Як розвивати український бізнес під час війни: інтерв’ю зі співзасновницею компанії ProCare 

28.02.2023

Компанія ProCare є виробником і дистриб’ютором брендів Joko Blend, Barbers, Shelly, Tink, Touch Protect, Medosan. Вся продукція створена з натуральних компонентів, а рецепти засновані на прогресивних технологіях та інноваційних інгредієнтах високої якості.  Procare продовжує інвестувати в український ринок, під час війни компанія добудувала нові потужності, отримала міжнародну сертифікацію та сформувала нову команду. Докладніше про це розповіла Марина Каган, співзасновниця компанії ProCare. 

До війни ми не були готові, проте зробили максимум 

Упродовж усього часу ми перебували у запереченні можливої війни та відсували підготовку до неї на другий план. У моєму інформаційному полі більшість поводилася так само. Повертаючись у спогадах назад, думаю, що я взагалі абстрагувалася, хоча вже тоді було зрозуміло, що ситуація дуже бентежна.

За кілька днів до війни ми зібралися з партнерами обговорити кроки за найгіршого сценарію. У приміщенні, де було виробництво, є добре бомбосховище ще старого зразка, і це трохи заспокоїло. Зробили перелік речей, які співробітники мають брати з собою, аби залишатися на зв’язку. Але навіть такі розмови за добу до війни здавалися нереальними. Ніхто не очікував того, і загалом ми виявилися не готовими.

З чим ми увійшли у 2022 рік 

Мабуть, варто розпочати з 2021-го та показати, як саме ми його провели та з чим увійшли у 2022-й. У 2021 році ми почали заходити до національних мереж, це означає велику дебіторську заборгованість, тобто велика кількість товару вже відвантажена, але гроші почнуть повертатись лише за 3-4 місяці. До того ж ми переїхали до нового приміщення і робили ремонт на виробництві. 

«Головною метою у 2022 році було отримати сертифікацію GMP»

Це сертифікація для виходу на міжнародний ринок, тобто на виробництві все має працювати відповідно до європейських стандартів. Це циклічність виробництва, дотримання всіх норм стосовно матеріалу стін, обов’язкова обробка води та повітря та багато інших критеріїв. Саме для отримання цієї сертифікації ми й переїхали до нового приміщення площею 1600 кв. м. Частина цих метрів була під виробництво, решта — під склади. Майже всі зароблені кошти ми реінвестували, вкладали у ремонт та складські запаси продукції. 

Також у нас вже були перші експортні відвантаження, переговори із великим замовником перейшли до фінальної стадії підписання договорів, але наступного дня все це скасувалося.

Повернення до виробництва після 24 лютого 2022-го

На початку 2022 року наш склад був забитий продукцією, ремонт не закінчений, велика дебіторська заборгованість наших партнерів, завершувала картину майже повна відсутність оборотних грошей на рахунках. Коли почалася війна, співробітники здебільшого роз’їхалися або Україною, або за кордон, тож робота паралізувалася. Якоїсь миті всі банківські операції, перекази грошей, повернення боргів — усе зупинилося, а почало відновлюватися нескоро. На той час більшу частину продукції ми відвантажили на потреби армії, але товару на складі залишалося ще дуже багато.

Ми багато говорили про релокацію бізнесу. Ми вже мали списки адрес та контактів, куди можна було б переїхати, але ж не все так просто. Притомних варіантів, що підходять для виробництва косметики, майже не було. Адже приміщення має відповідати багатьом умовам: потужності електропостачання, вода, чистота самого приміщення та безліч інших умов. 

«Ми вирішили залишатися в Києві та продовжувати працювати, розвиватися далі» 

Бо ж  стояти на місці точно не наш варіант.  Як би не було сумно, але нам довелося повністю переукомплектовувати штат та збирати команду майже з нуля. 

«Але все, що робиться, все на краще» 

На початку квітня ми почали повертатися до роботи. У Київській області вже було більш-менш спокійно. Першими на роботу вийшли співробітники складу, потім почали відновлювати виробництво. Ми дуже вдячні всім співробітникам, які залишились з нами. 

Так ми повернулися до роботи. Завдяки тому, що ми почали з відвантаження готової продукції, змогли наростити обороти, щоб  з’явився хоч якийсь рух грошей. Відвантажували продукцію на умовах відстрочки платежу, але що буде через 10-20 днів не міг сказати ніхто. Тут варто було лише почати працювати, бо потім інші приєднується і все поступово починає працювати.

Українські тренди та нова продукція 

Якщо коротко, зараз серед трендів перехід від косметологів на домашній догляд. Адже, по суті, маючи потрібні засоби вдома, всі процедури можна зробити самостійно.

Зараз ми розробляємо креми для обличчя, це довгий шлях. На самому початку у нас з’явилися сироватки для обличчя, але з кремами були технологічні проблеми, не було необхідного обладнання і ми постійно відкладали це питання на потім. Ми хочемо зробити, не просто «ще один» крем, а зробити якісний продукт, тому дуже ретельно працюємо над рецептурою.

