Тиждень дитячого читання: що читали у дитинстві українські дитячі письменники

Дитячі книжки мають унікальну здатність формувати наші мрії, уявлення про світ і навіть впливати на вибір життєвого шляху. Улюблені сторінки, які ми читали в дитинстві, залишаються з нами на все життя, часто визначаючи наші цінності та натхнення.

З нагоди Тижня дитячого читання, який оголосив Український інститут книги з 2 по 8 грудня, відомі українські письменниці видавництва “Ранок” поділилися власними спогадами про книги, що запалювали їх у дитинстві, секретами письменницької майстерності та порадами для батьків, як прищепити дітям любов до читання в сучасному світі, де гаджети часто беруть гору над паперовими сторінками.

Спогадами про книги та порадами з читачами радо поділилися:

Юліта Ран, українська письменниця та авторка популярних дитячих історій, що захоплюють малечу атмосферою свята та пригод (“Пес Патрон і Великий Т”, “Пес Патрон і Шкарпетковий монстр”, “Мавка Вербичка й песиголовці”).

Ольга Купріян, відома дитяча письменниця, яка у своїх творах поєднує сучасні теми з традиційними цінностями (серія книг “Панна”, “Суперклей”, “Кісточка оливи”).

DIGITAL ДЛЯ ЖІНОК:
ВІД ІДЕЇ ДО КАР’ЄРИ

Відкрий для себе нові можливості з Women in Tech 2025. Освітня програма об’єднує провідних експертів, практичні модулі та натхненне ком’юніті, щоб допомогти українкам розпочати шлях у digital-професіях чи власному бізнесі. Старт вже 4 вересня!

Юлія Вротна, авторка яскравих книжок для дітей, яка надихає юних читачів своїми фантастичними історіями та героями (казкова оповідь “Дракосики” та інш повісті та казки).

Ганна Булгакова, письменниця й головна редакторка видавництва “Ранок”, чиї твори здобули визнання серед маленьких читачів та критиків.  Її книга “Кози з носа та інші копалини в мені” – номінант на “Книгу року BBC-2024”.

Історії, що захоплювали в дитинстві

Юліта Ран

Я дуже багато читала в дитинстві, а свої улюблені книжки перечитувала по кілька разів. Пам’ятаю, що була зачарована історіями про Пітера Пена, Мері Поппінс і Алісу в Дивокраї та Задзеркаллі. Загалом світ британських казок мене дуже приваблював, я вигадувала продовження цих історій.

Те, що їхні герої належали Потойбічному світові або могли з легкістю переміщатися поміж світами, те, що вони були наділені магічними здібностями, мене зачаровувало і надихало, я вірила, що ми теж здатні зазирнути за браму, яка відокремлює наш світ від чарівного, що можемо бодай на хвилинку зазирнути до іншої реальності. 

Ольга Купріян

У моєму дитинстві я читала багато і самостійно просто тому, що не було інших розваг. Я росла в селі і друзів мала небагато, а ґаджетів тоді у нас не було. Коли розповідаєш про це нинішнім дітям, бачиш за реакцією, що це як минуле століття. Тому книжка для мене була і другом, і розрадою, і способом пережити пригоди та ознайомитися з почуттями. Книга №1 — “Українські народні казки”, позичені у когось із сусідів.

Книга №2 — “Пеппі Довгапанчоха”, позичена в однокласника, в якого я була потай закохана. Пам’ятаю, як попросила маму сходити зі мною і позичити книжку, як соромилася й бентежилася, а хлопчик навіть не вийшов сам передати книжку. Так це видання в мене й асоціювалося з бентегою і закоханістю аж до перечитування в дорослому віці з донькою.

Юлія Вротна

Книжкою, яка випромінювала для мене справжню магію, була збірка казок Ернста Теодора Амалея Гофмана (К.: Веселка, 1991). Звичайно ж, лідирував “Лускунчик і Мишачий король”. Але й “Чужа дитина” подобалася. Я досі зберігаю цю книжку і навіть забрала її з Кам’янця-Подільського до себе в Коцюбинське.

Також я обожнювала свої фігурні книжки, які розгорталися в 3-D ілюстрації. Їх було у мене до десятка.

Ганна Булгакова

Серед дитячих книжок я найтепліше згадую дві. Перша — велика попап-книжка «Пан Коцький», яка була у моєї бабусі. Всі мої відвідини закінчувалися її розгляданням. Відтоді і досі дитячі попап-книжки для мене якась магія. 

Друга, уже в школі, — це хрестоматія для позакласного читання «Сонечко», за іронією долі — від видавництва «Ранок». Там були зібрані найрізноманітніші тексти: вірші, загадки, оповідання… Але найбільше мене вразила казка «Мудра Оленка», перечитувала її весь час. Досі моя улюблена, а Оленка — то прям рольова модель. 

Поради батькам: як заохотити дітей до читання в епоху гаджетів

Юліта Ран

Діти вчаться на тому, що спостерігають. Якщо батьки люблять читати, якщо в родині практикують спільні походи до книгарні чи на книжкові ярмарки, а потім усі разом читають та ще й обговорюють щойно куплене і прочитане, це створює у дитини враження, що читати — це норма. Що це правильно, цікаво, добре. 

Дуже важливі вечірні читання, коли мама чи тато приходять до дитини у ліжечко, разом вибирають книжку на ніч і читають її, та ще й “у ролях”. Це створює відчуття безпеки і затишку, а ще — ті самі гарні родинні спогади, якими потім людина може надихатися чи навіть рятуватися у дорослому житті. Тож варто не шкодувати часу на спільні родинні посиденьки з книжками!

Ольга Купріян

Мабуть, усі скажуть в один голос (і будуть праві!): щоб заохотити дітей до читання, треба читати самим. Якщо дорослі вибирають інші види розваг і дозвілля, то чому дитина має вибирати цей? Я мотивую свою дитину тим, що сама залюблена у процес читання вголос, вибирання книжок, обговорення їх. Я читаю з насолодою їй і собі. У нас читання — це привілей і радість, принаймні я так його презентую. А за прочитані книжки дитина отримує винагороду, яку сама вибере.

Юлія Вротна

Якщо батьки зайняті, варто читати з дітьми хоча б по сторінці перед сном. І демонструвати їм зацікавленість книгами. Нехай ви почитаєте перед дитиною лише 10 хвилин, але почитайте, покажіть приклад. Купуйте собі хоча б по 1-2 дорослі книги щомісяця, і у 2 рази більше для ваших дітей. Навіть якщо не завжди їх вдається прочитати. Одного дня вони можуть привернути увагу малечі, і вже ніколи не відпустять. 🙂

Ганна Булгакова

У мене немає дітей, тож я радше теоретик. Те, що перевірене і перше спадає на думку — будьте прикладом для дітей. Навіть якщо ви дуже зайняті, нехай у ті рідкісні хвилини вільного часу дитина бачить вас із книжкою, а не з телефоном. Підключайте до цього бабусь, дідусів, сестер і братів тощо. Створіть світ, де читати — норма, де читання, спільне чи усамітнене, — це дозвілля, а розповідання і слухання історій — основа всього. Нехай вдома будуть книжки. І не законсервовані на полиці, а «живі», що «мандруюють» по квартирі. Водіть дітей до книгарень і дозволяйте самостійно обирати книжки. Навіть коли вибір вам здається дуже недоречним — дайте дитині отримати цей досвід. Цікаво про це розповідає Тетяна Стус в інтерв’ю для Емми Антонюк. Раджу всім послухати.

Віка Лисенко