, диджитал-інструменти, платформи та застосунки не замінять живого спілкування. Проте наші фахівці щодня працюють над впровадженням нових технологій і вдосконаленням сервісу.
У жовтні ми чекаємо на чергове оновлення системи. Перезапускаємо й перевіряємо наш дата-центр, розташований за кордоном, аби забезпечити безперебійність роботи. Звісно, завжди є над чим працювати, оскільки через війну ми маємо деякі обмеження. Але ми намагаємося, щоб це не впливало на життя й роботу наших клієнтів.
Як ви будуєте ефективну корпоративну культуру у своїй команді? Які принципи лідерства допомагають вам зберігати баланс між досягненням бізнес-цілей та соціальною відповідальністю?
Я вважаю, що насамперед необхідно бути відкритими. Виникає якесь питання чи ситуація — це потрібно обговорювати. Це свідчить про вашу зацікавленість у вирішенні певних питань чи проблем. Другий момент, важливий для мене як для керівника, — це підтримувати свою команду. Адже зараз у всіх виникає купа моментів, пов’язаних з війною, які важко вирішити наодинці.
Українці вже третій рік поспіль живуть у стресовому стані, тому, на жаль, ми майже всі маємо певні ментальні проблеми. Персонально для мене іноді важко усміхатися й мотивувати людей. Але це потрібно робити. Це і є моя соціальна відповідальність перед командою: запитувати, підтримувати й надихати. Базові функції керівника ніхто не скасовував.
А третє — знайти спільну мету, донести її команді, спрямовувати до цієї мети й святкувати кожен маленький результат. Це зараз надважливо. Тобто розвиватися самій і розвивати команду. І, якщо потрібно, відпускати.
Поділіться власним досвідом створення потужної команди. На що варто звертати увагу під час наймання працівників? Які червоні прапорці можуть сигналізувати про потенційні проблеми з кандидатом?
До напряму комунікацій я дев’ять років працювала в HR. І під час співбесід для мене завжди було важливим бажання людини працювати у компанії, поділяти її цінності, навчатися й розвиватися. Не досвід, а саме бажання кандидата надзвичайно важливе. Друге — комунікація та вміння спілкуватися з людьми.
На мою думку, всі наші конфлікти й непорозуміння — це наслідки недостатньої комунікації. Тому надто важливо вміти доносити свою думку, чути інших і разом із колегами йти далі.
Щодо червоних прапорців, то пам’ятаю кілька особистих випадків. Бувають люди, які можуть чудово зіграти відповідну роль. І ви навіть не зрозумієте, наскільки вони говорять правду. У таких випадках навіть рекомендації ні про що не говорять. Тобто яскраве резюме й правильна промова на співбесіді можуть в реальності не відповідати на 80%.
І ще один важливий момент. Людина може чогось не знати, але хоче дізнатися й виконати роботу. А буває навпаки — знає як, але не хоче. Перший дзвінок у таких випадках — прокрастинація. І якщо бажання й мотивації немає, то з такою людиною потрібно прощатись, оскільки це деконструктив для всієї команди.
Один із проявів політики КСВ — підтримка жіночого підприємництва, малого й середнього бізнесу. Чи існують в UKRSIBBANK спеціальні програми або умови обслуговування для створення сприятливого середовища та подальшого розвитку?
Так, над цими питаннями банк почав працювати з 2018 року. Ми провели дослідження про кількість підприємиць та жінок на топпозиціях у менеджменті. З’ясовували, що їм необхідно для подальшого розвитку, заснування чи розширення власного бізнесу.
У 2019 році впровадили нашу програму «Жінки в бізнесі», яка складається з чотирьох блоків. Перший — це навчання у вигляді курсів, семінарів, консультацій, створених на основі запитів від жінок. Цьогоріч вони продовжуються і стартують 15 жовтня. Другий напрям — підтримка партнерських програм з компаніями, які працюють у цьому напрямі. Ми є партнерами багатьох заходів і підтримуємо локальні ком’юніті, адже саме там народжуються нові ідеї.
Третій напрям — професійні консультації за запитом наших підприємиць на місцях. У кожному регіоні є спеціалісти, які відповідають за малий і середній бізнес. Це можуть бути юридичні, податкові й інші актуальні запити. Ну і четвертий блок — це банківські сервіси та продукти. Чого всі очікують від фінансової установи? Звісно, фінансів. Тому наше завдання як міжнародної фінансової структури — надати якісне обслуговування, яке допоможе жінкам розвиватися далі.
