Від ідеї до пілоту: 6 кроків, як створити соціальний проект

Варіант маркетинг-міксу з 6P

11.10.2018

Пишу цей пост у день завершення нашого пілотного проекту. Пілот пройшов навіть краще, ніж ми очікували. Попереду – основна частина всеукраїнського освітнього проекту «Здорове харчування для дітей». Дивлюся назад і важко повірити, що всього два місяці пройшло з моменту приходу ідеї до реалізації першого заходу. Дуже хочу, щоб соціальних ініціатив в Україні ставало дедалі більше, тому підготувала для читачів WоMо свій варіант 6P’s маркетинг-міксу для запуску соціальних проектів.

За ці два місяці я не раз згадувала день, коли впіймала свою велику ідею, яка драйвить мене щодня і змушує бігти вперед, не дивлячись на завантаженість і усі перешкоди. Ось три меседжі з SHE Congress, які привели мене до цього проекту, і які, можливо, зацікавлять вас:

1. «Будь тими змінами, які ти хочеш бачити», – Анастасія Леухіна. Я це почула, як «ти можеш все» і «не чекай, що зробить хтось, роби сама».

2. «Start small and seek scale (Почни з малого і шукай можливості для масштабування)», – Ділек Дейінларлі. Моя трактовка виступу Ділек – знайди свою велику ідею і не бійся амбітних планів.

3. «Здорове харчування – це питання комунікацій. Почніть з дитячої аудиторії», – Уляна Супрун. Тут без жодних тлумачень, просто пішла і зробила.

Ці три виступи дали мені запал на перший етап проекту. А тепер він сам мене надихає кожного дня, бо вже з’явилися перші результати, проведено перші заходи, і я бачу реакцію дітей, вчителів, батьків на те, що ми робимо. Ми перетнули точку неповернення, в нашій базі вже біля сотні шкіл, які хочуть провести заходи зі здорового харчування, і близько 20 задіяних активістів проекту. До речі, зареєструвати клас до участі можна за посиланням.

Якщо ви теж хотіли б розпочати соціальний проект, то пропоную довго не роздумувати і не відкладати, а стартувати просто зараз. Беріть аркуш паперу і починайте фантазувати, порядок перших кроків я вам підкажу.

Як маркетолог за фахом, я звикла мислити маркетинговими категоріями, тому ось вам мій варіант маркетинг-міксу, що складається з наступних 6P.

План

Будь-який проект спочатку народжується в голові, тому варто перші думки перенести на папір, а потім поступово доповнювати. З кожним днем із туманних обрисів вашого задуму будуть викристалізовуватися дуже конкретні речі і кроки. Не обмежуйте свою фантазію, виходьте з думки, що можливо все. Просто щось ви можете зробити вже сьогодні, щось – через місяць, а до чогось прийдете через рік або два. Сьогодні дуже просто робити мозкові штурми в команді, яку ви можете зібрати онлайн, наприклад, під час стріму на Facebook. Саме так я провела наше перше спілкування, результатом якого стали 15 списаних листочків А4, які і досять висять в мене вдома на стіні. Ми поговорили про: проблему, цільову аудиторію, задачі, основні напрямки, інструменти, команду, джерела фінансування, принципи (що робимо і не робимо), таймінг, наступні кроки.

Наразі план уже перенесено в Google Docs і він має вигляд досить великої таблиці, з дедлайнами, KPI і відповідальними особами. Ми продовжуємо конкретизувати план, розгортаючи нові задачі, і раз на тиждень проговорюємо статус з командою проекту.

Окремий підпункт планування – коротка стратегія на одному листку, де нема нічого зайвого і яку можна швидко донести до кожного нового учасника проекту. Мені якраз попалася книга Патріка Ленсіоні «Перевага. У чому сила корпоративної культури», на основі якої було дуже легко написати відповіді на шість ключових питань для будь-якої організації.

