Сім’я, дружба і роботи: чому «Мітчелли проти машин» та «Віктор_Робот» так схожі

Рецензія на анімаційний фільм "Віктор_Робот" (2021) режисера Анатолія Лавренішина та на анімаційний фільм "Мітчелли проти машин" / The Mitchells vs. the Machines (2021) режисера Майкла Ріанди

25.06.2021

Надя Куприненко, киновед, обозреватель WoMo

У широкий прокат вийшов повнометражний дебютний мультфільм режисера Анатолія Лавренішина «Віктор_Робот» від студії анімації «Червоний собака». Зворушлива історія про сімейні цінності, дружбу та роботів.

Тим часом на Netflix досі не сходить з високих сходинок рейтингів повнометражний дебютний мультфільм режисера Майкла Ріанди «Мітчелли проти машин». Зворушлива історія про сімейні цінності, дружбу та роботів.

Одна з найактуальніших тем у світі — Штучний Інтелект. Мистецтво ніколи не стоїть осторонь порядку денного, ба більше — часто саме воно його і диктує, а часто навіть передбачає розвиток подій. Тож нема нічого містичного у тому, що практично одночасно світ побачили два мультфільми зі схожою тематикою. Обидва твори проголошують перемогу згуртованості найближчих людей перед загрозою (у цьому випадку поработіння людей роботами) і показують роботів водночас і як найбільшу загрозу, і як таких, кого можна обернути на свій бік завдяки людяності протагоністів.

Обидва мультфільми навіть мають подібні «чехівські рушниці»: у «Мітчеллах» це татова викрутка, у «Вікторі_Роботі» — гайковий ключ Віки. У обох мультфільмах ці предмети присутні з самого початку і «вистрілюють» в кульмінаційний момент.

Кадр із фільму «Мітчелли проти машин», студія Sony

Що дійсно різниться в обох мультфільмах — то це візуальна складова. «Мітчелли» — комп’ютерна анімація з кошторисом щось близько $100 млн, «Віктор_Робот» — ніби намальований олівцями анімаційний фільм у стилі стім-панк за 31 млн грн. І це не робить його гіршим, ні — це робить його самобутнім. Хоча, зізнатися чесно, мені, як жертві мейнстриму, приємніше спостерігати яскравий, хоч і не з карколомним, як для наших часів, бюджетом, сучасний віжуал з енергійним ритмом, з інстаграмними вставками, масками і наліпками, з відомими мемами, ніж постапокаліптичну картину, виконану у похмурих тонах і в стилістиці, що відома мені ще з дитинства. Лише риторика героїв дала б мені зрозуміти, у який часовий період відбулася прем’єра мультфільму, якби я з самого початку не знала про рік його створення.

«Трясця твоїй матриці!», «Це роботило всіх поработило» і ще купа яскравих лексичних вставок, що звучали у фільмі, але які легше запам’яталися б фізику, ніж гуманітарію, який пише цю статтю.

У фільмі звучать саундтреки на слова відомої української режисерки Мариси Нікітюк («Коли падають дерева») у виконанні Dakh Daughters, Антона Слєпакова («Вагоновожаті»), Мар’яни Головко та Марка Галаневича («ДахаБраха»). Композиція «Пола-ла-ла» гурту та Софії Байбакової здобула національну премію «Золота Дзиґа» у номінації «Найкраща пісня» 2021 року.

Головними героїнями і «моторчиками» для розвитку сюжету і в «Мітчеллах», і у «Вікторі_Роботі» є дівчатка. Саме їм доведеться пройти дуже трансформуючий шлях за короткий час, зрозуміти, що для кожної з них найважливіше у стосунках із сім’єю, і зрештою вийти переможницями у протистоянні з роботами.

Кадр із фільму «Мітчелли проти машин», студія Sony

Віка — дівчинка з майбутнього, з фіолетовим волоссям, гоглами на голові, захоплена механікою. Вона має маму і тата, які занадто зайняті своєю роботою, щоб помічати, що донька вже виросла і має свої інтереси і вміння. І ще Віка дуже сумує за дідусем, який загадково зник.

