За останні 30 років я бачу великий зсув у суспільстві та свідомості людей. Жінка давно перестала бути просто берегинею. В Україні, на мою думку, вже немає такого стереотипу, що жінка має сидіти вдома, виконувати домашні обов’язки: займатися дітьми, приготуванням їжі та хатніми справами.
Ми самі моделюємо свою реальність, забезпечуємо дітей і прагнемо партнерства на рівних. У 2023 році частка нових бізнесів, започаткованих жінками, сягнула більш ніж половини усіх українських бізнесів і становила 56%. Ми створюємо сервіси, які допомагають жінкам делегувати рутину і самореалізовуватися. Аби ж нам у цьому не заважали.
Жіноче лідерство. Складові стійкості
Жіноче лідерство в Україні стало потужним рушієм змін в усіх сферах. Жінки дедалі частіше обіймають керівні посади, відкривають власні бізнеси, запускають різноманітні платформи та ком’юніті, а також переходять у професії, які традиційно вважалися «чоловічими».
З повномасштабною війною, коли багато чоловіків мобілізувалися, щоб захищати свої родини та державу, жінки почали забирати на себе більше ролей. У нашому регіоні, у селах під Луцьком, жінки навіть пересіли на трактори.
Жінки працюють на будівництві й очолюють будівельні компанії, зайняті у виробництві та інсталяції обладнання, у виробництві та постачанні електроенергії, у металургійній сфері тощо. Не маючи зараз можливості поступово рухатися еволюційним шляхом, жінки в Україні дуже швидко та активно адаптуються до нових реалій. 67% українських лідерок переконані, що їхні компанії зростатимуть.
Цю високу стійкість формують декілька якостей і навичок, які проявляються у них найсильніше.
Гнучкість
За умов екстремального лідерства, коли жінкам довелося дуже швидко перебрати на себе більшість ролей, які зазвичай розподіляються між партнерами, важливо мати механізм гнучких рішень. Це про те, щоб уміти швидко адаптувати план дій і знаходити альтернативи. Це також про відкритість новому, ухвалення рішень за умов невизначеності, готовність швидко навчатися і діяти так, як раніше не діяли. Та головне, що допомагає бути більш гнучкою, — бути людиною.
Емпатія
Уміння поставити себе на місце іншої людини і зрозуміти, що вона відчуває — одна з головних навичок жінок. У моєму колі спілкування, на роботі, у комунікації з партнерами я бачу, що жінка завжди вміє поглянути на ситуацію під різними кутами і поставитися з розумінням, чуйністю. Ця здатність допомагає будувати більш довірливі стосунки, які зрештою впливають на лояльність клієнтів і працівників до компанії.
Справедливість
Для лідера важливо залишатися об’єктивними і не втратити роль рефері — правильного і справедливого. Наведу приклад. Наші партнери, які планували купити франшизу, часом були готові сперечатися буквально за 1 метр радіуса, де можна відкривати власні магазини.
У таких ситуаціях на допомогу приходить досвід комунікації з власними дітьми, коли немає «любчиків», а до всіх ставишся однаково неупереджено. Тож треба навести аргументи і спільно знайти рішення. Але спочатку — дати висловитися кожній стороні.
Материнство — потужна навчальна платформа
У бізнес я привношу те, чого навчилася завдяки власним дітям, — навичку вислухати з уважністю та повагою, готовність прийняти іншу точку зору та оцінювати причинно-наслідкові зв’язки.
Материнство — це окремий всесвіт, де жінки роками відточують лідерські навички, часто навіть не усвідомлюючи цього.
Серед потужних навичок, які отримує мама: тайм-менеджмент, організаторські здібності, менторство, уміння домовлятися, готовність іти на компроміс і знаходити альтернативні рішення. Це такий «тренувальний табір», де жінка опановує загальну систему управління «проєктами».
Я добре пам’ятаю період, коли наша франчайзингова мережа розвивалася дуже стрімко. Тоді на роботу припадало 90% часу. І для мене дуже важливо було навіть за цих обставин приділити час дітям — подзвонити, написати, спитати, як справи, чим займалися. Так, довелося прийняти, що я не ідеальна мама. Зараз я це надолужую — приділяю родині більше часу. Та загалом радію, що доньки бачать приклад самореалізованої мами і самі прагнуть втілювати свої мрії та ідеї.
Жіночий стиль управління — який він?
Якщо говорити про бізнес-лідерство, дехто розділяє стилі управління на «жіночий» та «чоловічий». Мені ближче концепція «людяний» стиль і професіоналізм, який не має гендеру.
Це навичка організувати злагоджену систему, де кожен знає, за що відповідає, де немає місця метушні, усі діють за стандартами і правилами, проте у постійній комунікації, що можна покращити.
Щодо людяності — це просто вміння порадіти разом із людьми, святкувати навіть маленькі перемоги, підтримати кожного. Купити тортик, коли виготовили першу партію продукції, привітати з професійним святом, подякувати команді, особливо коли вона зробила щось надзвичайне.
Якщо є якісь зауваження, діяти як дорослі люди — обговорити, що сталося, розібрати причини та наслідки, прикинути план дій, як запобігти подібним ситуаціям. І це все зробити спокійно, вислухавши людей і не переходячи на особистості. Я завжди кажу працівникам: мене не потрібно боятися. Я хочу, щоб ви мене не підвели.
У розвитку лідерських якостей, як на мене, жінкам дуже допомагає прагнення підходити до всього із цікавістю та неупередженістю, бути відкритою до комунікації.
І ще, звісно, віра в себе як найкращого друга і партнера для самої себе — довіряти собі і менше сумніватися. Важливо спиратися на те, що є всередині — мрії та бажання їх втілювати.