Етнічна в’єтнамка, що змогла вивести формулу пошуку загальних елементiв для декількох груп фігурніх чисел, над якою свого часу працювали такі відомі математики, як П’єр Ферма і Блез Паскаль — це все про дивовижну дівчину-математика Фионг Ань Чан, або просто Аню, як називають її друзі і одногрупники. Юна вчена стала героїнею матеріалу WoMo, в якому вона ділиться своїми поглядами щодо розвитку IT та вищої освіти в Україні, любов до математики та необхiднiсть залучення дівчат у сфери STEM.
Як і коли проявилась любов до математики?
Математикою я почала займатися в дитячому саду — тато вигадував для мене різні завдання, які я легко вирішувала. Коли я пішла в школу, то не вміла писати і читати, але вміла дуже добре рахувати. У дитинстві математика сприймалася як щось легке і просте. А справжнє покликання з’явилося в 3-4 класах, коли я почала брати участь в олімпіадах і побачила результат того, що я роблю. Тоді і з’явилось відчуття того, що математика — це моє покликання, а не просто захоплення.
Мої батьки не науковці — вони приватні підприємці, але вони завжди хотіли, щоб я отримала вищу освіту. Вони не змушували мене вчитися, не тиснули на мене, але акцентували увагу на тому, що у мене є маса можливостей для того, щоб здобути освіту. У них такої можливості не було. Можна сказати, що вони тим самим надихнули мене на навчання.
Математика вважається «чоловічою» сферою, а що з цього приводу думаєте ви?
«Математика, фізика, інформатика — тільки для хлопчиків», — це величезний стереотип. Коли у 8-му класі я перейшла вчитися в черкаський фізико-математичний ліцей, деякий час мене не допускали до участі в олімпіадах, бо не були впевнені у моїх силах. Але коли я почала посилено займатись, мене прийняли в команду. І коли я вийшла на всеукраїнську олімпіаду з математики, я показала, що ця наука — не чоловіча. Якщо у вас є схильність, талант, то гендерна приналежність абсолютно не важлива. Це не повинно вас зупиняти.
У ліцеї до мене, навпаки, всi почали дуже добре ставитися. У однокласників математика асоціювалася саме зі мною — якщо щось не виходило, вони зверталися до мене.
З якими стереотипами ви стикалися в школі та вишi?
Я знаю, що в деяких соціальних колах обмежують права дівчаток, але особисто в моєму життєвому досвіді такого не було. Я не стикалася з подібними стереотипами. Навпаки, коли я брала участь в конкурсі Intel ISEF, всі були приємно здивовані тим, що я настільки молода, що я з України (українські школярі не так часто брали участь в цьому конкурсі), що я дівчинка! У США журі дуже лояльно ставилося до мене і до всіх учасників, не залежно від віку, статі, національності. Було приємно бачити щиру зацікавленість членів журі у всьому, що ти їм говориш, що ти робиш. Негативної реакції не було — ані від журі, ані від моїх однокласників в ліцеї.
Як по-вашому, чи варто дівчаткам реалізовуватися в STEM?
Я вважаю, що дівчаткам потрібно пробувати себе в цих напрямках — science, technology, engineering, mathematics, — тому що це розширює можливості. Спробувавши різні напрямки, можна визначити той, що є для вас найближчим, і розвиватися в ньому. Я взагалі не розумію, що може перешкоджати цьому.
Деякі дівчатка соромляться, а на когось впливають батьки, кажучи, що STEM — не жіноча справа. Навпаки, це круто, що в групі всі хлопчики, а ти одна — дівчинка. Тобі від хлопчиків буде купа поблажок (сміється). Будеш найкрутішою! А якщо серйозно, то не варто соромитися своєї статі і своїх переваг у науці.
Найбільша проблема, коли батьки не просто спрямовують своїх дітей, як це робили мої тато і мама, а тиснуть на них. Так, мої батьки пропонували мені вибрати спеціальність бiльш «просту» і піти вчитися на перекладача, але це були просто думки вголос. Остаточне рішення було за мною. А ось коли батьки починають тиснути на дівчинку, кажучи про те, що в групі будуть одні хлопці… Ну яка різниця? Навпаки, з хлопчиками буде простіше, тому що у них немає заздрості, як у дівчат. Буває, що хлопцi соромляться йти на гуманітарні факультети, тому що там багато дівчат. При виборі фаху не на це орієнтуватися потрібно. Це не головна проблема.
А що важливіше?
Важливіше те, що ти можеш не зорієнтуватися в якійсь науці або не можеш визначитися при виборі спеціальності, тому що в школі або в ліцеї тобі не дали достатньо хорошу освітню базу.
Що вам дала участь в міжнародному конкурсі Intel ISEF? У яких проектах, конкурсах, конференціях ви плануєте взяти участь?
