Другого березня у Київській філармонії буде давати концерт чудова диригентка Оксана Линів – разом з камерним оркестром «Київські солісти» та вокалістами Сусанною Чахоян та Віктором Андрійченком. Оксана Линів – представниця «нежіночої» професії, адже не дивлячись на всі успіхи жінок у музиці, до гендерної рівності серед диригентів ще дуже далеко. Навіть у Європі, де Оксана працює, адже вона нещодавно стала головним диригентом оркестру та хору опери Граца в Австрії. Про роботу диригента, українські проекти та гендерний баланс у музиці ми й поговорили з пані Оксаною.
Щодня ми працюємо на інфофронті, виствілюючи подвиги українських жінок та впливаючи на світову спільноту інформаційно.
Ми просимо нас підтримати, аби ми й надалі могли виконувати нашу місію на шляху до української перемоги
Підтримати womo.uaКоли ви востаннє стикалися з гендерними стереотипами?
Це відбувається весь час, бо моя професія якраз показова: як тільки стереотип ламається, багато в кого виникає несприйняття або дуже велике зачудування, як так можливо, що жінка стає диригентом. Хоча ця професія – така ж сама, як і інші.
Я б не сказала, що Україна сильно програє Європі в гендерному питанні. Зараз складається краща ситуація, і багато колективів мають жінок-диригентів – це і Наталя Пономарчук, художній керівник і головний диригент Академічного симфонічного оркестру Дніпропетровської філармонії, і Алла Кульбаба, що диригує в Київській опері, і Ірина Стасишин, диригент-постановник Львівської опери. Якщо порівнювати ситуацію з Німеччиною, то у процентному відношенні у нас більше жінок-диригентів. Там більше ста оркестрів і філармоній, а жінок-диригентів менше 2%. Дуже цікаво, що останній круглий стіл Міністерства культури Німеччини, куди мене також запросили бути доповідачкою, якраз відбувався з провідними жінками в мистецтві та журналістиці і був присвячений гендерним питанням. У запрошенні мені писали: «Нам всім здається, що ми живемо у XXI столітті і час змінився, але дослідження 2016 року на замовлення Бундестагу показали шокуючі результати, те, що ситуація не є настільки прогресивною, як би нам хотілося бачити, і треба її виправляти».

Все-таки ще є певний момент мовчазної солідарності чоловіків. Вже нема відкритих виступів спротиву проти жінок, але ще діє чоловіча солідарність – рідко який чоловік, маючи вибір між жінкою та чоловіком, зробить його на користь жінки. Я навіть не сподівалася, що отримаю місце в Граці, мені здавалося, що ситуація коливалася, і для австрійців жінка-диригент ще є екзотикою. Я думала, що мене покличуть на окремі постановки чи концерти, але не підпишуть контракт на три роки, що буде означати дуже тісну, щоденну роботу з колективом. Напевне, їх щось у моїй кандидатурі заінтригувало і переконало.
Для мене посада диригента у Граці є висловом великої довіри колективу, це мені додало впевненості в собі, бо це є перший етап у моєму професійному житті, який став результатом дуже непростої боротьби. Але для мене цей контракт означає, що «ворота», до яких я підходила, відкрилися, і зараз вже все залежить від мене. Мені вже не треба так сильно доводити свої якості, щоб мене взагалі помітили.
Останні новини
- Потужні потрясіння після страшних новин: як повернутися до життя
- На Netflix можна подивитись фільм «Клондайк» української режисерки
- Національна книжкова платформа Yakaboo разом з видавцями створила особливу бібліотеку на залізничному вокзалі у Києві
- Бізнес під час війни: вчимося грати в довгу
- На Мальті жінку судять за проведення медикаментозного аборту Новости на главной
Які якості потрібні жінці, щоб стати успішним диригентом?
Міф про маестро, звичайно, роздутий і прив’язаний до того, що тільки чоловіки можуть диригувати. Насправді це така ж професія, як і інші, і якщо ти опановуєш професійні критерії і володієш ними на високому рівні, то диригування не залежить від статі. Диригент повинен поєднувати в собі дві дуже сильні природи, творчу і організаційну. Баланс і мікс цих протилежностей, двох начал дає найкращі результати. Якщо людина є тільки хорошим організатором і менеджером, то з часом вона стає сухою і нецікавою в музиці. Адже диригент повинен і сам запалюватися і безкінечно горіти новими ідеями, і вміти запалити інших, передавати цей імпульс далі, відкривати оркестру нові горизонти, бути провідником у нові, навіть експериментальні для колективу сфери. З іншого боку, занадто творча людина, що забуває свої обов’язки перед людьми, теж не матиме успіху. Адже, наприклад, диригент не має права запізнюватися на репетиції, має в першу чергу думати про повагу до колективу, максимально чітко організовувати процес і вміти мислити на роки, на багато сезонів наперед.
Чи справді манери жінок-диригентів відрізняються від чоловічих?
