Яку роль відіграють комунікації в адаптації бізнесу до воєнних реалій

Щодня український бізнес та економіка складають іспит на стійкість в умовах воєнного стану. Такі наслідки російського вторгнення, як руйнування інфраструктури, релокація виробництв, брак потужностей, мобілізація працівників та відплив кадрів через вимушену евакуацію, спровокували спочатку кризу та падіння економіки. Задля економії компанії відмовлялися від витрат на маркетинг та піар, та згодом зрозуміли, що без ефективної комунікації страждає взаємодія зі споживачем. Головними трендами піару стали емпатія та адаптивність, ситуативна комунікація. Аліна Стєклова, CEO міжнародної піар-агенції для технологічних компаній СOMMSX, розповідає про те, яку роль в адаптації українського бізнесу до війни відіграють комунікації.

Щоб вийти на західний ринок, бізнесу доводиться диференціювати канали комунікації. Якщо в українському середовищі тренд на ситуативну комунікацію і жоден приїзд західних посадовців не обходиться без тематичних фотожаб з рекламою власного продукту, то іноземний споживач такі контексти не зрозуміє. Зазвичай бізнеси виділяють окремі канали комунікації для внутрішнього і зовнішнього ринків.

Аліна Стєклова, CEO міжнародної піар-агенції для технологічних компаній СOMMSX

Сучасна українська комунікація — це про цінності, емпатію та адаптивність. Плануючи запуск нового продукту або анонсуючи ребрендинг, комунікаційникам доводиться враховувати можливість появи неочікуваних чинників, як-от оголошення повітряної тривоги, обстріли, перебої з енергопостачанням тощо. З іншого боку, сьогодні бізнес має більше нагод транслювати спільність цінностей: реагувати на спільний біль чи радіти спільним перемогам. У топі також жартівливі меседжі: після звільнення Херсона «Нова пошта» та «Укрпошта» влаштували змагання, хто ж першим доставить гуманітарний вантаж до деокупованих територій. Коли комунікувати стає складно, бізнес починає діалог без слів: може запропонувати особливі умови для чутливих груп населення або доставити гуманітарні вантажі на звільнені території.

З досвіду міжнародної піар-агенції COMMSX від січня 2022 року, спеціалісти вже готували для клієнтів кризові комунікації та папки швидкого реагування, бо технологічні бізнеси України передбачали можливість початку повномасштабної війни на тлі міжнародних заяв. Після початку війни агенція допомагала з евакуації співробітників та підтримувала клієнтів у кризових комунікаціях, що надало унікальний досвід у піарі.

Дослідження свідчать, що майже 40% компаній у креативних галузях призупинили свою роботу станом на кінець березня 2022 року. Комунікаційники спостерігали скорочення маркетинг-бюджетів упродовж перших місяців війни, однак уже влітку 2022 року ситуація почала вирівнюватися. Український креативний сектор вистояв. Як засвідчило опитування IAB Ukraine, відновилися і ті PR-агенції, які вимушено призупиняли роботу на початку вторгнення. На додаток понад 78% сектору налагодили співпрацю з іноземними клієнтами.

Безумовно, як міжнародні інвестори, так і внутрішні бізнеси в Україні впевнені у перемозі та відновленні країни після війни. Україна вважається потенційно дуже привабливою для інвестицій, особливо зважаючи на те, як бізнес незламно стоїть, відновлюється, відбудовується та проходить кризові періоди. Щодо комунікаційників, то креативна індустрія також отримала гіркий, але унікальний досвід роботи у воєнний час, який можна застосовувати у майбутньому для розвитку країни та бізнесу.