Як і навіщо практикувати мистецтво з дітьми та підлітками?

5 причин більше уваги приділяти творчим заняттям

22.02.2021

Певний час дитячі заняття мистецтвом асоціювалися з малюванням, створенням тваринок з каштанів чи уроками музики. Проте, сучасне мистецтво дає безліч інструментів для розвитку критичного та креативного мислення, навичок співпраці та інших корисних рис.

Нещодавно фонд “Ізоляція” за підтримки Посольства США в Україні створив серію безкоштовних відеолекцій “Гуртобус Лекторій” для всіх, хто цікавиться мистецтвом та його викладанням. Дві з них присвячені роботі з дітьми та підлітками.

Ми прослухали матеріал та записали п’ять причин, що переконують приділяти творчим заняттям з дітьми більше уваги.

Єгор Анцигін, Ольга Шишлова. Зйомка лекції Гуртобуса _Працюємо з дітьми і підлітками. Мистецтво людяності_

1) Ефективне використання гаджетів

Сучасний світ дозволяє виражати власну думку по-різному. Наприклад, замість того, щоб написати реферат чи твір “Як я провів канікули”, дитина може зняти про це кіно на власний телефон.
Відеореферати дозволять дитині спробувати професію оператора, режисера та креатора в широкому сенсі слова. Документалістика та візуальне мистецтво ніби тренують уважність до деталей та допомагають знаходити цікаві прийоми створення відео.

2)Комунікація та партнерські відносини

Є такий термін — партисипативне мистецтво, коли художник допомагає аудиторії бути не спостерігачем, а частиною змін.
Приклад — работа Йозефа Бойса “Сім тисяч дубів”. У 1982 році  художник запропонував волонтерам висадити в Касселі 7000 дерев. Завдяки проєкту люди, які ніколи не спілкувалися, зробили крок від незнайомців до друзів, а також спільно змінили простір міста.
Основна відмінність мистецького проєкту від буденної масової активності це, по-перше, зовнішня мета. Її визначають самі діти. Це не завдання, яке дорослий попросив виконати. У ході дискусії ви разом визначаєте мету, а далі шукаєте форму реалізації.
Дорослі та діти в таких відносинах виступають партнерами, або навіть більше — діти тут головні, а старші лише допомагають меті втілитися.

3) Проєктне планування

Створюючи мистецьку роботу, діти мають визначитися з ресурсами, розподілити обов’язки, поставити дедлайн тощо. Це виховує вміння мислити системно і керувати процесами, що знадобиться у дорослому житті.

4) Навички презентації

У сучасному мистецтві важлива не тільки форма, але, в першу чергу, ідея. Захищаючи цю ідею, дитина має визначити цілі та спосіб реалізації, аргументувати точку зору. Все це виховує навички успішної презентації.

5) Нестандартне мислення

Сучасне мистецтво — це великий експеримент. Якщо в вас є завдання реалістично намалювати композицію, воно розраховане на чіткий результат. Якщо ж ваша мета, скажімо, придумати проєкт, який надихне жителів міста разом посадити 7000 тисяч дубів — така задача дає простір для пошуку кращого способу виконання.
Мета занять сучасним мистецтвом — не малювати з натури натюрморти, не виконувати поставлені кимось завдання, а самому визначати мету і шляхи її втілення в життя. Дорослий в таких процесах виступає для дитини помічником, а не керівником. Це дозволяє відчувати свободу та мислити поза шаблонами.