Взагалі двох однакових диригентів немає. Якщо ми порівняємо найвідоміших диригентів, Карлоса Кляйбера і Герберта фон Караяна, Артуро Тосканіні і Даніеля Баренбойма, то одразу побачимо, що і за технікою, і за харизмою вони надзвичайно відрізняються. Диригент є дуже сильний індивідуум, і це вже не залежить від статі, а від сили харизми, яку має ця особистість. Але якщо порівнювати загалом, то навіть зовні жінка і чоловік дуже відрізняються – їх статура, пластика, їх фізіологія, амбіційність, і вони представляють два різних образи диригентів. Але якраз це й цікаво.
Як би ви описали вашу манеру диригувати? Вона дуже емоційна?
Я дуже багато думаю про диригентську техніку. Можливо, навіть більше, ніж інші мої колеги, дехто з яких вважає, що такої техніки не існує. Але я звертаю багато уваги на те, щоб мої руки були максимально виразними, щоб максимально різноманітними жестами, мануально комунікувати з оркестром. Для мене це дуже важливо, адже зазвичай репетиційного часу мало, ти не встигаєш все обговорити, і дуже часто доводиться диригувати без репетицій – коли прямим контактом, мовою жестів ти повинен передавати, транспортувати свої ідеї в оркестр і на сцену. Дуже часто зірки сцени не приїжджають на репетиції, вони з’являються безпосередньо перед концертом, ти з ними знайомишся в гримерці за 15 хвилин до виходу, і за цей час встигаєш проговорити тільки якісь ключові переходи, а все інше відбувається вживу. Тому для мене техніка завжди є дуже-дуже важливою.
Мою манеру описують як «пруську точність і майже хореографічну елегантність». Раз люди так мене сприймають, то, мабуть, в тому щось є. Для мене в звучанні оркестру важливі дві речі: структурність, гостра організованість музики і водночас поетика звуку, його експресія і максимальна градація фарб. Мені хочеться спонукати музикантів до пошуку найкращого звуку, що передає той чи інший стан у музиці. Мені дуже хочеться давати такі імпульси на репетиції, щоб музиканти не «висиджували» до кінця, а ставали співучасниками процесу, робили програму максимально цікавою. Найбільше я люблю, коли репетиція перетворюється на творчу лабораторію, і кожен відчуває себе задіяним, немає музиканта, що був би неважливим, немає голосу в оркестрі, що був би другорядним.
Мені дуже подобається, коли в результаті інтенсивної творчої роботи оркестр сплітається в один організм, де кожен відчуває себе частинкою великого, клітиною, що пульсує, і від неї залежить результат. Коли таке вдається, то нам самим страшенно цікаво, не нудно, час збігає дуже швидко. Для мене найбільша радість, коли музиканти після репетиції не біжать додому, а хочуть ще попрацювати. У німецьких оркестрах це практично неможливо, бо там розклад розписаний по секундах, але коли люди переймаються і підходять поговорити про музику, це дуже гарно. У результаті концерт стає для всіх нас інтригуючим переживанням.
Як би ви сформулювали тему київського концерту?
Це буде мій другий виступ у Києві, і другий – з камерним оркестром. Програма його є компіляцією творів, на перший погляд, дуже різних композиторів. Проте вона є дуже особливою, бо кожен з них досягає максимальної виразності у звучанні струнного оркестру, тому такий невеликий камерний склад відкриває безмежні можливості.
Програма є цікавою не тільки тому, що в ній прозвучать твори як барокових, так і сучасних композиторів XX століття. Ми граємо на початку весни, і мені хочеться виразити ці весняні емоції, до яких ми, слов’яни, дуже схильні, передати заряд позитиву публіці. У програмі прозвучить одна з моїх улюблених арій Нікола Порпори, одного з найкращих вокальних педагогів Європи свого часу, вокальна кантата українського композитора Золтана Алмаші на слова Богдана-Ігоря Антонича, а також вокальний цикл Бріттена «Ілюмінації» з вокальною частиною на вірші Артюра Рембо і «Серенада» Дворжака. Для мене всі ці твори об’єднуються в гімн античності і любові, бо епоха античності мала ідеали земної краси, коли у красі світу вбачали велику гармонію і людина також була на п’єдесталі цієї гармонії, на відміну від пізніших часів, коли прийшло християнство.
У концерті задіяні двоє прекрасних солістів: Віктор Андрійченко, контр-тенор, який зараз навчається в Європі і спеціалізується на виконанні старовинної музики, а також Сусанна Чахоян, блискуча співачка, з якою я горда виступити на одній сцені. Зараз її голос настільки блискучий, настільки зріла техніка, притому вона віртуозна не тільки технічно, але й художньо майстерна.
Диригенти кажуть, що менеджерські обов’язки є найбільш складними у їх роботі, бо потрібно знайти підхід до кожного музиканта. Як ви це вирішуєте? Чи це є для вас найважчим моментом у роботі?