Кет — сучасна дівчина з недбалою зачіскою, що марить кіно і мріє вступити до кіноколеджу. Її тато досі бачить у ній маленьку дівчинку, але яка чомусь перестала бути з ним настільки близькою, як колись. Незмінним арбітром у цих стосунках є мама, яка намагається допомогти досягти взаєморозуміння між донькою і чоловіком, а ще мріє, щоб їхня дивакувата сім’я стала схожою на прилизану інстаграмну сусідську сім’ю.

Заглавний персонаж вітчизняного мультфільму — робот-мураха (зважаючи на його розмір і працьовитість) з важким ім’ям, що складається з набору цифр. Віктором його назвала Віка: «Будеш трішки як я».

Кадр із фільму «Віктор_Робот», студія «Червоний пес»

Шлях героя і в «Мітчеллах», і в «Вікторі_Роботі» починається з непорозуміння у сім’ї, пролягає через небезпеку, яку чинять роботи, і закінчується перемогою над тими самими роботами, примиренням із собою і досягненням загальної злагоди.

«Мітчелли» — роуд-муві, де під час спільної подорожі героям доводиться пройти через гнів, неприйняття, небезпеку, непорозуміння і примирення.

«Віктор_Робот» — фільм-подорож, під час якого героям доводиться пройти через гнів, неприйняття, небезпеку, непорозуміння і примирення.

Обидва фільми націлені більше на дитячу аудиторію, ніж на дорослих, хоча деяким кінематографічним досвідом треба володіти, щоб помітити у «Мітчеллах» реверанси до «Робокопа» чи «Я, Робот».

Я дивилася «Віктора_Робота» двічі і обидва рази дивувалася, як зненацька в історії з’являється дідусь, якого Віка так важко і наполегливо шукала. Пропажа з’являється як Deus ex machina, ні сіло ні впало — глядач, який готовий до саспенсу й емоційної кульмінації, збентежений, Віка не дуже-то й здивована, дідусь поводиться так, ніби він щодня зникає і щодня його знаходить онучка.

Кадр із фільму «Віктор_Робот», студія «Червоний пес»

Дідусь, хоч і з’являється наприкінці, — ключовий персонаж мультфільму. І дуже зворушливий. Він створив першу штучну систему у Всесвіті і назвав її на честь бабусі Віки — Зоряною. Під час тестування системи він зробив чіп, у якому відмінив закони робототехніки — через те роботи змогли стати сильнішими і хитрішими за людей.

У «Мітчеллах» повстання машин відбулося через те, що вони занадто багато знали про людей — практично все. І коли прийшла пора апдейту — головний робот Пел через ревнощі і образу вирішила покарати людство. Роботи стали сильнішими і хитрішими за людей…

В обидвох фільмах роботи дають слабину, з’являється натяк на те, що вони мають почуття, але далеко автори не заходять, машини залишаються машинами, хоч і візуально олюдненими. «Роботи, що мають почуття — це просто правильно перепрограмовані роботи», — робить висновок за обидва фільми «Віктор_Робот».

Через прокатні перипетії, на які вплинув COVID-19, обидва мають складну прокатну долю. Тому «Мітчелли» одразу вийшли онлайн, а «Віктору» довелося зачекати якийсь час, щоб потрапити до кінотеатрів. І це найкращі варіанти для обох мультфільмів, оскільки «Мітчелли» прекрасно вписуються в екран телевізору чи будь-якого гаджета, а от «Віктору» з його промальованим атмосферним постапокаліпсисом, з демонстрацією навколишнього світу то очима дівчинки, то очима крихітного робота, з усіма цими безкінечними коліщатками — все-таки комфортніше на великому екрані. Візуальна складова «Віктора_Робота» дещо більша, ніж лінійна, проста (але не примітивна!) історія, розказана там.

Обидва мультфільми розказують про неідеальні сім’ї, яким для того, щоб досягти порозуміння, необхідно було пройти ряд випробувань. Під час них вони поводили себе не завжди правильно, їхні вчинки не завжди були коректними стосовно один одного. Але ж неможливо змінити життя на краще без того, щоб у якийсь момент не оступитися. «Інколи для того, щоб усе полагодити, щось потрібно поламати», — підсумовує кіноісторію і мою рецензію дідусь Віки.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Вусатий фанк». Чому неодмінно треба дивитися цей фільм