Нові продукти, які ми почали випускати ще торік, — це гелі для душу, шампуні та бальзами для волосся, подарункові набори, креми для рук, бальзами для губ бренду Tink. Зробили редизайн деяких продуктів. 

Через те, що у нас різні бренди, ми працюємо з різними напрямами косметичних засобів. Наприклад, під брендом Shelly ми випускаємо засоби для догляду за ногами та руками: зігріваючі креми для ніг, олії, бальзами для кутикули та нігтів, подологічна лінійка по догляду за ногами.

«У кожній лінійці є пріоритети і своя історія розвитку, і на все важливо звертати увагу»

Нашу косметику позиціонуємо як натуральну, вся сировина приходить до нас із сертифікатами якості. Ми не використовуємо агресивні компоненти у косметиці. А ось з упаковкою є нюанси. Насправді в Україні велика проблема з екологічністю тари, дуже мало такої, що підходить під вторинне перероблення. Ми обмежені ринком та користуємося тим, що є.

Найдовша нова розробка — це антицелюлітна лінійка бренду JokoBlend, ми розробляли її майже рік. Це бандажні обгортання, сироватки, креми.

Складно було підібрати бинти, розрахувати співвідношення інгредієнтів, знайти оптимальну середину та пропорції, щоб воно не пекло, але при цьому гріло та було ефективним, зібрати все разом та зробити дійсно якісний продукт.

«Бандажне антицелюлітне обгортання — це сучасний тренд, він є домашнім аналогом салонної процедури»

Ми створили бинти, просочені сироваткою з кофеїну та фукусу, їх намотують на стегна та живіт і носять протягом 30 хвилин. Але тут ми зіткнулися з новим викликом, адже ці бинти одноразового використання і не дешеві. Ми подумали, що це не є економічним для покупців. Тому випустили окремо сироватку, якою можна просочувати бинти і використовувати їх повторно. Ми за економічне і розумне споживання. 

Бандажне обгортання

Як війна вплинула на ставлення до роботи 

Ми дійсно розвиваємося дуже швидко та повністю виконали плани оборотів на 2022 рік, попри те що 1,5 місяці не працювали, але отримали приріст у 60% у порівнянні з попереднім роком. Попри все, закінчили ремонт на виробництві та отримали європейський сертифікат якості GMP. Ми продовжуємо інвестувати, купуємо нове обладнання. Через постійні відключення світла у листопаді-грудні ми купили потужний генератор, а це також інвестиції у виробництво. Також придбали великі реактори для виготовлення косметики. Якщо раніше у нас був маленький реактор об’ємом 50 літрів, то зараз це два по 500 літрів. Те, що ми раніше робили в одному маленькому реакторі за п’ять завантажень, зараз робимо у великому за одне, це економить час і ресурси.

А ось відносини у команді поліпшилися. Ми зібрали дуже позитивних і заряджених на роботу фахівців.

Також ми перестали поділяти життя на  «робота» та «не робота», адже усе пов’язано.  

«Що цікаво, ставлення до роботи не змінилося, але набуло більшої цінності»

Для нас стало дуже важливим розуміння того, що і навіщо ми робимо. Намагаємося не втратити те, що ми вже здобули, та примножити це. З колегами працюємо разом в одному просторі, ділимося ідеями, влаштовуємо цікаве дозвілля на кшталт «суші у четвер» або «Чорноморка» щоп’ятниці». У нас постійно якісь колаборації, спільні зйомки роликів.

«Життя почало повертатися, активне й цікаве»

До речі, до війни в одному приміщенні були виробництво та лабораторія, проте такого колективного духу не було.

Як підібрати команду мрії

Відповідальність починається з мене та впливає на відносинах із колективом. Нині на перше місце вийшов професіоналізм.  Якщо я  щось роблю, то знаю, скільки потрібно часу на якісне виконання того чи іншого завдання, того самого хочу і від співробітника. Чи будуть у нас довгострокові відносини, видно ще на початкових етапах. Може таке бути, що людина мені подобається як особистість, але якщо особисте ставлення шкодить компанії, тому що цей співробітник не тягне, ми прощаємось. Я вважаю, що підбирати команду потрібно саме за таким принципом.

Нещодавно ми переїзжали в новий офіс і цілий день була купа завдань: приїжджали будівельники, електрик, меблі, прибиральники і мені потрібно було встигнути все і забрати дитину зі школи до 19:00. Я приїхала до школи, видихнула і зрозуміла, що встигла рівно о 19.00.

«Тож уміння швидко реагувати не шкодить якості, а це дуже важливо»

Плани на майбутнє 

Плани у нас великі. Насамперед розвиток у Європі з брендом Shelly для майстрів манікюру. Ми робимо продукти, аналогів яких немає на ринку. Наприклад, рукавички для манікюру та шкарпетки для педикюру. Ми вже три роки на ринку, але такого ще ніхто не робить.