Колектив збирається з різних людей, що мають свої переконання, уподобання, і завдання керівника – помічати такі речі, не загострювати, а вміти оминати конфлікти або робити так, щоб всі ставали на його сторону, коли це потрібно в стратегічних інтересах колективу. В Граці одною з частин конкурсу у мене була співбесіда з артистами оркестру, що тривала майже дві години. Вони просили описати якраз цей бік моєї концепції, давали мені п’ять змодельованих конфліктних ситуацій і пропонували їх вирішити. Цікаво, потім музиканти говорили, що у всіх шести претендентів на головного диригента були зовсім різні відповіді. Оркестр – дуже тонкий колектив, це зібрання творчих людей, а вони дуже чутливі, амбіційні, довірливі, як діти. Потрібно всі ці речі враховувати, але так, щоб не страждала якість роботи.
Чи є тренди, моди на композиторів, яких грають диригенти?
Я завжди кажу, що море класичної музики є безкрайнім. Але якщо ви подивитеся на афіші, то кількість композиторів, яких ми знаємо, дуже мала. В Україні особливо є зациклення на певному репертуарі: і оркестри, і оперні театри виконують музику, написану протягом 150-200 років, і не йдуть ні раніше, ні пізніше. Але таким чином ми собі ставимо рамки, самі обмежуємо себе в розвитку. Адже знайомство з новою музикою – це і дослідження, і перевірка себе, і відкриття нового.
Коли я прийшла в Баварську державну оперу, у першому сезоні там було шість оперних прем’єр. Однією з них була опера «Орфей» Клаудіо Монтеверді, це перша партитура, що дійшла до людства. Також була прем’єра «Солдатів» Берна Алоїза Циммермана, опери XXI століття, що вважається однією з найскладніших оперних партитур. Мені було надзвичайно цікаво практично попрацювати з цим «букварем», коли ти граєш старовинну музику і розумієш, як вона розвивалася, і до чого прийшла в сучасній опері. Також у мене були паралельні постановки Россіні і Вагнера, з Кирилом Петренком, завдяки ним я зрозуміла, чому один композитор іншого не любив, і де їх розбіжності і водночас паралелі.
У результаті ти розумієш, що було основою мови того чи іншого композитора, особливості його музики, і, виділивши це все, можна досягти максимальної виразності виконання його творів. Тоді музика стає максимально різноманітною і допомагає виконати наше головне завдання – ми хочемо, щоб слухач, що прийшов на концерт, «не спав» цей час, а щоб його вухо було максимально подразнене і щоб навіть на підсвідомому рівні запрацювали його фантазія і емоції. Наше завдання – відірвати слухача від побуту, заполонити і забрати у світ музичних ідей.
У акторів є їх «священний Грааль» — роль Гамлета. Чи є такий у диригентів?
Диригувати в Байройті, напевно. Я була там на репетиціях, коли «Перснем Нібелунгів» диригував Кирило Петренко, і сиділа в тій містичній оркестровій ямі, де диригент знаходиться під сценою, де величезний оркестр, шість арф, які створюють звучання «Золота Рейну». Ти взагалі не чуєш вокалістів, але знаходишся в кратері вулкану звучання Вагнера!
Але я б не хотіла, щоб мене зараз запросили в Байройт, бо це дуже складне завдання. Все приходить у свій час, і дуже добре, коли життя готує для тебе певні етапи, і вони підходять якраз тоді, коли ти до них дозріваєш. Це не означає, що про них не треба мріяти і не готуватися ментально до виконання таких надскладних речей.
Чому, на вашу думку, так мало жінок-композиторів?
Насправді композиторок багато, просто ми про них не знаємо. Це та сама проблема – є дуже багато фестивалів, але на них якщо і запрошують жінку-композитора, то тільки для якоїсь спеціальної програми. Їх ще не сприймають так, як чоловіків-композиторів. Проте думаю, що крига вже стала топитися, і через 50 років гендерної проблеми не буде.
Чи будете ви ще приїжджати до України?
У серпні у нас у Львові буде надзвичайно багато подій. Ми заснували новий фестиваль LvivMozArt, у нас буде хореографічна прем’єра, будуть симфонічні концерти, експериментальна сучасна опера, дуже цікава дитяча програма. У нас будуть воркшопи з дітьми, що вчаться будувати інструменти і експериментувати з музикою, і водночас оперні гала з вишуканими вечірніми сукнями. Для світу, який прийняв мене, мені хочеться відкрити Україну, тому ми будемо активно розвивати цю ініціативу.
Більшість часу в сезоні я проводжу за кордоном, але у мене зароджується багато ідей, імпульсів, якими мені хочеться поділитися. І проекти в Україні для мене є можливістю познайомитися з багатьма цікавими колективами, з молодими диригентами, ділитися досвідом і таким чином щось робити для своєї батьківщини, бо в мене в цьому теж є велика потреба.
Розмовляла Галина Ковальчук. Фото: Werner Kmetitsch, Ivan Borys