Вийшов трейлер першого ігрового фільму в світовому кіно, де висвітлюється проблематика каральної психіатрії СРСР

12.10.2023

Представили міжнародний трейлер фільму “БожеВільні”, герої якого у 70-ті роки ХХ сторіччя стикаються з найстрашнішим винаходом тоталітарної радянської системи — з так званою каральною психіатрією. 

13 жовтня на Міжнародному Варшавському кінофестивалі відбудеться світова премʼєра фільму «БожеВільні» (DIAGNOSIS: DISSENT). У межах фестивалю стрічку також покажуть 11 та 14 жовтня. Дебютний повнометражний фільм режисера Дениса Тарасова змагатиметься за перемогу в секції 1-2 COMPETITION.

70-ті роки ХХ сторіччя. КДБ СРСР шукає нові інструменти придушення свободи та демократії. Одним із таких «винаходів» став діагноз «млявоплинна шизофренія», якого ніде у світі не існувало. Неугодних системі людей засуджували до перебування у психіатричних лікарнях спеціального типу, де за допомогою великих доз психотропних препаратів, тортур та принижень намагалися зламати їхню волю до опору.

«Ти не можеш протестувати, бо ти не заарештований. Ти не можеш захищатися, бо тебе визнали психічно хворим…»

За словами продюсерки фільму Валерії Іваненко, сьогодні ця картина набуває особливої актуальності, бо вона на прикладі історії з часів СРСР ілюструє методи, які використовують всі тоталітарні режими для придушення природного прагнення людей до свободи та демократії. Позбавлення волі, катування, жорстокі вбивства — інструменти, яких не має бути у сучасному світі. Але що може протистояти жорстокості системи? Лише воля кожної окремої людини. Її тяжіння до справедливості та здатність до опору. Саме у в’язницях та катівнях психіатричних лікарень часів СРСР народжувався дисидентський рух.

Фільм Дениса Тарасова «БожеВільні» (DIAGNOSIS: DISSENT) розповість історію простої молодої людини, яка жила в СРСР у 70-ті роки ХХ сторіччя і яку запроторили до психіатричної лікарні через любов до забороненої в ті часи західної рок-музики. Андрій Довженко у виконанні актора Костянтина Темляка — це збірний образ волелюбної людини, яка потрапила у лещата КДБ через відверте несприйняття божевільних правил комуністичного ладу. Таких людей намагалися зламати психологічним насиллям, тортурами, забороненими в усьому світі психотропними препаратами…

«“БожеВільні” — мій перший повнометражний фільм, над створенням якого я працював понад три роки! Зйомки ми завершили за пів року до початку повномасштабного вторгнення, а постпродакшн почали робити під час активних бойових дій і ракетних обстрілів. Порожнє місто Київ. На кожному кілометрі протитанкові їжаки й блокпости, порожні магазини, заправки. Тисячі смс “шовидевиякви”, розпач-розгубленість і не розуміння що його робити далі… саме знаходження в складній ситуації стимулювало до скорішого завершення фільму, щоб світ побачив до чого призводить закривання очей на дії тоталітарного режиму! Ми прагнули показати, що перемога ніколи не дається просто так. Неможливо відсидітися в кутку, сподіваючись, щось хтось інший побудує твою долю за тебе. На прикладі наших героїв ми транслюємо глядачам просту і стару, як світ, істину – загальна перемога можлива лише через особисту жертву і єднання заради спільної мети. Якщо ми дійсно хочемо жити у незалежній країні, то ми повинні зараз пожертвувати усім, що досі прив’язує нас до деструктивного минулого та об’єднати весь світ для боротьби з тоталітарним злом!» — ділиться Денис Тарасов, режисер фільму.

Для відтворення історичної дійсності автори фільму зверталися до архівних джерел та залучали консультантів, одним із них став Семен Глузман, лікар-психіатр, колишній політвʼязень та дисидент. Завдяки Семену Фішельовичу творчій команді стрічки вдалося відтворити атмосферу психлікарні, у якій тримали та катували інакодумців.

Окрім смислового наповнення, творці прагнули передати візуальну складову, для цього з нуля створили декорації, знайшли та відшили одяг і аксесуари, підібрали відповідні зачіски. Режисер зізнається, що під час кастингу на головні ролі все вирішували типажі акторів, аби кадри виглядали реалістично, без зайвого лиску та штучності.

Стрічку фільмували у стінах справжньої психіатричної лікарні у Києві, у Будинку українського радіо, в одному з будинків музею Пирогова, який обставили як типову квартиру середньостатистичної родини з 70-х, а також у Національному центрі «Український дім». 

У 2024 році запланований старт національного кінотеатрального прокату стрічки «БожеВільні» (DIAGNOSIS: DISSENT). Кінотеатральну дистрибуцію та промо здійснюватиме українська дистрибʼюторська компанія FILM.UA Distribution, у портфелі якої національні та східноєвропейські фільми різного жанру: від авторських стрічок до національних блокбастерів.