Як батькам зробити соціальні мережі безпечними для дітей

11.06.2021

Сьогодні майже 90% школярів в усій Україні користуються інтернетом щодня, а 34% з них проводять в інтернеті до 7 годин. Це майже робочий день. Гаджети та інтернет, безперечно, стали частиною життя кожного з нас, а особливо сучасних дітей. Проте інтернет може бути не тільки корисним і цікавим, а й потенційною небезпекою для психологічного та навіть фізичного здоров’я дитини. Тому обов’язок сучасних батьків — навчити дитину розумному користуванню гаджетами та показати правила безпеки користування інтернетом.

У День захисту дітей «Київстар» організував прямий ефір на тему “Як батькам зробити соціальні мережі більш безпечними для своїх дітей”. Мобільний оператор вже два роки підтримує ініціативу #stop_sexтинг, мета якої інформувати батьків, підлітків та вчителів про можливі ризики для дітей в інтернеті. Запис ефіру можна переглянути на сторінці мобільного оператора у Facebook. А у цьому матеріалі ми зібрали основні поради, що прозвучали під час трансляції від засновниці проєкту #stop-sexтинг Анастасії Дьякової та телеведучого і батька двох дітей Олександра Педана.

Вони поговорили про загрози, які очікують на дітей в інтернеті, про найновіші дослідження в цій області та чому діти надають перевагу онлайну, ніж офлайну, і як батькам вчасно розпізнати небезпеку та допомогти дитині.

Важливо вчити дітей правилам безпеки не тільки в звичайному житті, а й в інтернеті. Діти найчастіше не розділяють офлайн і онлайн-життя. Для них це тотожні поняття, і коли вони стикаються з булінгом в інтернеті — вони потребують допомоги. Найчастіше діти приходять до батьків і розповідають про якісь образи в інтернеті, батьки не звертають уваги”, — починає розмову засновниця проєкту #stop_sexтинг, радник з питань захищеності людини в інтернеті при Віце-Прем’єр-міністрі — Міністрі цифрової трансформації України, Анастасія Дьякова.

Тож про які небезпечні явища треба знати батькам?

Існує декілька розповсюджених та небезпечних явищ, до яких треба бути готовими сучасним батькам та обов’язково розповісти про це дитині. А саме:

Анастасія Дьякова

Сексторшен. Спілкування та налагодження контакту з дитиною з метою отримання інтимних фото і подальшого шантажування дитини з різними цілями (вимагання грошей або інших фото). Від цього найбільше страждають дівчата до 13 років, бо це найбільш вразлива категорія дівчат.

Що робити? По-перше, треба подякувати дитині за те, що поділилась, заспокоїти та довести, що ви з нею на одному боці і все зможете вирішити. Далі треба зробити копію цієї переписки і звернутися до кіберполіції (відправити заяву через сайт) за допомогою.

Зловмисник, який займається сексторшеном, може знаходитися в будь-якій країні та спілкуватися через перекладач. Вони можуть представлятися або такими ж підлітками і запропонувати дружити, або запропонувати роботу моделлю/блогером, будь-ким.

Діти залюбки відповідають дорослим в інтернеті, тому що їм приємно, що ними цікавляться дорослі.

Грумінг. Налагодження довірливих стосунків з дитиною в інтернеті з метою сексуального насильства. Якщо в першому випадку метою є отримання контенту, то в цьому — насильство над дитиною при зустрічі в офлайні.

Зазвичай батьки вчать дітей не спілкуватися з незнайомцями, але якщо дитина вже деякий час спілкується з незнайомцем в інтернеті, то сприймає його як знайому людину, вважає пропозиції зустрітися нормальними і може потрапити у біду.

Секстинг. Обмін інтимними фото або відео у месенджерах. До 18 років секстинг офіційно заборонений. Дітей до відповідальності, звичайно, не притягуємо, але варто пам’ятати, що можна нести відповідальність за розповсюдження та стати жертвою шантажу.

