Видавчиня Анетта Антоненко: «Я живу у світі того, чим займаюсь й тому роботою це назвати неправильно»

16 ноября, 2020

Анетта Антоненко — голова одного з найуспішніших видавництв України, яке вона заснувала, очолює й розвиває — «Видавництва Анетти Антоненко». За освітою вона — прикладний математик, а до видавничої справи займалась IT. Досить довгий час пані Анетта була співзасновником «історичного» видавництва «Кальварія», але вирішила започаткувати зовсім новий якісний проєкт. А віднедавна Анетта Антоненко — Кавалер Ордену Мистецтв та Літератури Французької республіки. Ми поговорили з нею про організацію бізнесу, виклики керівника та баланс роботи й особистого життя.

Про роботу в «Кальварії»

За освітою я прикладний математик і успішно закінчила Львівську політехніку. Потім понад 10 років була у професії ІТ. Якщо любити свою роботу й працювати з тими, хто її любить, успіху вам не уникнути. Любила і люблю свою роботу, тож була і є успішною. Зрештою за все, якщо я за щось берусь – має бути зроблене якнайкраще. Така в мене фартова вдача: роблю те, що люблю і не роблю того, чого не люблю. Я ніколи не займаюсь тим, чого не люблю. Я не працюю – я живу у світі того, чим займаюсь й тому роботою це назвати важко і неправильно.

До «Кальварії» я прийшла 1994 року: мене запросив давній друг Роман Коник. З 1995 року я стала директором, а потім і співвласником. Прийшла я у видавничу справу тому, що добре розуміла: життя програміста коротке і насичене, і, на жаль, ця кар’єра переважно триває до 35 років. Потім молодь підтягується, переганяє – і час йти на «пенсію» з професії. Читати я почала рано завдяки батькові, ще в школі заявляла – хочу бути бібліотекарем, щоб усе життя читати. Ось так я і повернулась до книжки через майже 30 років.

«Кальварія» була дуже успішною як видавництво завдяки гарній команді й злагодженій роботі засновників, зокрема Петра Мацкевича і мене. Майже всі відомі сучасні автори старшого покоління вперше видавались у 2000-х саме в «Кальварії»: Марія Матіос, Юрко Іздрик з журналом «Четвер», Лесь Подерв’янський, Василь Кожелянко, Василь Шкляр, Ірен Роздобудько, Грицько Чубай, Ігор Римарук, Любко Дереш… Усіх і не згадаєш. Директорство в «Кальварії» загартувало і зміцнило – адже з командою була прожита не одна криза і досягнули чимало успіхів.

Нові стратегії лідерства: досвід BRAVE1, PR-service, Raiffeisen Bank, ПУМБ та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit зануртесь у світ бізнесу, дізнайтесь, як лідери трансформують індустрії та створюють нові можливості для розвитку та співпраці. Відвідайте захід, щоб отримати реальні поради та інсайти від тих, хто вже досяг успіху.

Забронювати участь

Чому пішла? Причин багато, а наслідків ще більше. Зникло розуміння в особистих відносинах поміж партнерами, що призвело до професійної «глухоти» буквально у всьому. Це сильно впливало на розвиток видавництва. Мені стало затісно в «Кальварії». Хотілось інших досягнень та іншого рівня відповідальності – коли ти приймаєш рішення і несеш повну свідому відповідальність як за успіх, так і за поразку. Врешті просто зникло бажання співпрацювати з колишнім партнером з багатьох особистих причин. Етика поведінки колишнього партнера не лишала мені вибору. Адже становленню «Кальварії» я віддала понад 20 років свого життя. Треба було приймати кардинальні, хоча і болючі, рішення.

Про власне видавництво

З професії я йти не збиралась – як би цього не бажав колишній партнер. Вибір був невеликий. Досвіду вистачало. Треба було розвиватись і творити. От так і було створено видавництво мого імені. Чому саме з такою назвою? А чому б і ні? Я вірила у свої сили і була переконана, що в мене все вийде. Зі мною була (і є) вся команда з «Кальварії», мені повірили багато авторів «Кальварії», мене підтримували колеги, зокрема, Елеонора Сімонова з «Нора-Друк», Володимир Самойленко з «Ніка-Центр, видавництво», Олександр Красовицький з «Фоліо», Олександр Афонін, президент Української асоціації видавців і книгорозповсюджувачів. Все складалось досить лояльно щодо мене. Багато видавництв у світі мають імена своїх власників, тож я вирішила зробити так само. Так і народилось в 2013 році «Видавництво Анетти Антоненко» з єдиним власником і ідейним натхненником.

Чи геть по-іншому організовую процес? Я посилила дисципліну до технологічного порядку. Сама себе тримаю в залізній формі і того ж вимагаю від співробітників. Зрештою, всі, хто працював зі мною, знали мої вимоги і правила життя й тому свідомо йшли за мною. До команди поступово долучались нові люди, в більшості молоді і талановиті, які сповідували ідеологію видавництва.

