Психологія, насильство та виховання дітей: Юлія Орлова про те, що читають українці та як обрати книгу

06.02.2022

З початком пандемії в українців змінилися уподобання щодо тем та жанрів книг. Особливою популярністю і досі користуються книги з психології, про стосунки у родині та з партнером, про домашнє насильство та боротьбу з тривожністю. Також на тлі напруженості читач намагається втекти у світ художньої літератури.

Які книги зараз читають українці та які теми обирають? Які книги варто купити батькам маленьких дітей та підлітків, а також як обрати книгу, яку ви дійсно будете читати? 

Про це в інтерв’ю WoMo.ua розповіла керівниця харківського видавництва Vivat Юлія Орлова.

Як змінилися уподобання українців у виборі книг? Які жанри зараз популярні?

Уподобання читачів в Україні дивним чином змінилися. Я думала, що це буде тільки під час 2020 року, бо була пандемія коронавірусу і люди пішли від набуття “hard skills” до “soft skills”.

Мають попит книги з психології, література про стосунки та аб’юз, домашнє насильство, оскільки маса людей сидить вдома, а взаємини у сім’ях різні. Також популярністю користуються книги про те, як боротися із тривожністю. У цьому ключі мають попит книги «Якщо він такий чудовий, чому мені так погано?» та «Жінки, які кохають до нестями». Сюди ж можна додати автобіографію Мей Маск «Жінка, яка має план. Життя, сповнене пригод, краси та успіху».

«Жінка, яка має план. Життя, сповнене пригод, краси та успіху»/Vivat

Велику роль відіграють книги з виховання дітей, розвитку емоційного інтелекту, розвитку креативності у дітей та дорослих. В Україні мало читали художню літературу, оскільки книги є досить дорогими, а наш менталітет диктує нам обирати ті книги, з яких можна отримати максимальну користь. Після 2020 року цей вектор змінився і українці почали купувати художню літературу. Напевно, це можна пояснити тим, що люди втомилися від цього трешу за вікном, пов’язаного з хворобами, економічною нестабільністю, інформацією про можливий наступ РФ. Люди хочуть відволіктися та почитати легку психологію чи художню літературу.

Юлія Орлова

В Україні частіше обирають українських авторів чи закордонних?

По-перше, всі видавництва переважно купують бестселери The New York Times — ми дивимося наскільки книга злетіла на Amazon, Goodreads. Ми маємо деякі критерії оцінки і, безумовно, кожне видавництво намагається купити ту книгу, яка вже завоювала свого читача. У ситуації з українським автором – це зробити складніше, бо хтось має умовно розкрутити його. Видавництва часто на це не мають грошей, але все одно є українські дебютні романи, які дуже хороші. Наприклад, авторка Анастасія Нікуліна, яка пише книги у жанрі фентезі з детективною складовою, або Дарія Піскозуб із технофентезі.

Я б не хотіла, щоб «Vivat» перетворювався на бюро з перекладу, тому для нас важливо, щоб були й українські автори. Часто ми вибираємо якийсь тренд і дивимось, яка книга популярна за кордоном, купуємо авторські права і після цього намагаємося знайти українського автора та запропонувати йому написати книгу на цю ж тему. Це не завжди виходить, але ми намагаємось.

Який формат книги обирають частіше — паперовий, електронний чи аудіо? 

На сьогодні не тільки в Україні, а й у світі, попри високу діджиталізацію, люди надають перевагу паперовим книгам. На другому місці – електронні книги, а на третьому – аудіокниги. Це при тому, що з розвитком технологій та появою електронних книг паперовим книгам прогнозували вимирання. Але цього не стається з року в рік.

На сьогодні у нашому видавництві ми намагаємося робити так, щоб книга одночасно виходила на паперовому та електронному носії, щоб закрити усі можливі потреби споживача. Наразі разом з партнерами працюємо над аудіоформатами. Просто не всі книги читачами легко сприймаються в аудіоверсії. Це, наприклад, стосується бізнес-літератури, де багато статистики та цифр. Крім того, багато читачів – візуали.

Читачі обирають книги, дивлячись на автора чи на тему?

Люди частіше вибирають книгу за темою, а не за автором. Значущість ролі автора залежить від жанру. Зараз через те, що інформації багато, люди часто хочуть почитати кількох авторів, щоб подивитися, як тема висвітлюється з різних сторін. Це дозволяє більше розібратися у темі, особливо якщо говорити про жанр нон-фікшн.

Автори грають велику роль при виборі книг у жанрі фентезі чи детективах. Тут люди часто купують серії книг. Наприклад, книги Лі Бардуго, Сари Джанет Маас, Себастьяна Фітцека, Тани Френч, Рекса Стаута, Джеймса Чейза, Сідні Шелдона, Сари Джіо. З українських авторів — Дара Корній, яка має чудову серію “Духи природи”.

Насправді видавництва беруть на себе велику відповідальність, купуючи книги із серії, оскільки тоді вони мають закупити всю серію та довести читача до кінця історії.

Як вплинуло на продаж книг те, що ви приєдналися до програми «єПідтримка»?

Ми одними з перших приєдналися до програми та зробили великий крок назустріч читачеві – запустили акцію: при купівлі книг на суму 1200 гривень сума заокруглюється до 1000 грн, які можна було придбати на «єПідтримку». Крім того, ми зробили тематичні добірки книг для читачів з будь-якими уподобаннями на суму 1200 грн, щоб людям було простіше визначитися. Такі добірки теж спрацювали, оскільки коли є можливість купити багато книг, то людина губиться.