Важлива статистика: кожна 5-та дитина старшої школи спілкувалася в інтернеті на тему інтимних стосунків. Тому важливо проговорити з дитиною моменти стосовно розмов з новими друзями з інтернету.

Олександр Педан

Ми як у Середньовіччі живемо, бо на нас впала вся ця інформаційна революція, гаджети, а ми просто не розуміємо, як ними правильно користуватися. У нас немає культури поведінки з гаджетом. І нам потрібен час, аби навчитися керувати своїми технологіями, а батькам необхідно показати приклад своїм дітям. Я вже говорив зі старшою донькою про безпеку в інтернеті, ми обговорили всі важливі моменти. Але ще не торкався цієї теми з меншим сином, бо у нього взагалі ще немає свого телефону. З ним ми ввели правила користування інтернетом: не більше ніж годину використовуємо гаджети і не дивимось мультики, а читаємо книжки.

 

Я вважаю, що дуже важливо знаходити аналоги “життя” в інтернеті та корегувати його. Наприклад, ми з донькою знімаємо контент для ТікТоку і це допомагає нам не тільки спілкуватися і знаходити спільні теми з дітьми-підлітками, а й займатися творчістю. Я завжди кажу, що це крутий спосіб роботи з гаджетами для дітей і батьків, та раджу дітям знімати свої тренування на камеру і ділитись здобутками з іншими. Якщо дитина їсть з гаджетом, вона відволікається, припиняє їсти. Вона не може робити дві справи одночасно. І їсти з гаджетом — це погано і для дітей, і для дорослих. Якщо ми заберемо у дітей гаджети, то вони, як і моя донька, можуть зовсім справедливо дорікати “ви забрали у мене спілкування”. Адже в якомусь сенсі це так і є, тому я не вірю, що можна забрати телефон, як нас у дитинстві не випустити на вулицю з друзями«, — розповідає про свій батьківський досвід Олександр Педан.

Анастасія Дьякова наводить ряд корисних порад, які допоможуть контролювати та зробити безпечними стосунки дитини з інтернетом.

«Так, один з корисних методів регулювання стосунків між дитиною і гаджетами — це підписання “Сімейної угоди”. Цей метод покаже дитині, що таке угода, розповість, як мають виконуватися умови угоди. Підписати угоду з дитиною можна про будь-що: про перший гаджет, реєстрацію в соцмережах. В угоді можна прописати час, який можна проводити в інтернеті, на які сайти заходити та як і з ким спілкуватися. Також в угоді мають бути свої обов’язки. Батьки можуть стати прикладом для дитини та також обмежити для себе час в інтернеті.

Також можна ввести правила обов’язкових сніданків, коли ніхто не сидить в гаджетах, правило заряджати гаджет не в тій кімнаті, де дитина спить. “Коли ми вчимося, чи над чимось сконцентровано працюємо, телефон має знаходитися не поруч з вами, а десь у сумці, бо велика кількість досліджень показує, що гаджети відволікають. Якщо ви дивились в телефон під час навчання, то вам треба 23 хвилини аби повернути свою увагу та концентрацію після того, як ви подивились у телефон«, — каже Анастасія Дьякова.

Скористатися такою зручною функцією, як Youtube Kids і сімейний акаунт. Це можливість обмежити дитині користування інтернетом та уникнути шкідливого контенту. Сімейний акаунт для телефону допомагає обережно керувати тим, що дитина дивиться в інтернеті.

Зробити аналоги онлайн-справ, які дитина любить в офлайні. Наприклад, якщо дитина любить кулінарні блоги, то перевести це в офлайн та готувати разом з дитиною.

Більше про ризики, які існують для дітей в інтернеті, ви можете дізнатися на порталі https://stop-sexting.in.ua/ Також на сайті підлітки можуть звернутися до чат-бота та отримати інструкцію, що робити і куди звертатись, якщо їх шантажують в інтернеті та вимагають контент сексуального характеру. Крім того, на порталі проєкту розміщено методичні матеріали для вчителів, щоб проводити уроки із дітьми 5-6 класів про безпечну поведінку в інтернеті.