У свої 25 років вчитель інформатики, української мови і літератури Олександр Черкас увійшов у 10 фіналістів премії Global Teacher Prize Ukraine* 2018. Варто зауважити, що хоча премія і нова, цього року організатори отримали майже 2 000 заявок на участь. Тож ми вирішили детальніше поспілкуватися з Олександром про викладацькі методики, його підхід до дітей та нові форми викладання.
Щодня ми працюємо на інфофронті, виствілюючи подвиги українських жінок та впливаючи на світову спільноту інформаційно.
Ми просимо нас підтримати, аби ми й надалі могли виконувати нашу місію на шляху до української перемоги
Підтримати womo.uaСьогодні чоловіки в педагогічному колективі велика рідкість, тим більше вашого віку. Чому обрали саме цю професію?
Це була моя мрія з дитинства. Ще навчаючись в школі, робив все для того, аби стати вчителем. В сім’ї всі були проти, коли я сказав, що хочу навчатися на вчителя. Мама відмовляла через низьку зарплату. Але я вперто забрав документи після 9 класу і повіз до педагогічного коледжу. Лише потім повідомив батькам. Друзі часто запитують: «Навіщо воно тобі?». Але я взагалі не уявляю себе в іншій професії. Працювати до школи пішов ще студентом у 19 років. Спочатку викладав англійську мову. А за шість років моєї діяльності вже змінив три школи. Я так думаю, що не скрізь поки готові сприймати мою методологію предметів.
Питання, яке цікавить багатьох і давно? Як взагалі донести дитині, що навчатися — це цікаво?
Спочатку треба розказати, навіщо їм взагалі вивчати цей предмет, де вони зможуть застосувати ці знання у житті. Якщо пояснити навіщо — то діти вчитимуть.
Зараз діти активно цікавляться гаджетами, тому програмування для них — це must. А от як щодо літератури, чи маєте якісь методи для зацікавлення школярів книгою?
Зараз мої учні навіть починають читати оригінали текстів, а не скорочені варіанти — і це мене дуже тішить та заспокоює. У мене середня школа і вони вже усвідомлено розуміють, що їм скоро здавати ЗНО, а це потужний стимул читати українську літературу. Щоб зацікавити інколи доводиться придумувати якісь цікаві підходи, буває я їм сам читаю або просто цитую якісь найцікавіші моменти — і в учнів виникає інтерес до твору. До майже кожного прочитаного тексту ми пишемо есе або навіть робимо буктрейлер. Відповідно, щоб взяти участь у зйомці, учень має добре знати сюжет і якісь цікаві факти з книги. На позакласне читання ми організовуємо зустрічі з сучасними письменниками, після яких, діти часто читають їх книги. А при вивченні складних творів ми ділимося на групи і читаємо частинами, а потім обговорюємо на уроках.
Останні новини
- «Кіра. Дорога додому». Вийшла друком книга української журналістки Олесі Остафієвої
- «Я не годуватиму демона». Оприлюднені щоденники багатодітної матері, засудженої за жорстоке поводження з дітьми
- Чому нам потрібні інклюзивні міста?
- Фільм «Ворон» скоро вийде в український прокат: дата прем’єри, трейлер, сюжет
- Від смерті до життя. Незвичайна виставка відкрилася в Ірпінському історико-краєзнавчому музеї Новости на главной
— Читайте також: 10 книг, які підлітки хочуть бачити у шкільній програмі з літератури
Розкажіть детальніше про свою методику «Мандруючи, навчаймося».
Колись мені захотілося поїхати з класом до Львова. Ми з колегою зібрали 20 учнів і вирушили в дорогу. У Львові організували для школярів квест. Тоді саме активно обговорювали проблему львівського сміття, яке возили до Києва. Тому ми теж збирали сміття й привезли його з собою. Подібні поїздки ми організовуємо кожні канікули: їздимо країною, ходимо до місцевих музеїв, вивчаємо біографії письменників, з містами знайомимося і таким чином бачимо реалії сьогодення.
