Освіта без примусу: 5 порад від спікерів міжнародної конференції IDEC

07 августа, 2019
A group of schoolgirls sit talking at a table outside of school

На початку серпня в Києві відбулася конференція IDEC: Education NOW, яка щороку подорожує світом. Столиця України приймала конференцію вперше за 26 років. Відповідь на запитання, як виростити щасливу та успішну дитину, шукали близько 800 учасників з 25 країн, у тому числі 45 топ-зірок світової освіти. Під час конференції зіркові спікери розповіли про те, чому настав час відмовитися від «освітніх фабрик», бажання все контролювати, виховання гаманцем і якою має бути сучасна школа.

Відмовитися від «освітніх фабрик»

«Нас створено різними, несхожими і унікальними, – нагадує Яков Гехт (Ізраїль), педагог, засновник мережі демократичних шкіл та конференції IDEC, радник шести міністрів освіти Ізраїлю. – Проте в індустріальну епоху, коли люди навчилися будувати фабрики і за короткий проміжок часу виготовляти багато однакових речей, хтось задумався: навіщо нам стільки різних людей? Давайте збудуємо для них фабрику, хай стануть однаковісінькими. І назвемо її школою. Ідея проста: зберемо у «коробці» людей одного віку, виберемо для них однаковий навчальний план, хай проходять його всі одночасно, з тим самим вчителем. Мета традиційної освіти — зрівняти всіх людей. Мета демократичної освіти — допомогти кожній дитині віднайти свою унікальність. Час відмовитися від «освітніх фабрик», і дозволити дитині формувати свій навчальний план і обирати, що вивчати».

Надати дитині свободу дій

«У 2021-му школа Summerhill відсвяткує 100-річчя з дня заснування. Хто б міг подумати? Божевільній ідеї «довіряти дітям», що прийшла в голову одному шотландцю, вже майже століття, – розповідає Генрі Редхед, онук творця легендарної демократичної школи Summerhill та один з її очільників сьогодні. – Наші студенти створюють правила школи та самі обирають, як провести свій день. Майже за століття роботи ми переконалися на власному досвіді: якщо прибрати зовнішній примус та вберегти дитину від нашого бажання «заподіяти добро», можна виростити особистість, що має жагу до дослідження та знає, чого і чому хоче. Усвідомлює свою свободу та вміє жити з нею – нести відповідальність за свій вибір».

Не «виховувати гаманцем»

«Деякі батьки платять дитині – за виконану домашню роботу, допомогу по дому чи гарну поведінку в школі. Це гарна ідея, якщо ціль – розвинути в дитині корисливість і пошук вигоди в усьому. Однак уявіть: якщо скінчиться ресурс, ви просто не зможете порозумітися, – говорить Паата Амонашвілі (Грузія), педагог, психолог, президент Міжнародного центру гуманної педагогіки. – Гроші не виплекають в дитині співчуття, любов і турботу про оточуючих. Їх можна пізнати лише завдяки атмосфері щирості, уваги і підтримки, якою батьки оточують дітей. У такому випадку, за будь-яких обставин поряд з вами буде однодумець, соратник і друг – ваша дитина».

Не намагатися вирішити майбутнє дитини за неї

«Мене часто запитують: як змусити дитину готуватися до іспитів? – говорить Діма Зіцер (Росія), педагог, блогер, спікер TED, очільник альтернативної школи «Апельсин» та Інституту неформальної освіти. – Я не знаю. Але маю зустрічне питання: а хто дав вам право змушувати, спонукати чи вирішувати щось за дитину? Не пов’язуйте успіх з оцінками. Пам’ятайте, що жоден іспит не завадить вашій дитині добитися своєї мети. Єдине, що може завадити – відсутність батьківської підтримки.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Наприклад, моя донька «провалила» ЄДЕ (ред. – російський аналог ЗНО) з математики. Замість того, аби картати себе і ставити хрест на своєму житті, вона вступила до американської театральної школи. Так, у світі є професії, які не потребують математики. Через деякий час, для кращого розуміння персонажів, донька захотіла вивчати психологію. Виявилось, що без ЄДЕ з математики її не візьмуть у виш. Чим закінчилася історія? За два тижні донька підготувалася і набрала прохідний бал. Так буває, коли людина розуміє, навіщо їй потрібен той чи інший іспит».

Відмовитися від бажання все контролювати

«Сьогодні все частіше можна почути слово VUCA. Воно складається з перших літер англійських слів volatility (нестабільність), uncertainty (невизначеність), complexity (складність) і ambiguity (неоднозначність), – розповідає Ірена Пранскевічюте (Литва), консультант системних трансформацій, експерт в дослідженнях Єврокомісії. – Єдина можливість для батьків і вчителів співіснувати з VUCA в сучасному світі – не намагатися все контролювати. Саме через це бажання в просторі «батьки-учні-вчителі» ми втрачаємо взаємну довіру, безпеку, відкритість і врешті-решт радість від спілкування. Щоб цього уникнути, потрібно вчитися бачити і чути один одного. День у школі починається з того, що ми кілька годин разом з дітьми слухаємо музику, яку вони вподобали сьогодні. Це потрібно, щоб позбавитися наших упереджень і установок, як потрібно спілкуватися з дітьми, щоб ми краще зрозуміли один одного і повернули взаємну довіру».

Фото: IDEC: Education NOW

-Читайте також: Елена Ткачева: «Не отбить у ребенка желание познавать и проявлять себя – главная функция школы»