Поліна Кошарна: сучасна бізнеследі має бути рішучою

Поліна Кошарна — співвласниця і голова наглядової ради Suziria Group, засновниця мережі зоомаркетів MasterZoo в ексклюзивному інтерв’ю для WoMo розповідає про свій шлях, виклики та пошук балансу.

Поліно, ви народилися і виросли в Харкові. Як ваше дитинство і рідне місто вплинули на ваше становлення як особистості та бізнесвумен?

Зростала я в родині інженерів, «відмінників» за характером. Від рідних я перейняла рішучість, ґрунтовний підхід до справ та пошук себе у підприємництві, які стали фундаментом для успіху в родині. Навіть в кризових ситуаціях, таких як прірва невизначеності 90-х років, батьки брали себе в руки й знаходили шлях руху вперед. До того ж, саме той переломний період спонукав їх створити справу свого життя, перетворивши хобі на бізнес у сфері догляду за тваринами. Звісно, подібний досвід, де інженери “перетворювалися” у бізнесменів, в той час переживала не одна родина. Кожна з таких історій справила на мене велике враження.

Місце народження теж відіграло свою роль. Харків — це місто студентів та інженерів, де завжди цінувалася гарна освіта та жага до знань. Свого часу більшість моїх однолітків ставали економістами або юристами, хоча коло інтересів завжди було ширшим. Я не була винятком. Після школи я вступила до Харківського державного економічного університету імені Семена Кузнеця.

У 2003-2006 роках ви працювали менеджером з продажу та менеджером з імпорту в Suziria. Які були найбільші виклики на початку вашої кар’єри?

Так і є. Додам тільки, що до цього я ще працювала оператором кол-центру та перекладачем батька. Ролей було багато. Проте, незалежно від зайнятості та обов’язків, у компанії завжди була одна основна вимога. У центрі уваги був розвиток культури догляду за домашніми улюбленцями, що потребувало розуміння основ біології та правильного харчування тварин. На практиці це означало, що потрібно було мати поглиблені знання про продукти, з якими працювала компанія, навіть якщо ти не займався їх безпосереднім продажем. Ця вимога збереглася в компанії й донині.

Інтерв'ю Поліни Кошарної про бізнес, пошук балансу та виклики для WoMo

Тож перший виклик перед тим, як отримати роботу — потрібно було зануритися у сферу та зрозуміти чимало нюансів. Хоча деякі речі я знала з дитинства, все одно довелося багато вивчати. У нашій сфері клієнти дуже уважні до деталей. Наприклад, купуючи товар в зоомагазині, покупець може очікувати від продавця глибокої консультації, наприклад, чим один корм для рибок відрізняється від іншого, які складники краще тощо. І про це треба було знати.

Пізніше я зіткнулася з ще більшим викликом у зовнішньоекономічній діяльності компанії. На початку 2000-х років міжнародні бренди та постачальники, відкрили для себе український ринок та шукали сильних гравців для співпраці, оскільки бачили його потенціал. Проте більшість із них працювали через Москву, де мали основне представництво, адже боялись працювати напряму. Вже тоді нам потрібно було доводити, що Україна — це окрема, самодостатня та незалежна країна, яка має свій ринок і потребує окремої дистрибуції та представництва. Це було непросто, проте ми боролись з цією проблемою і бачили результати своїх перемовин, отримуючи перші контракти для України.

Чи пам’ятаєте ви якийсь особливий момент або рішення, яке визначило ваш подальший шлях у Suziria Group?

Так, починаючи працювати в Suziria Group, я часто допомагала батьку з перекладом і тому була присутньою на багатьох перемовинах з партнерами. Це дало мені розуміння наших підходів до співпраці та цілей компанії. Через деякий час я змогла стати вже повноцінним представником на цих перемовинах, а пізніше — і офіційним обличчям компанії на міжнародному ринку.
Іншим важливим моментом для мене стало створення цілісного бренду MasterZoo — від ініціативи та реалізації до управління та відчуття першого значного успіху. Думаю, саме тоді формувалися мої цінності та лідерські якості.

Інтерв'ю Поліни Кошарної про бізнес, пошук балансу та виклики для WoMo

Ви заснували мережу зоомагазинів MasterZoo у 2007 році. Що вас надихнуло на створення цієї мережі?