Ще один важливий момент – розробка бізнес-плану, в першу чергу для розуміння обсягу можливих витрат. Хоч наш проект і є соціально спрямованим, я прекрасно розумію, що на волонтерських засадах і на власних коштах ми далеко не заїдемо, тому від початку хочу мати чіткі та прозорі розрахунки, з якими у майбутньому буде легко спілкуватися з потенційними партнерами та грантодавцями.

Персонал (я б краще сказала — команда)

Щоб реалізувати велику мрію – потрібна підтримка однодумців, це я вже знала зі своїх попередніх проектів. Тому набір команди є одним з перших завдань. Кожен крок по проекту я описувала у себе на Facebook, тому знайшлися люди, яких наша діяльність зацікавила. Зараз ми збираємо базу усіх, хто бажає долучитися до проекту через Google Forms. Подивитися на форму можна тут. В проекті вже працюють чимало фахівців-волонтерів – це вчителі, лікарі, юристи, дослідники, фотографи, відеооператори, PR-ники та інші. Найближчим часом плануємо провести першу велику зустріч волонтерів проекту, які надалі стануть регулярними. Важливо підтримувати зв’язок з командою і надавати їй постійну мотивацію, ділитися спільними результатами, знайомити членів команди онлайн (наприклад, через серію персональних інтерв’ю) та офлайн (через періодичні зустрічі).

Продукт

Наш основний продукт – це edutainment-заходи для школярів (освіта+розвага). Мені пощастило, що життя саме підкинуло мені тему для першого заходу – це нещодавно презентована Тарілка здорового харчування. Наш продукт – це сам захід, для проведення якого треба було розробити детальний сценарій, роздаткові та візуальні матеріали, чек-ліст для ведучих та вчителів та багато іншого. Всі ці документи потрібно узгодити з відповідними установами, чим ми зараз і займаємося. Крім того, я планую розробку ще чотирьох тематичних заходів на цей рік і мрію про реалізацію ще двох напрямків проекту – створення онлайн-курсу для школярів і батьків у найкращих світових традиціях і створення онлайн-порталу, щоб вчителі могли самостійно завантажувати усі матеріали і проводити заходи в своїх класах. Рекомендую сконцентруватися на одному-єдиному продукті, і якомога швидше його розробити, впровадити і протестувати. Усіма іншими різновидами продуктів і напрямків ви зможете зайнятися пізніше.

Тестування продукту — це важливий підетап, який ми щойно провели. Він невеликий і складався з трьох заходів у Києві. Його метою була перевірка продукту, як його сприйме цільова аудиторія, а також набір фото та відеоматеріалу, з яким ми зможемо презентувати проект потенційним партнерам та грантодавцям. Також пілот став свого роду поглибленим дослідженням проблеми, отриманням зворотного зв’язку від дітей і вчителів, з аналізу якого виходитимуть наші наступні кроки. Пілот показав, що наш проект є актуальним, якісним, цікавим для усіх учасників. Великих виправлень ми не внесли, на 90% основа залишилася без змін, але до того ж отримали багато ідей на майбутнє. Обов’язково використовуйте свій перший продукт для отримання зворотного зв’язку, це найцінніша річ, яку вам можуть надати ваші перші «клієнти». Запитуйте і вислуховуйте усіх учасників (у нас це діти, вчителі, батьки), просіть поділитися відгуками та ідеями стосовно можливого розвитку вашого продукту.

Підтримка

Що найбільше дивує в позитивному плані – то це підтримка з боку держави, а саме з боку Центру громадського здоров’я МОЗ. Також дуже легко і ефективно мені співпрацюється з Асоціацією дієтологів України, представники якої навіть надають мені підказки прямо під час проведення заходів, і це дуже цінно. Також ми отримуємо чимало консультацій від профільних експертів, наприклад, у сфері фандрайзингу.

Не бійтеся звертатися за підтримкою, запитуйте про неї, шукайте її, розповідайте усім і всюди про свій проект, діліться гарячими питаннями, ходіть на тематичні заходи, знайомтеся з новими людьми, будьте проактивними, підіймайте всі свої старі контакти, стукайте у різні двері. І вірте у дива – деколи підтримка приходить з дуже неочікуваних напрямків.