Цьогоріч ми проводимо грантовий конкурс для підтримки наших жінок. Будемо збирати бізнес-кейси й проєкти, проводити воркшопи й менторинг-сесії для правильного написання та презентації бізнес-кейсів. А у грудні оберемо п’ять переможниць і кожній надамо грант у 100 тисяч гривень. Для нас це особлива тема. Адже в UKRSIBBANK працюють 76% жінок. І 60% менеджерських позицій посідають саме дівчата.
Також розвиваємо напрям «Жінки в ІТ», в якому залучаємо, навчаємо й розвиваємо спеціалісток у цій сфері. Основні питання наших жінок навіть не знання. Вони хочуть мати надійного партнера і надійного експерта, які можуть допомогти й надихнути. І в цьому також ми бачимо роль UKRSIBBANK, який може стати таким партнером.
Уже кілька років UKRSIBBANK підтримує міжнародний конкурс «Створено жінками», завдяки якому десятки підприємиць отримали премії на розвиток власного бізнесу. Чи плануєте ви й надалі долучатися до аналогічних заходів?
Так, обов’язково. Це і є частина нашого плану дій. Цьогоріч мені пощастило долучитися до членів журі вже наприкінці. Але я була дуже вражена якістю поданих заявок і відданістю жінок своїй справі.
На нинішній конкурс «Створено жінками» надійшла рекордна кількість робіт. Якщо минулого разу їх було приблизно 300, то тепер ми отримали вже 437. До того ж ми були вражені різноманітністю ідей і цікавих кейсів. Іноді це просто неймовірні рішення.
Наприклад, виготовлення меблів для бомбосховищ з переробленого пластику. Або аксесуари з банерів, які використовувались на заходах. Ще один кейс представила невелика агрокомпанія, яка вирощує кизил. Це сім’я із Запорізької області, з окупованих територій. Їхній син загинув у першій рік повномасштабного вторгнення, захищаючи нашу країну. У пам’ять про нього батьки вирішили продовжувати родинну справу. Вони знайшли інвестиції й відкрили невеликий завод з перероблення кизилу. Наразі вони вже експортують свою продукцію. Ще одна учасниця конкурсу очолює металургійний бізнес.
Дивлячись на цих тендітних жінок, я думаю: «Ну як їх можна не підтримати? Як не надати можливості для подальшого розвитку й натхнення?». На жаль, від початку повномасштабного вторгнення на плечі жінок ліг ще більший тягар. Більшість із них узяла на себе бізнес своїх чоловіків, які захищають нашу країну. І наше завдання їх підтримувати.
За вашого керівництва проєкти UKRSIBBANK отримали не одну вагому нагороду й кілька міжнародних відзнак. Нещодавно ви увійшли до складу журі конкурсу Effie Awards Ukraine 2024 Всеукраїнської рекламної коаліції. Це престижна нагорода у галузі маркетингових комунікацій і найвища відзнака в галузі. Що це означає особисто для вас? Які інсайти ви отримали?
Насамперед це визнання роботи і моєї команди та нагорода для всього банку. Бо тільки однією командою з 16 людей цього не зробиш. Мене дуже тішить і надихає таке визнання. Адже це означає, що всі ми рухаємося у правильному напрямку.
Що мені дала участь у журі цього конкурсу? Поки що нічого, оскільки до 1 жовтня йшло подання робіт. А вже з 15 жовтня очікується безпосередня робота. Я погодилась, тому що це цікавий досвід — розвиватися особисто і спостерігати, як розвиваються інші.
Якщо ми хочемо бути цікавими й корисними, то маємо дивитися не лише на банківський сектор, а й на інші галузі. Цікаві ідеї можна знайти будь-де, навіть там, де зовсім не очікували. Тому я сподіваюся передусім на цікавий досвід. Для мене це буде такий поштовх до нових експериментів. І, можливо, на мою команду чекають нові божевільні ідеї, які згодом стануть реальністю.
Які професійні поради ви могли б дати українським жінкам, які замислюються про власний бізнес?
Перше — це знайти надійного фінансового партнера. По-друге, мати час на навчання зі створення бізнес-кейса: ринок, аналітика та інші базові речі. Третє — навчитися продавати і свій продукт, і свій бізнес, і себе.