Ми уважно спостерігали за досвідом європейських країн, де зооринок був більш консолідований, а магазини мали зовсім інші стандарти якості. Там всюди впроваджувалися однакові принципи щодо обладнання та сервісу. Наприклад, завжди були охайні полиці та не продавали корм на вагу. У мене було велике бажання інтегрувати ці стандарти на нашому ринку та побудувати в Україні якісну мережу за європейськими стандартами. Я чітко розуміла, що в компанії є фундамент, який допоможе це зробити. А найважливіше – я мала підтримку родини. Тож, як кажуть – proper time, proper place. Це були своєчасно побачена можливість бути першими і момент справжньої самореалізації, де була свобода дій, можливість самостійно приймати рішення і нести за них відповідальність.

Як виглядали перші роки розвитку MasterZoo? З якими труднощами ви стикнулися і як їх подолали?

По-перше, ми мали виклик у співпраці з першими торговими центрами в Україні. Вони почали з’являтися у середині 2000-х років. Серед них були ті, що консультувалися з міжнародними компаніями як Colliers, LLC, а пізніше і з Українським UTG та при плануванні відводили одразу місце для зоомагазину, який мав працювати “якорем” для клієнта. Але були й ті ТЦ, які розвивалися самостійно, і навпаки не допускали думки, що в них можуть продаватись зоотовари. Зазвичай вони мали стійкі упередження, що зоомагазин — це про поганий запах та недбалий вигляд, а отже йому не місце поряд з Brocard чи Intertop. Ми проінвестували багато зусиль, аби довести, що це не так. І радіємо сьогодні, що зайшовши у торговий центр у будь-якому місті України, ви практично завжди зможете знайти там зоомагазин.

Інтерв'ю Поліни Кошарної про бізнес, пошук балансу та виклики для WoMo

По-друге, непросто давалися домовленості про спеціальні орендні ціни. В Європі зоомагазини — це суттєве джерело трафіку до ТЦ, тому вони мають інші умови для цін на оренду приміщень. На жаль, багато власників українських торгових центрів цього не розуміли і не хотіли розглядати зменшення орендної плати. Тож ми мали довготривалі перемовини щодо встановлення для нас спеціальних цінових пропозицій.

Ще одним викликом стала криза в MasterZoo, що трапилася через 3-5 роки після створення мережі й була пов’язана з масштабуванням. Це був момент, коли передача стандартів роботи із уст в уста перестала працювати й виникла гостра потреба їх прописати, автоматизувати та запустити системне звітування. Це відбулося, коли в понад 5 містах працювали вже близько 40 магазинів MasterZoo.

Інтерв'ю Поліни Кошарної про бізнес, пошук балансу та виклики для WoMo

Які ваші головні пріоритети як голови наглядової ради Suziria Group?

Як голова наглядової ради, я відповідаю за стратегію Suziria Group, темпи її впровадження та культуру в компанії. За умов невизначеності, для мене особливо важливо відрізняти стратегічні дії від тактичних. Наприклад, зараз наша стратегія — продовжувати працювати у прифронтових містах, а тактика – мати відповідний кризовий план для локальних команд, які мають з ним працювати за умов погіршення безпекової ситуації.

Як технології та інновації змінюють зообізнес сьогодні? Які нові тенденції ви вважаєте найбільш перспективними?

На мій погляд, є дві важливі речі. Перше – це взаємодія з петперентом, адже через нього ми наближаємося до нашого кінцевого споживача — хвостатої, пернатої чи лускатої особистості. Про те, як зробити цей контакт максимально близьким, надійним і лояльним, зараз думають всі виробники, дистриб’ютори, ритейлери. Правила гри працюють так: той, хто зрозуміє краще чи швидше — виграє. Інновації та технології в цьому випадку є інструментами, які допомагають оцифрувати цей процес і, відповідно, його покращити.

Друге — увага до смартдевайсів, які вже є на зооринку, але ще не стали дуже масовими: автоматичні годівниці, навігатори, чіпи, камери тощо. Мені здається, що через п’ять років ми будемо бачити їх у значно більшість кількості. Це стане новою гігієнічною нормою в піклуванні про улюбленця.

Як ви підтримуєте стосунки з клієнтами та партнерами в умовах сучасного бізнес-середовища?

У групі компаній Suziria Group є два типи клієнтів:

В Suziria Distribution ми працюємо з B2B — зоомагазини, яким ми постачаємо товар та постачальники, які довірили нам свої бренди в Україні. Для нас дуже важливо тримати зв’язок із кожним з них та ділитися актуальною інформацією. Іноземні партнери не мають знати лише з новин про те, як ми тут живемо. Ми дуже багато зробили для того, щоб наша група компаній та країна не асоціювалися з жертвою. Ми показуємо свій розвиток та інвестиції в ринок, доводимо, що ми прогресивний, стійкий ринок. Зокрема для цього ми запровадили культуру щоквартальних дайджестів для наших міжнародних партнерів і постачальників, де розповідаємо про новини групи компаній і загалом про розвиток зооринку в Україні: як змінюються вподобання петперентів, як стрімко відкриваються магазини й з’являються нові гравці, що це означає в грошах та тоннажі тощо. Тож ми зокрема несемо інформаційну місію перед нашими партнерами.

