Вікторія Філатова: «Сучасний бізнес – це нові типи партнерства та врахування трендів майбутнього сьогодні»

Підприємиця про досвід, уроки, інновації

Як знайти баланс між роботою та приватним життям, створити бізнес, що дбатиме про захист довкілля та імпортувати, розповідає Вікторія Філатова  – співзасновниця, генеральний директор СП ТОВ «Вексхолд» з виробництва парфумерної та ароматичної продукції, Голова Правління Асоціації “Парфумерія та косметика України”.

Як давно у вас власна справа? Чому навчилися, чим пишаєтеся?

Власну справу я започаткувала у 1997 році. До цього працювала медичною сестрою. За освітою я – магістр з менеджменту та бізнес-адміністрування (спеціалізація управління виробництвом). А за покликом я – розробник нового. Сфера виробництва – це моє, дуже надихаюсь саме від того, що можу тримати в руках продукт своїх мрій. Я пишаюся тим, що створила парфумерне виробництво «з нуля». У нашому сімейному бізнесі з 2016 року і моя донька. Вона – директор компанії Creative Lab PERFI, яку я заснувала у 2011 році. Це окремий проект бренду нішевої парфумеріі PERFI.

Мої основні уроки в підприємництві:

  1. Маєш ідею – впроваджуй негайно.
  2. Фінансова дисципліна  – основа довіри між партнерами.
  3. Усім, хто хоче розвивати власну справу, бажаю знайти надійних партнерів по бізнесу з іншою компетенцією, які зможуть розділити навантаження завдяки розподілу зон відповідальності.
  4. У нас є досвід експорту парфумерії у 2004 – 2014 рр. Ми плануємо експортувати після впровадження в Україні відповідного технічного регулювання та можливості отримання етилового ректифікованого денатурованого спирту у відповідності до вимог законодавства.

Які навички потрібні жінці в бізнесі сьогодні і завтра?

Вчитися протягом життя. Головна навичка підприємця – це навичка навчатися все життя, особливо тепер, коли в світі все так стрімко змінюється. Потрібно регулярно здобувати принципово нові знання, навіть за межами своєї галузі.

Управляти з турботою про людей. Керівник має бути уважним до людей. Зараз вкрай важко мотивувати персонал, і тому потрібно створити екосистему на підприємстві, де в колективі визнають внесок кожного (кожної) у розвиток компанії, мають можливість впливати на результат. Також важливо, щоб кожен у компанії почувався захищеним у питаннях соціального забезпечення. У нашому колективі в Миколаєві, наприклад, половина колективу працює на підприємстві вже понад 20 років. Є ті хто, прийшов до нас на третьому курсі університету на практику і залишився на 15 років.

Знайти баланс і цінувати приватний час інших. Головні навички для жінки – це вимикати директора поза межами роботи і тримати контроль балансу роботи та особистого життя, бо завжди є висока загроза надавати перевагу роботі. Для мене головним надбанням у цьому напрямку стало те, що 10 років тому я вирішила ніколи не працювати по вихідних (це було дуже важко спочатку), ніколи не турбувати на вихідних своїх співробітників.

Дбати про захист довкілля. По-перше, на підприємстві ми завжди дотримувались усіх правил утилізації небезпечних відходів, зокрема люмінісцентних ламп або елементів живлення. По-друге, контролюємо небезпечні викиді, до речі, в нас їх і зовсім немає. У 2015 році ми відмовились від газового опалення та альтернативного опалення, що спричиняє викиди у атмосферу, на користь інверторних кондиціонерів.

На підприємстві майже повністю скоротили відходи виробництва, парфумерні рідини. У нас безвідходне виробництво: навіть паперові фільтри після відпрацювання використовуємо для ароматизації побутових приміщень, металеву тару від парфумерних композицій використовуємо  у декорі приміщень.

У нових проектах PERFI впроваджуємо концепцію екологічності продукту. Ми повністю відмовились від паперових рекламних носіїв. А у виробництві парфумів відмовились від вторинної паперової упаковки та целофанізації для зменшення відходів на користь декоративної упаковки багаторазового використання. Ми пропонуємо знижку на наступну покупку у випадку повернення скляного флакона для повторного використання. Повністю відмовились від целофанових пакетів, а роз’яснення екологічної концепції зробили  маркетинговою перевагою. 

— Читайте також: She Exports: Як будувати конкурентоспроможний бізнес в цифрову епоху. Досвідом ділиться регіональний директор Luxoft Dnipro Марія Кот

Як ви розвиваєте бізнес з урахуванням економічних, соціальних змін?

Зараз найважливіше – це збереження ресурсів, передусім, кадрових. Забезпечити роботу, підвищення кваліфікації та гідні умови праці  – це потребує багато зусиль з боку компанії. Оскільки після 2013 року у нас суттєво скоротилися обсяги виробництва, і є проблеми з безперебійним постачанням сировини для виробництва.

Наші нові проекти з професійної освіти у парфумерно-косметичній галузі спрямовані на те, щоб навчити фахівців європейському технічному регулюванню та новим підходам до виробництва.

Що ви робите у сфері маркетингу та комунікацій?

Тотальна діджіталізація у сфері маркетингу для нашого нішевого бренду стала просто ідеальним варіантом розвитку бізнесу. Ще у 2011 році ми припинили просування нашого бренду у стандартному форматі (рітейл), розробили новий сайт. Спеціально для нашого бізнесу замовили  систему СRM і запровадили торгівлю у форматах «Фанклуб» і «Закритий продаж» із системою бонусів та знижок. Це і стало маркетинговою стратегією на перші три роки. З 2016 року ми переформотувались і стали більш відкритими для замовлень через інтернет без обов’язкової реєстрації та участі у програмі лояльності.

