WORKFLOW: Практичний посібник до творчого процесу

Керуйте власною креативністю!

08.09.2020

Сама думка про те, щоб загнати своє натхнення в тісні рамки правил, може вкинути митця в депресію й прокрастинацію. Але поки одні тужать, інші не менш творчі люди реалізовують великі й складні проекти, створюють цікавезні речі, ростуть як професіонали і — головне — отримують задоволення від впорядкованого творчого процесу. Як їм це вдається? Дорон Маєр вивчав це питання кілька років і виклав результати свого дослідження у стислих, чітко структурованих 28 розділах із наглядними прикладами та ілюстраціями. Читайте ексклюзивний уривок з книжки, що вийшла друком у видавництві ArtHuss.

Митець і Критик

Етап втілення — найдовша й найвідповідальніша частина творчого процесу. Спираючись на старанно розроблене бачення, ви будете до нього готові краще, ніж багато хто, але все одно вас може приголомшити й заплутати безліч дрібниць, про які треба подбати, й нових ідей, які постійно з’являються під час роботи. Крім того, на цьому етапі ви неминуче опиняєтеся «на сцені» перед своєю майбутньою аудиторією — а це може викликати тривогу та страх поразки.
У цій частині ви навчитеся підходу, який допоможе вам позбутися тривоги й розгубленості та остаточно втілити свій задум — впевнено й без зайвого напруження.

Гол не в ті ворота

Щоб дати вам чіткіше уявлення про проблеми, пов’язані з етапом утілення — ось маленький показовий сюжет про невеличку творчу катастрофу.

Багато років тому, ще роблячи свої перші кроки у світі 3D-анімації, я вирішив створити маленького персонажа для анімації й подальших експериментів. Мій задум був взірцем простоти: м’яч із крапками замість очей та патичками замість рук і ніг.

Я запустив 3D-програму, почав творити персонажа, і так поринув у роботу, що на добрі три години цілковито втратив відчуття часу. Коли отямився, то з жахом помітив, що я вимальовую м’язи внутрішньої часини передпліччя якоїсь химерної істоти: наполовину кулі — наполовину незграбного тулуба з майже реалістичною рукою з одного боку та безформною куксою з іншого боку.

Виправлення виправленого

Що ж трапилося? Чому я відхилився від своєї дуже простої початкової ідеї?

Коли ви перебуваєте на етапі втілення, то граєте водночас дві ролі: ви й митець, який творить, і критик, який оцінює твір. Обидві ці ролі важливі: вони доповнюють одна одну в процесі народження вишуканого результату творчої роботи.

Однак той факт, що одна й та сама людина (ви) виконує обидві ролі, створює підвалини для внутрішнього конфлікту. Це все одно, що працювати з вимогливим начальником, котрий стоїть у вас за спиною, шарпаючи щоразу, коли ви робите щось не так.

Вам знайомий голос цього докучливого начальника — він лунає у вашій голові, безперестанку повторюючи: «Не так!», — або: «Чому я це зробив?», — або: «Як я міг це пропустити?».
Таке середовище, безумовно, токсичне для митця. Це означає, що ви працюєте в постійному страху перед помилками, а коли помилка зрештою трапляється — вам доводиться негайно припинити роботу, збільшити масштаб, зосередитися на цій ділянці й виправити її. Проте роблячи це, ви неодмінно робите ще одну дрібну помилку. Ваш внутрішній критик змушує вас знову збільшувати масштаб і виправляти. А потім — ой! Ви робите ще одну помилку. Знову збільшуєте масштаб і виправляєте її теж… і перш ніж це усвідомити, ви вже вимальовуєте м’язи внутрішньої частини передпліччя того, що мало бути просто м’ячем із патичками замість кінцівок.

Завважте: цей м’ячеподібний персонаж мав бути простою, дрібною вправою — ніяких термінів, ніяких високих вимог, жодної оплати, лише кілька годин роботи. А тепер уявіть, як щось таке почнеться у професійному, масштабному, значному творчому проекті — я певен, ви зрозумієте, на які манівці це може нас завести.

Насправді я готовий побитися об заклад, що вам навіть не треба фантазувати — із кожним таке траплялося, і всі ми пам’ятаємо, як тоді почувалися.

Проблема «наближення й виправлення»: щоразу, коли ви збільшуєте масштаб, щоб виправити помилку, виявляється ще одна дрібна прикра помилка.

Розведення ролей

Очевидно, що обидві ролі мають вирішальне значення для успіху. Нам потрібен митець, який творитиме; нам потрібен критик, який вказуватиме на проблеми. Але як врегулювати конфлікт?

Повторюся: це вирішується здоровим розведенням ролей. Так само, як ми розділили весь творчий процес на три окремі ролі (грайливий малюк, який мріє про задум, допитливий підліток, який розробляє бачення, і прагматичний дорослий, який створює витвір мистецтва), ми тепер розіб’ємо процес втілення на дві ролі: митець і критик. Ми скажемо своєму внутрішньому критикові: «Ми цінуємо твою думку, але, будь ласка, якийсь час потримай її при собі, дай митцеві спокійно попрацювати». А тоді ми скажемо своєму внутрішньому митцеві: «Вперед, зроби якусь частину, а потім припини роботу, хай на неї погляне критик» (Іл. 14.3).
Ту «якусь частину», що над нею працюватиме ваш внутрішній митець, назвемо кроком, а процес перемикання то на одну, то на іншу роль, назвемо відтак «покроковою роботою».
Митець і критик, які працюють одночасно (ліворуч) і по черзі (праворуч).

Ось як це виглядає на практиці:
Крок 1: Ви робите грубий ескіз свого бачення.
Крок 2: Ваш внутрішній критик дивиться на твір і вирішує, що потребує вдосконалення під час наступного кроку.
Крок 3: Ваш внутрішній митець починає працювати над покращеннями, запропонованими впродовж кроку 2.
Крок 4: Якщо ближче до завершення кроку вичерпується час / бюджет / терпіння, або ви відчуваєте, що робота достатньо близька до вашого бачення, — значить, ви її зробили. Якщо ні — повертайтеся до кроку 2 і плануйте наступний хід.

Стисло про покрокову роботу: ви починаєте з дуже грубого ескізу, потім простими кроками просуваєтеся до втілення свого бачення.
Ця ідея така проста, що аж не віриться, як вона заспокоює і звільняє. Але не плутайте «просте» з «легким»: щоб звикнути до покрокової роботи, потрібен час, а крім того, у ній є кілька неприємних підводних каменів. У наступних кількох розділах ми розглянемо основні складові поетапної роботи й забезпечимо вам чітке розуміння, як отримати максимальну користь від цього процесу.

Про автора

Дорон Маєр понад 20 років працює в різних творчих царинах: анімація, ілюстрація, дизайн, письмо, мистецтво. У його доробку масштабні проекти, великі постановки світового класу, зокрема The Secret Life of Pets, Shaun the Sheep, Disney mobile games і багато іншого.

 

Ціна книжки: 390 грн. за передзамовленням, звичайна ціна — 490 грн.

Де придбати: arthuss.com.ua