Якщо говорити про український ринок, то у планах розробка вже нового бренду професійного ламінування для вій та брів. В Україні є лише одне виробництво, яке робить засоби для ламінування.

Плануємо розвиток не лише наших брендів, а й ВТМ. Як я вже говорила, ми розвиваємося досить швидко, а це означає, що розуміємо, де маємо слабкі місця і які незаповнені ніші, відстежуємо тенденції міжнародного ринку. Стежимо за новинками й вирішуємо, що цікавого можемо додати до наших лінійок, зважаючи на потреби самого бренду. Щодо нашої косметики, то тут ми також відстежуємо світові тренди, при цьому важливо розуміти, що ми ніколи не робимо товари-одноденки.\

Упродовж 2022 року у нас вийшло майже 50 видів нових товарів власних брендів. Та й розподіл у ВТМ видно як в обсягах, так і в оборотах продажів. Зросли і обсяги контрактного виробництва, це коли ми робимо косметику для інших брендів, наприклад, беремо невеликий бренд для ВТМ і разом з ним ростемо. Виходить, що і сам бренд розвиває продажі, і у нас збільшуються замовлення. 

Про віру у свої сили та відновлення

Бувають періоди, коли у мене занадто багато завдань, тоді я можу потрапити у психологічну яму, що нічого не хочеться робити й сил геть немає. Як із цим боротися? Я даю собі паузу, намагаюся провести вихідні як вихідні. 

Також дуже важливо уміти сказати «ні» новим завданням, мовляв, цього місяця ми не беремо нові проєкти, бо треба розібратися з існуючими завданнями, взяти нових людей. Таке «ні» дає простір і допомагає перемкнути розум, а згодом повернутись до завдань із новими силами.

Також у нас спільний із чоловіком бізнес, тож виклик, як зробити так, аби робочі проблеми не переносилися у домашній простір,  серйозний. Але для цього у мене є особисті лайфхаки:

  • Чіткий розподіл обов’язків та зон відповідальності

Наприклад, чоловік відповідає за виробництво та глобальний розвиток компанії, а моя зона відповідальності — маркетинг, випуск нових продуктів та дизайн. Третій партнер Альона, вона відповідає за всі технологічні процеси. Якщо їй показати будь-який косметичний продукт, вона зможе зробити аналог не гіршим за оригінал. Якщо обов’язки розумно розподілити, то стрес буде меншим, а отже, зменшиться психологічне навантаження. 

СЕО компанії ProCare Марина Каган

  • Віра в себе та своєчасність

На етапі планування потрібно правильно вибирати нішу, з якою плануєте виходити на ринок. Тут важливо враховувати чинник своєчасності. Продукт має бути готовим до ринку, а ринок до продукту. В Україні було багато прикладів, коли продукт з’являвся, а суспільство до нього ще не готове. Проте через 10 років той же продукт був до смаку і приносив успіх. 

«У цьому всьому важливо вірити у себе та у свої сили»

Коли ми починали, то не зовсім розуміли, як виробляти косметику, як її пакувати та як продавати. Всі етапи ми проходили самостійно. Адже ніде не написано, як правильно побудувати успішне виробництво чи зробити крутий бренд, чи як його потім продати.

  • Визначити свої сильні сторони

Це був не перший наш бізнес. При створенні нашого першого бренду косметики, бізнес плану не було. Було інтуїтивне відчуття. Для нас завжди було важливо побудувати такий бізнес, який працював би не один рік, який можна масштабувати і який був би корисним для людей. Правильне планування, фінансова звітність, структура компанії — це все прийшло, але пізніше. 

«Наприклад, альгінатні маски були одним із перших наших продуктів. Раніше всі привозили ці маски з Франції та розфасовували тут. Ми самі розробили рецептуру альгінатних масок, багато хто хотів її дізнатися і теж їх виробляти, адже це не простий продукт. Зараз ми робимо гідрогелеві маски, і тепер вже їх відвантажуємо по опту до Франції і там замовники вже розфасовують під своїм брендом».

Як побудувати комунікацію з клієнтом

На певному етапі ми зіткнулися з тим, що не всі клієнти розуміють, як правильно використовувати альгінатні маски. А з огляду на те, що ми пішли ще далі й почали робити гідрогелеві маски з більш складною специфікою, довго міркували, як донести до клієнта правила користування. 

«Усе це стосується сфери, коли ми переносимо салонні продукти у домашнє використання»

Бо ж важливо налаштувати комунікацію, аби вона була максимально успішною. Завдяки відгукам, зокрема й негативним, ми почали створювати докладні відео, як правильно використовувати ті чи інші продукти, і це спрацювало. Крім того, це робота з блогерами, лідерами думок, реклама, колаборації з іншими брендами. 

Вікторія Покатіс, Анастасія Ніколаєнко