Органічна продукція в Україні: Кому довіряти, що купувати

Поради експерта з розвитку органічного ринку в Україні Тетяни Ситник

30.10.2018

Серед асортименту товарів, які позиціонують себе як «еко», легко заблукати. Тетяна Ситник, експерт з розвитку органічного ринку в Україні, підкаже орієнтир.

У нас думають в першу чергу про те, що органіка корисна для людини, але європейці і американці більше переймаються тим, що вона корисна насамперед для навколишнього середовища. Це питання пріоритету. Якщо ви підтримуєте органічного виробника, купуючи його продукти, ви самі обираєте свою мотивацію, але органічне виробництво — це завжди означає здорова нація.

У чому відмінність між натуральним, органікою та еко

У нас зазвичай продукт називають натуральним, коли його виростила проста людина у себе на городі, не використовуючи сільськогосподарської хімії. В Європі екологічний продукт, натуральний продукт і органіка дорівнюють одне одному. Просто у різних країнах певна назва більш стандартизована. В Україні це органіка, у Німеччині — біо, але по факту це те ж саме.

Як «впізнати» органічні продукти

«Євролисток»

Головне, щоб упаковка мала відповідне маркування, — так званий «Євролисток», який з 2010 року по всьому світу означає, що продукт вироблено за органічними технологіями в Європі. В Україні також є торгові марки з таким маркуванням, наприклад «Екород» — бренд, під яким продають мед, баштанні овочі, крупи. Насправді сировина, яка вирощена за органічними методами в Україні, дуже цінується в Європі.

«Organic made in Ukraine»

Дуже скоро на полицях наших магазинів з’явиться нове маркування. Його дизайн розробила Поліна Макарова, дизайнерка Харкова, і перемогла на конкурсі. Це маркування означає «Organic made in Ukraine», йому також можна довіряти.

Як відбувається контроль органічності продуктів

Для того, щоб отримати маркування, треба пройти сертифікацію. В органічному продукті все сертифікується — і земля, і насіння, яке висаджується, і технологія вирощування, і переробка, і пакування. Всі продукти харчування можуть бути органічними — молочні, м’ясні, гриби, олії, фрукти, баштани.

Існує термін «перехідний період». Це означає, що фермер вирішив вести органічний бізнес, але сертифікат йому одразу ж не дадуть, має бути період, протягом якого комісія перевірятиме землю, воду, насіння, технології, документообіг, персонал. Цей період може тривати від одного року до трьох років. Якщо протягом цього часу фермер дотримувався стандартів, він подає заяву на сертифікацію, і у наступний сезон отримує «Євролисток» або, як це буде тепер, «Organic made in Ukraine».

Псевдоорганічних виробників відслідковують представники відповідних комісій. Якщо два роки тому псевдоорганічних виробників було майже 20%, то на сьогоднішній день їх дуже мало, тому що минулого року вступив в силу закон про органічне виробництво в Україні, і тепер це карається на державному рівні.

Як влаштоване органічне виробництво в Україні

95% українських органічних фермерів працюють на експорт. Закордонні партнери купують у нас органічну сировину значно дешевше, ніж могли б купити в Європі, але для нас це все одно вигідно. Фермерів, які працюють на внутрішній ринок, дуже мало, але навіть вони частіше за все поєднують це з роботою на експорт, щоб балансувати між вартістю продукту і купівельною спроможністю споживача.

Чому органічні товари дорожчі

Можна подумати, що органічний продукт має коштувати дешевше. Це дійсно може бути так, якщо виробництво побудоване правильно. Але загалом по всьому світу органічні продукти дорожчі. Органічна сертифікація коштує від 7000 гривень за гектар. Обласні бюджети виділяють кошти на сільське господарство, але ці гроші зазвичай ждуть не в ті руки. Тому фактично держава не підтримує органічного виробника і йому доводиться піднімати ціни.

Підготувала Оля Полякова

Колажі: ekonomika+

— Читайте также: Последовательная сознательность: Этап «Сертификаты органики»