Intel ISEF дав старт розвитку моїй науковiй діяльності. Він дав мені великий досвід — я познайомилася з різними людьми і їх проектами, побачила все розмаїття наукових думок, наскільки вони багатогранні. І в цьому світі можливо зробити все, що ви захочете, — чесне слово! У мене зав’язалися нові зв’язки — в США я зв’язалася з в’єтнамської діаспорою і затоваришувала з деякими її представниками, я спілкувалася з професорами з різних американських університетів, які були членами журі, також для конкурсантів влаштовували зустріч з нобелівськими лауреатами.
Це прекрасно, коли ти щось робиш і бачиш, які плоди приносить твоя робота. І після конкурсу мене почали запрошувати на різні заходи, наприклад, на SHE Congress в ролі спікера. А на Intel ISEF я навіть спробувала себе в ролі ведучої. І вийшло так, що я не стала зациклюватися на математиці, а спробувала себе в різних речах. По-перше, поїздка в Штати дала можливість попрактикувати англійську, по-друге, в дитячому таборі для українських дітей в США я була ще й перекладачем. По-третє, я пройшла стажування на телеканалі «1+1», де писала новини англійською.
Формула, яку ви вивели і над якою багато років ламали голову математики світу, має застосування на практиці? Якщо так, то яке саме?
Для математика велика трагедія, коли у нього запитують, як на практиці застосувати його формули. Математика — це фундаментальна наука, вона дає базис. А способи практичного її застосування знаходять інженери, фізики, хіміки і т.д.
Коли я допрацьовувала свій проект протягом півроку перед тим, як поїхати в Штати на фінал Intel ISEF, прямого практичного застосування своїй формулi, що допомагає знайти загальні елементи для декількох груп фігурних чисел, я поки не виявила. Я навіть не знаю, чи є сенс мені шукати практичне значення, або просто продовжити далі наукову роботу. Я дала базу, а якщо хтось захоче знайти практичне застосування, він може розробляти цю формулу далі. Мене все в ній влаштовує, ну і виглядає вона красиво — там різні фігури, різнокольорові крапки (сміється).
Що б ви змінили в системі української освіти?
Проблема в тому, що студенту не дають в повній мірі тієї інформації, яка йому дiйсно потрібна, необхідна. Виходить, що випускається фахівців багато, а ось хороших фахівців — одиниці. Вступаєш до університету, але освіту отримуєш, працюючи самостійно. Проблема ще й у тому, що професори не розвиваються так швидко, як слід було б. Вони викладають «по-старому». Є ще й мовне питання. Дивно, коли в українському вузі викладають російською тільки тому, що викладачеві так зручно і перевчатися він не хоче.
Яку професію ви оберете для себе?
Я вчуся на системного аналітика, але я не впевнена в тому, чи буду я працювати за фахом, тому що я спробувала себе в ролі журналіста, перекладача, організатора в дитячому таборі, ведучої. Мені здається, я могла б опанувати будь-яку з цих професій. Коли я закінчу бакалаврат, тоді вже визначуся. Ще я хочу спробувати себе в програмуванні. Коли ви пробуєте себе в різних ролях, це як мінімум вас розвиває, дає вам досвід і можливість обирати.
Чи має Україна перспективи розвитку в IT?
Я думаю, що має. Зараз дуже розвивається цей напрямок — проходять різні конкурси, конгреси, конференції, тому у молоді зростає зацікавленість в IT. І це правильно і дуже класно. Якщо молодь не цікавиться тією чи іншою темою, вона і розвиватися не буде. І навпаки, якщо молоді щось цікаво, то це і буде прогресувати. Якщо молоді люди будуть наслідувати ті тенденції, які існують в США, в Європі, то це, безумовно, зіграє позитивну роль для розвитку України, як IT-країни і допоможе вийти на новий рівень. У США я побачила, що там прогресують комп’ютерні науки, інжиніринг.
Над яким проектом ви зараз працюєте?
Поки не маю проектiв. Хоча зараз і проходять такі конкурси, як Falling Walls, але вони спрямовані на розвиток бізнесу, стартапів, інновацій. А моя робота — теоретична. Там нічого продавати і патентувати. Тому математика для мене — це заняття для душі.
Вела бесiду Iра Керст
Фото з архiву Фионг Ань Чан
— Читайте также: Study abroad: 7 стипендий и грантов для студентов от иностранных вузов
Чтобы добиться успеха в карьере, женщинам приходится преодолевать множество трудностей, связанных с гендерными стереотипами. Услышать вдохновляющие истории и практические советы тех, кто смог разрушить стеклянный потолок, в том числе и Фионг Ань Чан, вы сможете 18 ноября на третьем SHE Congress в Киеве. Будьте с нами!