Бізнес під час війни постійно розвивається, задає тенденції та робить неможливе в сьогоднішніх реаліях. Представники українського бізнесу вдало виходять на європейський ринок, створюючи конкуренцію вітчизняним виробникам. Проте варто відзначити, що розпочати власну справу з нуля без потрібних знань, освіти та підводних каменів, та в додачу в умовах війни — справа надскладна. Тому своїм досвідом з порталом Womo.ua поділилася 31-річна власниця бренду брутального одягу для жінок BRU Олександра Гречко, яка розповіла свою історію без прикрас.
Про народження бренду: з чого все почалося?
Активно почала працювати над ідеєю бренду 6 червня 2023 року. Пам’ятаю точну дату, оскільки в той день підірвали Каховське водосховище. Настрій та моральний стан був жахливий, але в мене вже була назначена та оплачена зустріч по розвитку бренду, тож скасовувати її не хотілось. Я була у своєму рідному місті Вінниця. Після цієї першої зустрічі й почалось зародження BRU (БРУ).
Я планувала запуск в жовтні 2023 року, але щось пішло не так — скрізь затримки, якісь проблеми, тож вдалось закінчити всі підготовки лише перед Новим роком. На свята я хотіла відпочити, тому запуск поставила на січень 2024 року.
До повномасштабного вторгнення у мене було хобі – авіація. Я навчалась на приватного пілота. Літаки займали дуже багато часу. 24 лютого 2022 року небо закрили, навчання припинилось. Коли через кілька місяців я оговталась, то почала шукати собі нове хобі.
Звісно, багато часу займала робота та волонтерство, але жити без улюбленої справи мені важко. Вибір зупинився на створенні бренду.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Хотілось ще більше допомагати та розвивати Україну, створювати якісний український продукт.
Взагалі, моїм задумом було створення бренду взуття. Задовбало носити незручне взуття, яке деформує стопу. 99% взуття на ринку – не анатомічне і негативно впливає на наші ноги. Я хотіла створити анатомічне взуття, на величезних платформах з квадратним носиком.
Після дослідження цієї теми зрозуміла, що з підошвами в Україні (та і світі) повний жах, ніхто відливати кастомні підошви не буде. А якщо і буде, то для цього мені доведеться продати нирку, бо це надто дорого. Тож я вирішила почати з одягу: для цього потрібні менші вкладення. Та і врешті-решт я ніколи не займалась бізнесом і варто було б перевірити, чи взагалі сподобається мені така робота. Насправді я просто перенесла стиль взуття на одяг.
Ідея в голові вже була – це брутальність. Звідси ж і назва бренду – БРУ(тальність). Мій бренд – це зовсім не про мімімі. Це розкутість, строгість, свобода, брутальність.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Хто дизайнер бренду?
Тут всі карти розкривати не хочу! Перед створення бренду я активно вела сторінку в Instagram з блогом про створення бренду, де ділилась всіма етапами, контактами, проблемами, факапами і навіть цінами. Але зараз BRU – бренд, тож видавати все залаштунки не хочу.
Скажу так: концепцію кожної колекції, деталі, ідею, муд борди продумую я. Ретельно готую опис кожної речі, розробляю презентації. І далі це все передаю професійному дизайнеру, з яким працюю на умовах аутсорсу. Дизайнер готує 2D ескізи, я вношу правки, даю зауваження. Після фіналізації дизайнер розробляє речі в 3D форматі. Мені вкрай важливо бачити посадку речей, деталізацію. Адже речі BRU мають складний крій, це не базовий гардероб.
Оскільки у мене немає освіти ні дизайнера, ні модельєра, ні навіть художніх навичок, а бренд я хочу мати серйозний, то вважаю, що працювати з дизайнером – це must have.
Тож себе я можу назвати ідейним натхненником, власницею бренду, але саме дизайном речей займається дизайнер по чіткому технічному завданню від мене.
Чому саме брутальність відображається в одязі бренду?
Ну тому, що я кайфую, коли почуваю себе вільною. Коли мені комфортно, коли впевненість лізе з усіх дір, коли горять очі, я стаю брутальною, вільною. І ось цей стан душі хотілось транслювати в одязі.