Цифрові комунікації та відкритість інформації в інтернет-просторі – це як демократія у діі: якість продукту підкріплена тисячами відгуків від споживачів, нічого не приховаєш, тому єдиний шлях – створити якісний та привабливий продукт. Цей інструмент важливий для будь-якого бізнесу. І як додатковий інструмент маркетингу для малого бізнесу – особистий бренд власника, дуже активно використовується у нашій галузі.

Які нефінансові ресурси допомагають залучити кошти?  Для чого ви б хотіли знайти фінансові ресурси?

Залучати кошти допомагає вміння підприємця формувати команду під конкретний проект. Будь-який інвестор має впевнитись, що не тільки ідея продукту, а і професійність команди зможе забезпечити успіх проекту. Я прагну знайти портфельні інвестиції на відкриття в Україні лабораторій: наукової, мікробіологічної та токсикологічної.

— Читайте також: She Exports: Як створити інноваційний бізнес та почати експортувати. Пояснює співзасновниця компанії Snite та КМДШ Наталія Лимонова

Чи стикалися ви особисто або знайомі власниці бізнесу з відмовами у фінансуванні з боку банків?

Наше виробництво з 2000 року кредитувалось на постійній основі, виробниче приміщення, реконструкція та оснащення виробництва було можливе завдяки кредитним грошам. Кредитувались і для збільшення обігових коштів для розвитку асортименту. Відмов не мали. Припинили будь-яке кредитування наприкінці 2013 року, оскільки припинили деякі види діяльності, наприклад експорт сировини із Франції для парфумерно-косметичної галузі, що суттєво зменшило потоки обігових коштів. Зараз перспективнішим для нас є залучення до конкретних проектів нових партнерів.

Що допомогло б вам розвивати бізнес та інновації?

Навіть непрофесійні інвестори зосередилися лише у агробізнесі та IT, бо вважають тільки їх перспективними, даремно забуваючи про інші галузі. В Україні дуже актуальним є беззалогове кредитування малого бізнеса. Потрібно довгострокове та пільгове кредитування для виробників на модернізацію та автоматизацію технологічних процесів. Якщо б отримала кредитування, зробила би виробництво парфумерії із використанням дубових бочок для купажування парфумів (за принципом визрівання кон’ячних спиртів) та відкрила б токсикологічну лабораторію для косметичної галузі із альтернативними методами тестування.

Які тренди та нові технології впливають на вашу галузь?

На наш бізнес дуже впливають здорожчення світового ринку сировини для парфумерії, все більше компонентів для парфумерії сінтезується у лабораторіях. Ми поступово відмовляємось від мас-маркету і виробництва парфумерії з низькою собівартістю, бо не зможемо забезпечити достатню якість, що може зашкодити бренду.

Для торгівлі надважливий тренд – це онлайн-торгівля, яка стає пріоритетною. Бренду потрібно формувати своє інформаційне поле, нові привабливі смисли, що  формують емоційний зв’язок з брендом.

Чи серед ваших постачальників є власниці бізнесу? Чим вони відрізняються? Що в ни є особливого – стилі управління, асортименті товарів та послуг?

Таких постачальників не маємо, на жаль. Але у власниць підприємств, яких бачу, більш демократичний стиль управління, вони легше диверсифікуються у інші продуктові групи. Жінки мають витонченіші ідеї і шляхи їх реалізації. Жінки в бізнесі докладають більше зусиль щодо навчання своєї команди і часто підтримують добрий зв’язок із колективом через персональну опіку.

Що треба зробити, щоб було більше ґендерно змішаних команд для прийняття ефективних рішень у сучасному світі?

Достатньо вже над цим просто замислитись, проаналізувати ситуацію у своїй компанії і планомірно змінювати ситуацію на краще. Не обмежувати пошуки нових співробітників рамками віку, статі та попереднього досвіду.

Хто є вашими радниками у розвитку бізнесу?

Переважно радниками у розвитку власного бізнесу є колеги по  галузі. У цьому році почала пошук нових партнерів для наших проектів із іншім досвідом.

Що потрібно враховувати, якщо є бажання об’єднатися у асоціацію або громадську організацію?

Те, що більшість учасників ринку дуже пасивна і залучається до спільної роботи виключно для вирішення конкретних цілей власного бізнесу, занадто орієнтована на отримання сервісних послуг від асоціації. Потрібно одразу формувати унікальний інтелектуальний продукт організації. Це і буде інструментом у роботі для кожного конкретного учасника такого об’єднання, щоб зацікавити брати активну участь в асоціації.

Якщо б ви порівняли себе сьогоднішню з тією, якою були до початку участі у програмі She Exports, що змінилося?

Участь у програмі стимулює вийти за межі своєї галузі, стимулює співпрацю. Програма She Exports – нові обличчя, нові історії, новий погляд на свій бізнес. Беручи участь у різноманітних ініціативах програми She Exports, я переконалася, що проблеми в організації успішного бізнесу не обмежуються рамками професійних питань, кваліфікацій, технологій або впровадження світових стандартів. Сучасний бізнес –  це нові типи партнерства та врахування трендів майбутнього сьогодні.

Інтерв’ю підготувала Аліна Севастюк, керівниця програми She Exports Офісу з просування експорту

— Читайте також: She Exports: Наталка Найда “Можливості для росту є завжди, а щоб експортуваати треба єднатися”