Marketing maker: З чого розпочати, що читати, скільки витрачати

Сім порад підприємцям-початківцям від Надії Перевізник

24.10.2017

Скільки треба витрачати на маркетинг, хто має ним займатися та що він взагалі таке? Ці питання ставлять перед собою усі бізнес-початківці, і інколи розібратися у них буває важко. Але спікер Get Business Festival, підприємець, незалежний маркетинг- і PR-спеціаліст Надя Перевізник  дасть чіткі відповіді, порадить книги, пояснить, у чому різниця між маркетингом, діджитал та рекламою та переконає власників у тому, чому саме необхідно делегувати деякі маркетингові опції, а не робити все самотужки.

Надя ПеревізникЯ займаюся маркетингом із 2006 року, дуже його люблю, пережила вже дві кризи, пройшла всі кола пекла — від роботи в агентствах до посади маркетинг-директора. Зараз я з партнерами є співвласиком бару, стартовий капітал на який я заробила саме в комунікаціях. Напочатку я сама займалась маркетингом, але зараз ця функція делегована спеціалістам. Я дам кілька простих порад.

Порада №1. Вам треба розібратися із тим, що ж таке «маркетинг»

Я вважаю, що маркетингом займатися будь-кому, — чи підприємцю, чи маркетологу, чи маркетинг-директору, — можна тоді, коли ви маєте про нього хоч якесь уявлення. Вас здивує, але є багато визначень цього терміну — і академічні, і авторські. Не треба думати, що ось Бренсон розуміється на маркетингу, а ви — ні, бо маркетинг така ж наука, як і філософія. Якщо ви запитаєте у філософів, що таке істина, кожен із них дасть своє визначення. Так само і в маркетингу. Там є пантеон гуру, і кожен із них визначає по-своєму.

Так от вам для початку треба зануритись у цю тему і віднайти щось своє і дати конкретне визначення, що у вашому розумінні є «маркетинг«. Якщо ви прочитаєте хоча б ці три книги, то у вас буде гарний початок у маркетингу, не залежно від вашої сфери діяльності. Отже, я рекомендую книгу «Гуру маркетингу» Джозефа Г. Бойєтта та Джиммі Т. Бойєтта. Автори взяли історію маркетинга за 100 років і дуже детально її описали. Ця книга — атлас усіх концепцій та думок. Також я раджу Ігоря Манна «Маркетинг на 100%: ремікс. Як стати хорошим менеджером з маркетингу». Ця книга дуже підходить для українських реалій. І поки ще працює сенсорика, я раджу книгу Мартіна Ліндстрома «Buyology», де вплив реклами на людський мозок досліджено за допомогою МРТ і дуже багато інших цікавих речей. Прочитайте хоча б ці три книги, випишіть собі найголовніше і рухайтеся далі.

Порада №2. Ви маєте добре розумітися на психології, соціології, технологіях

А особисто я вважаю, що маркетинг лежить на стику психології, соціології та технологій. Поки що ми не дуже сильно залежимо від штучного інтелекту, отже ви маєте працювати із людьми. Тому вам потрібно добре розумітися на психології. Ви ж будете працювати із групами людей, щось їм продаватимете. Тому треба знати, як працює сенсорика, бо вона й досі працює! Знання законів сприйняття, комунікації також вам будуть потрібні, тому треба розумітися на базовій соціології. Щодо технологій, то активно використовуйте їх — різні канали зв’язку, рекламу у соцмережах та взагалі діджитал.

Порада №3. Ви повинні мати чітке розуміння, що таке ієрархія комунікаційних стратегій

Ефективно можна займатися маркетингом тоді, коли у вас в голові є чітке розуміння, що однієї, як такої, стратегії бізнесу немає (крім заробляня грошей, звісно). Є ієрархія стратегій. Для сучасних бізнесів нової технологічої епохи важливо – як саме заробляюти гроші. Маркетинг-стратегія має витікати із бізнесової стратегії, комунікаційна — з маркетингової, діджитал — з комунікаційної.

Навіть у великих брендів трапляються непорозуміння, коли маркетинговий відділ робить одне, креативне агенство інше,  діджитал і піар – третє, як лебідь, щука і рак. У малому бізесі – власник має скеровувати роботу маркетолога.

Дуже велика біда є у великих брендів, які мають креативний відділ, стратегічний відділ, маркетинговий відділ і так далі, і кожен із відділів не знає, що робить інший, як лебідь, щука і рак. А має бути чітка комунікація із власником бізнесу, який буде скеровувати роботу маркетолога за ієрархією стратегій.