Якби мене попросили описати себе одним словом, то я би обрала «брутальна». А оскільки бренд мій, то і він про брутальність!
Звісно, брутальними нас роблять не речі, а харизма, внутрішній стан. Мені ж захотілось ось цю свою внутрішню харизму відобразити в одязі.
На цьому моменті в реальному житті я б важко здихнула разів з 5, бо моя внутрішня харизма знайшла своє відображення в купі металофурнітури та складному крою. І це все ускладнює. Бо не знаючи азів пошиття одягу, мені доводиться мати справу зі складними деталями, та ще й відповідати за їх якість.
Та що говорити, одні карабіни я шукала та тестувала кілька місяців і зрештою довелось купити їх за кордоном. Мені ці карабіни вже снились. І око сіпатись почало. І це лише один варіант фурнітури. Можливо, зі сторони виглядає все легко і просто: «це ж лише карабіни!», але знайти їх у потрібному розмірі, кольорі, кількості та якості виявилось задачею з зірочкою. А крім карабінів у мене ще багато іншої фурнітури є.
Чесно кажучи, мене передьоргує вже і від самого слова «фурнітура».
Зараз в мене враження, ніби я ще не вивчила всі букви, але намагаюсь писати вірші. Тобто я знаю, до якого одягу я йду, проте зараз починаю з найпростішого, аби вивчити тканини, фурнітуру, знайти своїх клієнтів. Я йду до того, щоб робити хардкорно брутальні речі. А поки що це лише розминка.
Про майбутні колекції
Ідеї колекцій у мене розписані на кілька років вперед. Як я і говорила, я йду до того, щоб одяг BRU кричав про свою брутальність. Зараз це лише зачатки брутальності й треба час, аби її розвинути. Але я планую розширювати асортимент.
В майбутньому BRU буде не лише про одяг, але й про взуття та аксесуари.
Про розмірну сітку та матеріали бренду BRU
Перша колекція запускалась з розмірами S, M, L. В другій колекції додали ще XS. А також я вже підготувала всі бирки для XL. Я планую мати розмірну сітку набагато ширшу, для панянок різних форм, але зараз запорука – це фінансове питання. Ширша розмірна сітка потребує більше вкладень.
Бренду потрібно трохи часу, аби набрати обертів та заробити грошенят.
В ДНК бренду прописані матеріали: штучна шкіра, бавовна, трикотаж, сітка. На цей момент працюю з усім, крім сітки. Причина банальна: я ретельно тестую всі тканини й знайшла класних постачальників штучної шкіри, котону та трикотажу (в основному це Італія). Пошук та тестування тканин займає так багато часу та сил, що сітку відклала на пізніше. Хоча літній дроп мав бути з сіткою. Але я так замучилась з пошуком класних тканин, що простіше було змінити літній асортимент, ніж знайти потрібну тканину.
Скільки часу пішло на першу колекцію та другу. І коли чекати третю?
Розробка колекції займає приблизно пів року. Тобто перша колекція вийшла взимку, а почала працювати над нею ще влітку. Між випуском першої та другої колекції пройшло всього півтора місяця. А пару днів назад вийшла третя колекція літнього одягу, присвячену відвертості й нестандартності під назвою “Не парся”.
І по секрету скажу, що майже готова четверта осіння колекція (тестові взірці).
Про колаборацію з іншими брендами та плани на майбутнє
Колаборацію не планую поки що, бо треба трохи стати на ноги. Але в моїх мріях записана колаборація з брендом Anoeses.
Також хочу створити колекцію альтернативного одягу для весілля в брутальному стилі. Тож буду в пошуках українських брендів, які розробляють такий одяг.
Планів багато, цілі розписані на 5 років!
Дуже сподіваюсь, що хоча б частину з них мені вдасться реалізувати. Найголовніше – прийти до тієї брутальності, але є в моїй голові.
З цікавого – це колекція сумок та шкіряних аксесуарів, виготовлення взуття на костомних підошвах, випуск дропу на підтримку ЛГБТ-ком’юніті та відкриття шоуруму. Ну і також дуже хочеться випустити альтернативний одяг для весіль, де будуть чорні мініспідниці зі шкіряними корсетами.