Про стиль керівництва

Я доволі демократичний керівник і цей базис закладено ще моїм батьком в дитинстві – повна свобода дій з повнометражною відповідальністю за всіма напрямками. Навіть дивно згадувати, але принципи, про які тепер з таким пафосом розказують на кожному кроці, діють у видавництві з перших днів створення. Адже всі співробітники «Видавництва Анетти Антоненко» працюють у віддаленому режимі. Ніхто нікого не контролює, не пише «табеля робочого часу» – всі працюють на результат, і досить часто робота буває понаднормовою, її може бути дуже багато. Така логістика вимагає внутрішньої дисципліни кожного.

Всім співробітникам дозволено сперечатись зі мною і відстоювати свої переконання, але аргументовано. Ініціатива і креативність заохочується, економія витрат робочого часу також. Це і є, на мій погляд, правильне використання демократичних свобод. Вся команда це вміє робити давно і надійно. Й тому у видавництві практично нема змін у штаті. Все майже так, як і 20 років тому. За останній час до роботи видавництва успішно долучився молодий талановитий дизайнер Вадим Карасев і йому вдалось зробити наші обкладинки впізнаваними і цікавими. Дуже вдячна за співпрацю з бухгалтером Юлією Ломброзо, яка долучилась до команди лише у квітні 2020 і достойно прийняла естафету у багаторічного бухгалтера Галини Озарко, яка тримала всі документи в ідеальному порядку більш ніж 20 років. Ну а родина Шевцових – це вже майже власна родина, поряд ми понад 20 років.

Про зростання бізнесу

Видавництво зростає дуже динамічно і швидко. Коли починала (перші книжки вийшли в червні 2014-го), то складала план на 5 років. Реально на планові обороти вийшли за 3 роки. Команда вся працювала самовіддано.
Ми виключно видавництво і не надаємо ні видавничих, ні поліграфічних послуг.

Окремо про те, яким досягненнями я пишаюсь:

  • 2016 рік: почесне 6-те місце в ТОП-20 українських видавничих брендів за версією FORBES Україна (2015)
  • 2017 рік: «Видавництву Анетти Антоненко» та перекладачу Ярославу Губареву Баскським інститутом Etxepare і Laboral Kutxa присвоєно премію за найкращий переклад твору, який спочатку написаний баскською мовою, Бернардо АЧАҐА (Bernardo Atxaga) «Мемуари корови»
  • 2020 рік: Анетта Антоненко, засновник видавництва, отримує звання Кавалера Ордену Мистецтв та Літератури Французької республіки

Про те, як продаються книжки

Я працюю виключно з надійними каналами: мережа «Книгарня Є», інтернет-магазин Yakaboo, власний сайт, бібліотеки.

Державні тендери важливі і будуть важливими ще довго – це ще один канал доступу до читача. Водночас це гарне тренування видавництва на технологічність. Усе має бути якісно і в стислі терміни, права на помилку не маєш.

Українському книговидавництву потрібно, аби держава не заважала. От введення РРО з 1.01.2021 знову лягає на плечі видавців. Адже у всіх є власні інтернет-магазини, а штат у видавництв невеликий, і тепер ми маємо «заморочуватись» зайвими папірцями за умови, що видавництво ніколи не було надприбутковим бізнесом. Це замість того, щоб думати про нові книжки. Нам також треба більше державних коштів у профільний Український інститут книги (УІК) і ретельний контроль за їх використанням. І нарешті – введення системи грантів в повному обсязі. Необхідна стабільна грантова програма, а видавець сам розбереться, де йому брати участь, а де ні.

Видавнича справа ніколи не була надприбутковою, бо це швидше покликання. І так у всьому світі. Окрім навчальної літератури. Я б віднесла до маржинальної комерційної літератури ще й дитячу і реально б виключила її з системи державної підтримки. Адже батьки завжди купують своїм чадам книжки і ніколи не відмовляють. А от собі часто-густо відмовляють в книжці… Тому підтримувати потрібно дорослих читачів. Бо чому навчать нечитаючі батьки своїх дітей?

Державі і профільному УІК треба розуміння, що не автор, не перекладач і не бібліотека важлива у видавничому ланцюгу, а видавець – головний і саме він несе всі ризики в справі.

Про баланс робота/життя

У мене багато років прекрасний баланс. Особливо останні 10 років. Працюю я чітко за графіком: три (максимум чотири) місяці робота по 15-17 годин на добу, сон (він в мене глибокий і міцний) – 6 годин, без вихідних. Потім беру 14-16 днів відпустки, бажано на морі з друзями. Так в рік виходить, що я 2-3 місяці відпочиваю. Відпочинок завжди якісний, на цьому я давно не економлю.

Такий режим дисциплінує в роботі і спонукає до жорсткого планування.

З родиною спілкуюсь дуже мало – вона вся у Львові. До мінімалізму я родину привчила теж давно, вже років 30 як. Це не означає, що я її не люблю, просто час економлю.

Заряджають мене виключно результати роботи, вони ж надихають. Розслабляють – мої коти: мамка Мілка і Асісяйка, і безхатченки дворові також – я їх годую-лікую-прилаштовую. Це – не хобі, це соціальна відповідальність за братів наших менших.

Я не метушлива, швидше різка і майже завжди зосереджена. Більшість людей, з якими я спілкуюся, про це знає, тому вони не ображаються і не реагують на мої «витівки».

 

Фото з особистого архіву Анетти Антоненко.