Моя особиста думка — ми не вміємо робити власний піар. Існує статистика, що 90% стартапів не потрапляють на ринок через те, що не вміють себе продавати. Про будь-яку ідею необхідно розповісти так, щоб у неї всі повірили. Звісно, після того, як ви самі впевнились у ній на 100%.
Четверте — прораховувати ризики. Чи існує план Б для певних ситуацій? Якщо щось піде не так, які будуть наслідки? Зараз про це особливо необхідно думати. І останнє—– дати собі можливість на відпочинок.
Які якості та умови, на вашу думку, є найважливішими у бізнесі в сучасних умовах?
Гарантувати безпеку собі й своїй команді та безперебійність бізнес-процесів. Уміння оцінювати ризики й думати про майбутнє: що ми сьогодні можемо зробити для завтра. І будувати свій бізнес за принципами сталого розвитку. Не зупинятись і не зациклюватись на сьогоденні. Адже ми всі працюємо сьогодні, щоб забезпечити своє майбутнє та своїх дітей попри всі обставини.
Як вам вдається підтримувати баланс між роботою, сім’єю та особистим життям? Які поради ви могли б дати іншим жінкам щодо досягнення гармонії у цих сферах?
Моя особиста порада — знайти своє місце сили. Або людей, які зможуть нас підтримати й надати нам сил. Для мене таке місце — це наш дім. Де б я не була, повертаюсь додому й відчуваю підтримку рідних людей і силу рідних стін.
Як утримувати баланс? Обов’язково займатись спортом, або музикою, чи танцями. Це насправді дуже допомагає й відволікає. Якщо є можливість, інколи залишатися наодинці зі своїми думками, хоча б на кілька хвилин.
Я щаслива людина, тому що займаюсь тим, що мені подобається. І у мене чудова команда, з якою я постійно на зв’язку. Якщо у вас є улюблена робота, це також підтримає ваш баланс.
Чи були у вас наставники або люди, які допомогли вам сформувати свій стиль управління та лідерства? Як ви вважаєте, наскільки важлива роль наставництва для жінок, які розвивають кар’єру?
Я вважаю, що наставники, які можуть дати професійні поради, важливі як для жінок, так і для чоловіків. Свого наставника я зустріла у Харкові на співбесіді щодо роботи понад 20 років тому. Пам’ятаю, як розповідала про роботу в кафе і у будівельній компанії, відповідала на безліч запитань, поки не поцікавилася, куди мене запрошують. Виявилося, що то була міжнародна компанія «Billa Україна». Так я потрапила у міжнародну компанію на посаду старшого касира з підрозділом із 32 дівчат. А людина, яка проводила зі мною співбесіду, і досі підтримує й надає важливі поради.
Коли у 2012-му я вирішила піти з «МЕТРО Кеш енд Кері Україна», у мене було кілька пропозицій від міжнародних компаній. Але я не знала, що обрати. І тоді він теж дав мені слушну пораду йти у банк, де я, до речі, раніше не працювала, на відміну від торговельних мереж. І от я вже 12 років у банківській сфері. Тому вважаю, що мати людину, яка зможе дати професійну відповідь на ваше запитання, дуже важливо. Ми спілкуємося вже 22 роки. І щоразу, коли мені потрібні поради, я їх завжди отримую.
Що вас найбільше мотивує продовжувати рухатися вперед? Яких амбіцій ви прагнете досягти у найближчому майбутньому?
Звичайно, це наша перемога та сподівання на краще життя для нас і наших дітей. Саме для цього ми й робимо все це зараз.
Моя амбітна мета — досягти професійних цілей щодо сталого розвитку, які перед нами ставила BNP Paribas Group напередодні повномасштабного вторгнення. Ми запустили стратегію, але практично втратили два роки, тоді як інші країни почали розвиватися у цьому напрямі й досягли певних результатів. Я впевнена, що ми зможемо наздогнати наших іноземних колег і вийти на один рівень з іншими країнами.
Другий момент — показати, що UKRSIBBANK є надійним фінансовим партнером. І наша мета на сьогодні — стати гарантом на фінансовому ринку для міжнародних партнерів. Третій блок — це професійні плани стати експертом зі сталого розвитку і бути прогресивним у цьому напрямі. Показати, що ми можемо не тільки захищатись, а й далі розвиватись і нести нашу експертизу іншим країнам.
Читайте також: Яніна Ольховська: «Не варто вагатись! Найкращий час для втілення планів — зараз!»
Долучайтесь до наших соцмереж, аби бути в курсі усіх важливих новин та подій: Facebook, Telegram, Instagram