Про натхнення
Мене надихає стиль кореянок, унісекс стиль, метал-ком’юніті, гранж, Maneskin, саме після одного з виступів гурту з’явилась ідея зробити жакет з розрізами на спині, який був випущений в дебютній колекції.
Про конкуренцію та співпрацю
Під час створення бренду я проводила аналіз конкурентів, в мене є спеціальна табличка з ними. Але чесно кажучи, на тих таблицях і все зупинилося. Вірю, що колись бренд розростеться і в команді буде людина, яка займатиметься маркетингом, конкурентами тощо, а поки що я просто роблю те, що хочу і те, як можу. За іншими не слідкую. Навіть тому, що у мене дві роботи (основна робота в ІТ сфері та BRU), я завжди інформаційно перевантажена і слідкувати ще за кимось не вистачає ні сил, ні бажання.
По аутсорсу співпрацюю з дизайнером, СММ менеджером, швейним виробництвом, складом, виробниками бирок, виробниками коробочок. Також працювала з дизайнером айдентики (робота над візуальною складовою бренду: логотип, символи, шрифти, кольори й т.п.), але ми вже закінчили всю роботу.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Це була важка співпраця і не дуже приємна. За потреби консультуюсь з юристом та бухгалтером. А також працювала над створенням бренду під наглядом менторки.
Також співпрацюю зі швейним виробництвом в Києві по аутсорсу. Обожнюю їх за якість. І дуже рада, що є такі відповідальні та професійні цехи. Трохи складно, що я у Вінниці, а виробництво в Києві, бо частенько доводиться їздити туди-сюди.
Поради для тих, хто планує випустити власний бренд одягу
Маючи теперішні знання я б зробила все по-іншому. І це, мабуть, тема для окремого інтерв’ю. Наприклад, коли я захотіла зробити рожевий корсет з ланцюжками, ніхто мені не пояснив, що:
а) буде дуже складно підібрати колір підкладу під основну тканину, і ще складніше підібрати по кольору блискавку;
б) посадити корсет – це дуже складна задача (ми перешивали його 5 раз!);
в) знайти ланцюжки з потрібним плетінням, підібрати до них карабінчики, кільця і т.д. – це нереально. Я так замучилась з цим всім, що врешті-решт дизайн корсета змінили.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Тож якби я не пручалась, створювати базові речі – це дуже класно для початку. Вони прості в пошитті та продажі. Не варто гнатись за складним кроєм, якщо ви (як і я) нічого в тому не розумієте. А якщо вже хочеться складних речей, то почати принаймні з однієї.
Бренд – це точно не хобі, а окрема робота, яка потребує немаленьких фінансових вкладень та часу. І чим простіші будуть речі та кольори, тим простіше це буде втілити в життя.
Також не бійтесь писати власникам інших брендів та консультуватись з ними. Я так робила і це дуже допомогло. Хтось готовий був поговорити за гроші, а хтось – просто так. Мені навіть допомагала власниця одного великого українського бренду одягу та взуття та дала дуже цінні поради, за що я їй неймовірно вдячна.
Ну і класно оточувати себе такими ж людьми – власниками брендів. Тому піти на курси, в менторську групу – це прямо must have. Одному важко гребти, а коли поруч є люди з подібними проблемами, то стає значно простіше. Я своєю чергою була на менторській програмі у Ксенії Драганової: це група з 4-х власників бренду, де ви збираєтесь раз в певний проміжок часу, ділитесь своїми проблемами, шукаєте рішення, отримуєте завдання та всі матеріали для його виконання. І в кінці у вас виходить цілісна концепція бренду. Ксенія направляє та ділиться своїм досвідом, але працювати доведеться самому.
Перед якими труднощами поставали при створенні бренду, колекцій?
Фурнітура та крій! Я так намучилась з фурнітурою, що боюсь щось нове додавати. Адже якісну фурнітуру, яка не змінюватиме колір, не ржавітиме знайти дуже важко. До того ж я вибрала найскладніший колір – темний нікель. І найдивніше було те, що один і той же виробник в темному нікелі робить, наприклад, карабіни глянцеві, а люверси – матові. Мені це не підходить, бо колір має бути ідентичним. І це жах. Знайти ту всю фурнітуру в потрібному кольорі, розмірі, кількості та якості було надзвичайно складно. Враховуючи, що я все ретельно тестую та перевіряю, було так боляче бачити, як після прання з фурнітури просто злазить фарба.