Порада №4. Як визначити маркетингову стратегію

У сучасному світі важливо не лише заробляти гроші, а важливо й те, як саме вони заробляються та для чого. У кожного бізнесу є своя місія, своя історія, не дивлячись на те, чи це взуттєва майстерня, чи велика корпорація. Як і для чого ви заробляєте гроші? Коли ви собі щиро дасте відповідь на це питання і озвучите його маркетологу — це і буде основою маркетинг-стратегії.

Порада №5. Власник бізнесу має займатися маркетингом

Маркетинг — це важлива управлінська функція для життя й росту бізнесу, тому бажано, щоб маркетингом займався власник, або хтось з партнерів, аби приймати фінальне рішення по маркетинговій стратегії, якщо у штаті є маркетолог. Представники малого бізнесу на початку самі займаються маркетингом, бо немають можливості найняти маркетолога.

Отже, хто може займатися маркетингом? Або ви самі, маркетолог, маркетингове агентство. Але щоб займатися ним самотужки, або найняти маркетолога, бажано хоча б прочитати ті три книги, що я радила 🙂 Звісно, на початку бізнесу  ви можете вміти швидко зробити макет або підкрутити рекламу у Facebook, але не залипайте на цьому, бо ви маєте розвивати бізнес, відкривати нові локації, працювати над удосконаленням продукту. За першої ж нагоди найміть маркетолога або хоча б SMM-менеджера, (наприклад, на out-staffing.com.ua його послуги коштують доступно. Ваш досвід дозволить вам правильно ставити їм задачі. Ви звільтине енергію для розвитку бізнесу, бо за вас цього ніхто не зробить.

Отже, ви винайняли маркетолога. Що далі? Книга Ігоря Манна дасть відповідь на те, як ставити йому задачі та KPI (Key Performance Indicator — це показник досягнення успіху в певній діяльності або в досягненні певних цілей, — прим.ред.). Також спочатку ви будете працювати із фрілансерами, і тут важливо мати із ними чіткі домовленості. Гугліть, ходіть по своєму ринку та дізнавайтеся в інших гравців специфіку маркетингу, робіть спеціалізовану експертизу.

Якщо ви винаймаєте агентство, то це означає, що ви можете купити послуги кращих людей на ринку. Український ринок агентств доволі якісний, креативний, переформатований.

Порада №6. Маркетинг — це не реклама

У всіх тих книжках ви зустрінете дуже багато методологій, але попри них ви маєте чітко усвідомити, що маркетинг — це не реклама. Величезний міф пострадянського простору говорить, що маркетинг, це коли ти зробив рекламний макетик, надрукований десь. Маркетинг — це набір великої кількості інструментів, за допомогою яких має генеруватися трафік, маржа, прибуток.

Із 50-х років минулого століття працює правило чотирьох «Р» — product, price, promotion, place. Отже, promotion — це тільки одна із складових маркетингу, не забувайте про інші три. Ви маєте працювати із продуктом, у ньому весь секрет успіху будь-якого бізнесу. Недарма Apple підкорив всю планету, а Tesla — підкорить, бо продукти цих брендів революційні. Ви маєте працювати з прайсами, з торговими точками чи онлайн-каналами (place), якщо займаєтеся e-commerce. А от promotion — лише частинка, і ви маєте добре це розуміти.

Порада №7. Скільки грошей витрачати на маркетинг

Насправді немає якоїсь чарівної формули — забудьте! Все залежить від часу, статусу та виду діяльності компанії. На старті на маркетинг витрачається найбільше коштів — це поширена практика. Бюджети на маркетинг залежать від виду реклами — чи то Facebook, чи зовнішня реклама. Так, зовнішня реклама ще десь працює, але у тому разі, коли банер знаходиться біля вашого магазину або перукарні. Якщо ж ви на Печерську, а білборд — на Петрівці, то навряд чи така реклама спрацює. А ще потрібно їздити на виставки, брати участь в маркетах. Із розвитком бізнесу вам потрібно буде вираховувати не витрати, а вартість клієнта. Отже, на маркетинг ви будете витрачати залежно від виду реклами, масштабу бізнесу та власних амбіцій.

Фото: кадр із фільму «Чого хочуть жінки»

— Читайте також: Время делиться: Что важно знать перед поиском менеджера для своего бизнеса