У нас підвищилися продажі та утричі збільшилася кількість заходів на сайт. На сьогодні ми не справляємося, але не справляються всі видавництва, оскільки ніхто не був готовий до такої підвищеної уваги.

З іншого боку, стався неприємний збір обставин, люди кинулися купувати книги, нас “накрив” ковід, на складах та у видавництвах працівники хворіють. Крім того, за перші кілька тижнів «вимилися» всі хіти та новинки. Усі видавництва кинулися у друкарні додруковувати книги, і вийшло так, що паперу не вистачає, і ми не можемо порівняно швидко додрукувати усі новинки. Додайте до цього новорічні свята, на які дитячі книги мали підвищений попит. Знаєте, вийшов навіть дефіцит книг.

Які книжки потрапили в топ із продажу на «ковідну» тисячу?

У нас є книга “Історія мистецтва” від Стівена Фартінга, вартістю 1200 гривень – вона гарно оформлена та ілюстрована, змістовна, але для українського читача це все-таки висока ціна за книгу. Тому коли ми запустили акцію, більша кількість замовлень була на цю книгу. На другому місці – різноманітні дитячі книги.

Книга «Історія мистецтва» Стівена Фартінга/Фото: vivat-book.com.ua

Книга «Історія мистецтва» Стівена Фартінга/Фото: vivat-book.com.ua

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ексклюзивне інтерв’ю WoMo.ua з Мей Маск

Які книги для дітей та підлітків найчастіше купують? Які б книги ви порадили батькам?

У нас така концепція видавництва, що вже з трьох місяців дитині можна давати картонні книги, щоб вона звикала до них. У нас є книги для дітей кожного віку. Наприклад, для читачів молодшого шкільного віку у нас є чудовий автор Іван Андрусяк, чия книга «Морськосвинський детектив» отримала премію «Книга року» за версією ВВС у 2020 році, і вона має попит у читачів. Зараз Андрусяк пише наступну книгу з дуже класним персонажем, на випуск якої ми також домовилися.

Є ще один гарний автор – Кузько Кузякін. Він написав трилогію книг «Кожен може стати принцесою», «Кожен може поцілувати принцесу» та «Кожен може назвати принцесу». Це книги для дівчаток 5-6 років, там дуже якісні ілюстрації та смішні історії.

Книга «Майже доросла: книжка про дівчат і для дівчат» та авторка Ірина Славінська/PEN Ukraine

Якщо говорити про підлітків, то гарна книга «Майже доросла: книжка про дівчат і для дівчат» від авторки Ірини Славінської. Книга дуже сучасна і досить відверта, де авторка відповідає на багато запитань, що турбують дівчаток у підлітковому віці. На мою думку, ця книга революційна, тому що багато книг з виховання дівчаток говорять про те, що дівчинка має бути жіночною, скромною господинею і так далі. Для нас було важливо видати цю книгу, де ламаються стереотипи.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Вийшла друком книга Ірини Славінської про дівчат, які вже (майже) виросли. Публікуємо уривок

Також у нас є ще одна новинка — книга «Опануй себе», де дали інтерв’ю 15 зірок, серед яких реперка AlyonaAlyona, музикант Сергій Жадан, письменник Марк Лівін, шоумен Сергій Притула, спортсменка Еліна Світоліна. Уся книга про те, як підлітку сформувати здорову самооцінку та навчитися собі подобатися. Автори у живій формі розповіли, як вони реагують на хейт, як формувалася їхня самооцінка, як вони поводяться у різних ситуаціях. Тут також є релевантний ілюстративний матеріал та вправи, які, як на мене, сподобаються підліткам.

Юлія Орлова

Поділіться лайфхаками, як обрати книгу і не помилитися?

Для мене велику роль відіграє експертність автора. Середня ціна книги близько 250 гривень, що досить дорого. Після покупки ця книга стоятиме на поличці і бажано, щоб я до неї ще зверталася. Для мене експертність автора має першочергове значення, оскільки на сьогодні дуже багато білого шуму та «диванних експертів».

Другий критерій – бренд видавництва. Бренд це по суті і є та преселекція, яку роблять професіонали, щоб обрати у свій видавничий план найкраще. Тут відповідальність видавництва у тому, щоб не випустити книгу з єдиною і не дуже масштабною думкою. Видавництва намагаються не розчарувати читача, тож коли ми ставимо свій значок на книзі, ми таким чином підписуємося під знаком якості.

Третій критерій, як не дивно, це «сарафанне радіо», бо якщо при всіх маркетингових спробах розрекламувати книгу, а ваш знайомий/знайома скаже, що книга погана, то ви її не купите.

Як видавництва допомагають читачеві обрати книгу?

Роль видавництва насправді дуже посередницька між читачем та автором, тому ми зробили таке: на звороті книги ми розмістили досить великий QR-код, навівши на який, читач може почути, як сам автор розповідає про свою книгу, бо найкраще розповісти про свою книгу може лише він. Розповідь про книгу займає від 10 до 30 секунд.

Ми придумали це минулого року, і тепер намагаємося всі книжки випускати із цією фішкою. Насамперед це стосується українських авторів, а щодо зарубіжних – ми шукаємо амбасадорів, які розбираються у цій темі.

Автор матеріалу: Ярослава Жуковська