Як виживає та розвивається український бізнес під час війни — дослідження 

Попри складну економічну та безпекову ситуацію, спричинену російською агресією, український бізнес демонструє витривалість та будує плани на майбутнє в Україні. Дослідницька компанія Gradus Research провела наприкінці травня 2023 року опитування серед представників малого, середнього та великого бізнесу в Україні, аби дізнатись, як почуваються компанії, як виживають в умовах війни, що триває вже 16-й місяць, що планують та які прогнози щодо тривалості активних бойових дій вони дають.

Результати опитування демонструють, що бізнес активно адаптується до існування у новій реальності. Половина (50%) опитаних компаній працює у довоєнному режимі. Ще більше третини (38%) працюють частково. 4% респондентів навіть створили новий бізнес після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну.

Бізнес залишається в Україні та відновлюється: 88% компаній працюють частково або повністю у довоєнному режимі, ще 4% розпочали новий бізнес.

Читайте також: В Україні більшість людей незадоволені освітнім процесом у школі цього року: результати опитування

Інша закономірна тенденція — масова трансформація бізнесу, як данина вимогам нової реальності. Половина опитаних підприємців (50%) декларують, що бізнес частково або повністю трансформувався або перебуває в цьому процесі. Ще 16% респондентів кажуть про необхідність галузевої трансформації, проте вона ще не відбулася.

Читайте також: Чи здобуває молодь додаткові знання поза шкільною системою: дослідження

І якщо в липні 2022 року 50% опитаних компаній здійснювали чи планували релокацію бізнесу, то наразі спостерігаємо протилежний тренд: 62% респондентів кажуть про те, що бізнесу не потрібно переїжджати.

Читайте також: На якому рівні українці знають іноземні мови — дослідження

Бізнес залишається в Україні. 70% респондентів, чий бізнес був релокований чи планує релокацію, перенесли його в межах України. Ще 13% опитаних декларують, що їх бізнес перенесений в межах країни, при цьому його географія розширилась також і за кордон.

“Попри те що переважна більшість українських підприємців бачить майбутнє своїх компаній в Україні, вони не мають ілюзій щодо швидкого закінчення війни і усвідомлюють, що це гра в довгу. Якщо минулого літа найбільша частка респондентів (34%) вважала, що активні бойові дії в Україні триватимуть до зими 2022-го, то наразі 27% прогнозують завершення війни до кінця наступного року, а ще 29% кажуть, що війна триватиме довше. Це свідчить про те, що і українське суспільство, і бізнес перебувають у стані мобілізації внутрішніх ресурсів”, — коментує Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка Gradus Research.