Інтерв'ю Поліни Кошарної про бізнес, пошук балансу та виклики для WoMo

А в Suziria Brands, що розробляє і виготовляє власні зоотовари та в ритейлері MasterZoo у нас широка база B2C клієнтів. Сьогодні домашній улюбленець безсумнівно є антистресом і моральною підтримкою нашого щоденного стану. У MasterZoo ми нагадуємо наскільки важливо піклуватися про хвостатих компаньйонів і створюємо для цього різні можливості. Зараз ми багато уваги приділяємо не лише імплементації найкращих європейських трендів ритейлу в Україні, але і просто доступному асортименту для покупця, навіть якщо це іграшка чи лежанка. І ми відчуваємо, що петперенти та пухнасті за це вдячні, адже саме це дозволяє нам так швидко зростати. Мережа зоомаркетів зараз складає понад 200 магазинів в 36 містах України.

Які цінності ви вважаєте найважливішими у бізнесі та особистому житті?

Для мене такими цінностями є прозорість, відкритість та чесність у відносинах. Важливо мати біля себе людей, які можуть відкрито озвучувати ризики, розділяти з тобою успіхи та невдачі, щиро любити те, чим займаються.

Інтерв'ю Поліни Кошарної про бізнес, пошук балансу та виклики для WoMo

Як керівник, я переконана, що завжди потрібно визнавати свої сильні сторони, щоб їх постійно підсилювати. А також знати і про слабкі місця. Не потрібно боятися залучати до команди експертів з інших сфер та посилюючи команду там, де твоїх знань недостатньо. Я часто згадую фразу: якщо ти найрозумніший в кімнаті, то це не твоя кімната.

Що вас мотивує і надихає на щоденну роботу?

Кінцевий результат. Дуже тішуся, коли заходжу в MasterZoo чи в магазинах нашого клієнта і бачу круті продукти, які створила наша команда або обрала на виставці та привезла в Україну. Бачити, як ці якісні, цікаві продукти завтра стануть корисними та смачними для чийогось обіду чи прикрасять прогулянку, відпочинок улюбленця.

Ще мене надихає можливість обирати з ким працювати — колег, партнерів тощо. Люди поруч дуже важливі для мене.

Як ви знаходите баланс між роботою та особистим життям?

Можу сказати, що я в постійному пошуку. Наприклад, це інтерв’ю ми пишемо в авто дорогою між офісом, школою та обідом з донькою. Взагалі щодо цього маю улюблений лайфхак — коли дуже погано, просто приляж поспати.

Інтерв'ю Поліни Кошарної про бізнес, пошук балансу та виклики для WoMo

Які ваші плани на майбутнє для себе та вашої компанії?

Ми продовжимо будувати прозорий бізнес в Україні за європейськими стандартами. Це стосується всіх напрямків — дистрибуції, виробництва та ритейлу. Кожен із них може стати лавмарком, адже це все про розуміння та взаємодію з людьми.

Якщо говорити про особисте, то я хотіла б дозволити собі інколи не бігти. А ще, після перемоги, повернутися до можливості планувати.

Якими якостями, на вашу думку, повинна володіти сучасна бізнеследі для успіху у сфері підприємництва?

По-перше, це рішучість, адже перший крок — найважливіший. І дуже важливо, щоб після наміру залишалася дія. По-друге — емпатія, особливо зараз під час війни, коли ми всі в стресі й часом виснажені. По-третє — баланс між життєстійкістю та готовністю змінюватися і давати собі можливість переосмислювати ситуації. Останнім часом я дуже багато думаю про те, наскільки в сучасному світі важливо відрізняти тактику від стратегії. Активно користуюся цим. Коли хочеться прийняти рішення, я ставлю собі запитання — це про тактичні дії чи про стратегічні?

Що б ви порадили молодим підприємцям, які тільки починають свій шлях у бізнесі?

Потрібно пам’ятати, що з першими співробітниками ви закладаєте ДНК та культуру компанії. Слід ретельного обирати не лише партнерів, але й колег, адже саме вони стануть фундаментом для подальшого масштабування та транслювання корпоративних цінностей далі.

І не всі пожежі потрібно гасити. Якщо щось йде не так, як ви планували, — це нормально. Життя — це не завжди сходи вгору.