Уроки в прямому ефірі — це як і для чого?
Є діти, які дуже не люблять ходити зранку до школи. Їм цікавіше відкрити інстаграм і подивитися, що ж відбувається на уроці. А потім ввечері вони можуть мені по скайпу читати вірші напам’ять або скидати в соціальних мережах свої твори. Знімають це все теж учні. Звісно, після такого онлайн-відвідування уроку в учня все одно в журналі стоїть «н», але ж є головне — знання.
Всі звикли до того, що є чітко прописана програма, а в університетах досі вчать писати конспекти уроків. Ви ж проводите інтегровані заняття, як вдається такі методи погоджувати з дирекцією школи?
Керівництво підтримує інновації і в принципі їм цікаво, що ж буде далі. Звісно, вони відвідують уроки, спостерігають. дають поради. Я все слухаю, але все одно роблю по-своєму (сміється). Дітям мої підходи подобаються, і це дає результат.
Як вдається поєднати інформатику з мовою чи літературою?
На уроках мови я їм даю такі завдання, які поєднуються з інформатикою. На інформатиці ми вчимося створювати презентації, блоги, сайти тощо. А на уроках мови чи літератури вони отримують завдання, вдома виконують і тоді презентують. Тобто завдання з мови чи літератури вони просто виконують у тій формі, яку нещодавно вивчали на інформатиці.
Ваша участь у Global Teacher Prize Ukraine це ваша ініціатива чи учнів?
Учнів. Вони подали мою кандидатуру на конкурс, змусили заповнити заявку і активно голосують. Я відразу не хотів, оскільки вважаю, що в Україні багато більш гідних досвідчених педагогів. Але потім зрозумів, що серед молоді теж потрібно пропагувати цю професію. Моя мета у конкурсі сказати: «Якщо молодь хоче працювати з дітьми — то вона не повинна зважати на низьку оплату, а має йти і творити добро» (сміється). Для мене цей конкурс — це новий досвід, знайомства, емоції перш за все. До того ж, оскільки конкурс новий, дуже приємно бути частинкою чогось нового і крутого.
Як ви вважаєте, ваш вік впливає на ставлення учнів до вас?
На мою думку, старші і досвідченіші колеги часто мають застарілі методи виховання, тому й учні їх не люблять, бояться. А от молодь, інколи, взагалі на одній хвилі з дітьми. Саме оцей кайф допомагає вчителю відчути себе другом. Зі мною у них страху немає і це дає більше можливостей для вивчення предметів. У нас взагалі творчий безлад на уроках, ми можемо творити майже все, що завгодно. У колег, наприклад, всі діти мають сидіти на місцях за партами. А в мене такого немає, хто де хоче, там і знаходиться.
Яким має бути сьогодні вчитель? Які якості є необхідними, аби стати авторитетом для дітей?
Він повинен бути закоханим у свій предмет, любити дітей, бути толерантним, мега терплячим, стресостійким і готовим до будь-яких вибриків. Адже сучасне покоління таке, що передбачити їх неможливо. Сучасним дітям не важливі оцінки, їм головне — отримати знання і цікаво провести час.
Вела бесіду Катерина Савенко
Фото з приватного архіву Олександра Черкаса
__________
*Global Teacher Prize Ukraine (в Україні премія проводиться другий рік) – Нобелівська премія для вчителів, яку проводить в Україні ГС «Освіторія». Її цьогорічний девіз – «За кожною успішною людиною стоїть учитель». Ім’я переможця, якого обере експертне журі премії, оголосять 7 жовтня. Він отримає 250 000 грн, поїздку в Дубай на Global Education and Skills Forum 2019 та 1 рік безкоштовного навчання від «Освіторії». А хто з 10 кандидатів переможе в народному голосуванні цього року та отримає поїздку «Освітній десант» – ви можете обрати прямо зараз за посиланням
— Читайте также: Татьяна Калиниченко: «Вокруг меня аккумулируются люди, которым интересно заниматься своим делом»