Партнери

Один з найважливіших пунктів, адже наші заходи – безкоштовні для шкіл, тому мають відбуватися за рахунок зовнішнього фінансування – від держави, бізнесу, грантів або краудфандингу. Поки що я роблю ставку на соціально-відповідальний бізнес. На даному етапі ми готуємо пропозицію для потенційних партнерів – тих компаній, які мають спільні з нашим проектом цінності.

Раджу від самого початку проекту продумати, кому ваш проект може бути цікавим і з яких причин. Пропишіть галузі, представники яких потенційно можуть стати вашими партнерами або спонсорами, а потім деталізуйте – складіть довгий список з назвами компаній. Станьте на їх місце і подумайте, що важливо для них, чим ви можете їх зацікавити. Не применшуйте свій проект, пам’ятайте, що чимало рекламодавців постійно шукають нові, ефективні і корисні для суспільства формати, а у багатьох сучасних компаніях виділяються окремі бюджети на КСВ – програми корпоративної соціальної відповідальності. Підготуйте коротку презентацію, починайте розсилати пропозиції і зустрічатися з потенційними партнерами з вашого списку.

Просування

Про соціальний проект мають говорити. І не тільки тому, що це потрібно для пошуку партнерів або заради краудфандингу. Основна мета нашого проекту – привернути увагу суспільства до проблеми харчування, яка у нас на сьогодні існує, і максимально поширити сучасні поради щодо здорового раціону. Для цього необхідно максимально залучити ЗМІ, блогерів, зірок. Що ми поступово і робимо – через блоги, прес-релізи, активності у соцмережах, флешмоби. Продумайте, які канали комунікацій ви можете використовувати вже сьогодні, що і куди можна написати, розповісти, кого залучити. Починайте хоча б з одного ресурсу, і дуже швидко ви знайдете наступний (або навіть він сам вас знайде).

Попереду у нас ще більш цікавий етап, адже ми плануємо проводити заходи по всій Україні, залучати до освітлення заходів регіональні ЗМІ; розповідати про проект на національних TV-каналах; співпрацювати з селебрітіс, думка яких важлива для дитячої аудиторії. З відкриттям онлайн-порталу матеріали стануть доступними для усіх шкіл країни, і проект буде  розвиватися вже без нашої безпосередньої участі. А коли запрацює онлайн-курс, то навчатися легко і весело зможуть як діти, так і їхні батьки, бабусі та дідусі. Завдання непросте і на довгу перспективу, але тим цікавіше ним займатися. Цей проект нагадує мені багаторівневу гру, яка з кожним рівнем ускладнюється, а тому і все більше затягує.

Вчені кажуть, що занадто прості задачі нас слабо мотивують. Так само, як і занадто складні: ми не віримо, що зможемо їх вирішити, тому навіть не хочемо за них братися. Знайдіть для себе достатньо амбітний і складний проект, який зможе вас зацікавити на певний, достатньо довгий період. І беріться за нього сміливо, «ділячи слона на невеликі шматочки». Крок за кроком – ви і не помітите, як пройдете половину дороги, адже початок — це вже половина!

Прокачати підприємницькі скіли, дізнатися про нові підходи щодо розвитку своєї справи на менторських сесіях і воркшопах (в області стратегії, маркетингу, фінансів, IT, PR і продажів), а також почути виступ Ольги Ільюхіної ви зможете, відвідавши фестиваль для малого і середнього бізнесу Get Business Festival 2018, який пройде 14 листопада в Києві за адресою: вул. Велика Васильківська, 55, НСК «Олімпійський».

Квитки на Get Business Festival 2018 можна придбати на get.delo.ua.

Повна програма заходу.

— Читайте також: Инклюзивный детский сад как бизнес: 12 лайфхаков от Елены Ведерниковой