Як сучасні діти обирають професії: Спостереження HR-спеціаліста

Що варто врахувати і батькам, і вчителям

Марина Мевша, менеджер по персоналу відділу навчання та оцінки Департаменту по роботі з персоналом у Watsons Україна

Обираючи сферу діяльності для себе, я майже не вагалася. Я усвідомлювала чим хочу займатись. І моє майбутнє мало чіткий, як на погляд 15-річної дівчини, обрій… Сплинув час, і вже моя молодша 12-річна донька замислюється над своїм майбутнім та задається питанням вибору професійної сфери діяльності. Частіше вона запитує про різні професії, розмірковує про свої здібності та бажання займатись якоюсь справою. В школі дають багато різноманітних знань, але, на жаль, не вчать обирати професію та планувати своє майбутнє. Мені, як мамі, пощастило, бо знання та досвід в HR-сфері саме в таких бесідах з донькою особливо допомагають. Тож, пропозиція участі в проекті для школярів «Карта професій» відгукнулась, в першу чергу, в серці мами, а бажання поділитись враженнями від участі та порадами – в серці HR-а.

Отже, школа… Тема уроку «Професії в сфері торгівлі»… 26 учнів 12-13 років… Ще досі пригадуються неймовірна енергія, позитив, відкритість, цікавість та балакучість дітей. Найбільше вразили «маленькі дорослі». З одного боку, вони демонстрували дитячу наївність та безпосередність, а з другого — вже усвідомлено та по-дорослому формулювали відповіді та висловлювали свої погляди про майбутнє. На думку дітей, обирати професію необхідно за певними чинниками:

1. Щоб заробляти гроші. Так вважає більшість дітей, і необхідно звернути на це увагу, щоб допомогти дітям краще зрозуміти себе. Адже розуміння власної реальності допоможе зрозуміти де «застосувати себе», як розвивати та монетизувати свою діяльність.

2. Щоб самореалізуватись – у кожної дитини, на мій погляд, є власний унікальний талант. Тому необхідно його не тільки знайти, а й розвивати як найдорожчий та безцінний дар. Своєчасно підтримати дитину в її починаннях, спрямовувати, а не нав’язувати батьківські нездійсненні мрії. Саме тому багато дітей відчувають потребу в самореалізації. Також бажані реформи в шкільній програмі: більше уваги на розвиток особистості; індивідуальний підхід до дітей; сучасний підхід у викладанні; оновлені шкільні предмети що будуть тісно пов’язані із сучасними професіями; профорієнтація.

3. Щоб було більше знайомих та друзів — простежується потреба бути частиною соціуму. Сучасні діти = Digital user. Крім того, надто зайняті відвідуванням гуртків, і в них майже немає часу на «живе» спілкування. Але потреба в такому спілкуванні залишається. Тому необхідно звернути на це увагу, і надавати дітям можливість спілкування з однолітками. Наразі практика «літніх» таборів користується все більшою популярністю(забезпечать розвиток дитини завдяки різноманітним сучасним програмам та допоможуть сформувати навички неформального спілкування з однолітками).

4. Щоб приносити користь – діти прагнуть до соціально-відповідальної діяльності. Приклад такої поведінки з боку найближчого оточення – найкращий інструмент формування такої поведінки. Тому деяким батькам необхідно звернути увагу на свої звички, можливо, і змінити деякі з них.

5. Щоб отримувати задоволення — саме зараз діти більш чіткіше починають усвідомлювати свої вподобання. Тому слід звернути не тільки на здібності своєї дитини, а й на мотивацію займатися тим чи іншим. Більше шансів досягти успіху, коли у дитини присутнє бажання, ніж його відсутність при наявності здібностей.

Сучасні діти дуже розвинені: і задачі легко вирішують, і володіють декількома мовами, малюють, танцюють, займаються спором та ін. Коло здібностей доволі широке, що в свою чергу ускладнює стратегічний вибір професійної сфери. Тому потрібно допомогти дитини в свій час зробити вибір не тільки можна, а й вкрай необхідно. І чим раніше буде розпочата робота з профорієнтації, тим краще.

Важливо пам’ятати: результати тестів з віком можуть змінюватись, тому зі школярами необхідно їх проводити повторно. Крім того, брати до уваги зміни, які відбуваються не лише з розвитком особистості та зміною психологічного портрету, а й зміни в соціумі, стрімкі зміни у світі та стрімкий розвиток нових професій. Шлях до роботи своєї мрії починається ще в дитинстві.

— Читайте також: Соціалізація: Чого насправді вчаться діти в школах за різними освітніми системами

Мы в Facebook