Та і звісно самі процеси. Мені дуже важливо все спланувати, розписати, налагодити процес. А це було неможливо, бо я й уявлення не мала, що за чим робити, в якій послідовності. А коли почалась активна робота з виробництвами, цехами та іншими людьми, то був такий хаос, що я ледь розуміла, що взагалі відбувається. Зараз вже простіше.
Про ціни: наскільки дорого запустити свій бренд?
Для кожного дорого – своє. Однозначно, я думала, що на створення бренду потрібно менше коштів. Але важливо наголосити, що у мене дорогі тканини, дорога фурнітура і дороге виробництво одягу через складний крій. Та і запускала я бренд, маючи всі брендові бирки, коробки, орендуючи склад, наймаючи дизайнера і т.д. Самі консультації та навчання обійшлись в чималу суму – 58 тис.
Зараз би я не випускала так багато складного одягу в першому дропі, не робила б принтовані коробочки та уникала такої кількості фурнітури. І це б вже зменшило витрати на відсотків 30-50%.
Посмотреть эту публикацию в Instagram
Чи важко було стартувати під час війни?
Мені немає з чим порівнювати. Я ніколи не займалась бізнесом. Але запуск бренду був і є для мене віддушиною, улюбленим заняттям, тому не важко через війну. Але взагалі – дуже важко.
Я навіть якось писала допис, що навчитись літати на літаках було значно простіше, ніж запустити власний бренд.
Де можна купити одяг BRU?
Продаємо одяг через Instagram та вже є сайт бренду. А також бренд представлений в мультибрендових шоурумах у Києві Tviy Prostir, Loom та Вінниці Onpoint. Мені дуже подобається реалізація одягу саме через шоуруми, тому зараз активно шукаю нових партнерів. Також в планах відкрити власний шоурум.
А ще скоро у світ вийде нова онлайн мультибрендова платформа, орієнтована на ринок України та Європи, де також буде представлений BRU.
Яка річ є бестселером?
Однозначно лонгсліви. Вони є в різних кольорах та я планую ще більше розширювати палітру. Ну й особисто мій фаворит – це карго, не уявляю, як я раніше без них жила.
Ну і вироби з фактурної штучної шкіри під рептилію. Я коли вперше побачила цю тканину, то в мене пішли сердечка з очей, і досі я кайфую від того, як круто виглядають наші мініспідниці та шорти, подібних речей ніде не зустрічала.
Про нову колекцію
Літня колекція вийшла 25 червня 2024 року. Не знаю, як інші, а я обожнюю ходити в брюках та сорочках влітку. Тому для BRU разом із дизайнером були розроблені карго та сорочки з розрізами, щоб вітер гуляв і не парило.
До речі, літня колекція отримала назву “Не парся”: не парся в одязі, не парся, що про тебе думають інші.
Родзинкою колекції є карго-шорти, або як я їх називаю — карго з однією штаниною. Давно мріяла втілити таку ідею в життя і, здається, вийшло прикольно.
Ще одна особливість колекції: різноманіття кольорів. Шорти, карго, шорти-карго, сорочки представлені в трьох кольорах, симетричні та асиметричні топи — у восьми кольорах, майки та футболки — в чотирьох. Впевнена, що кожен зможе знайти колір до душі.
Важлива подія — в BRU вийшла базова футболка в oversize стилі.
ВАЖЛИВО! Впродовж тижня бренд BRU зробив знижку для читачів WoMo на перше замовлення – 20% по промокоду WoMo. Знижка буде діяти на сайті та Instagram.
“Дуже хочу, аби читачі оцінили одяг BRU, бо він не лише класний, прикольний, а ще й капець який комфортний і якісний”, – каже власниця бренду.
Леся Сайко
Долучайтесь до наших соцмереж, аби бути в курсі усіх важливих новин та подій: Facebook, Telegram, Instagram