Повнота свобод: Як допомогти дитині знати її права

01 июня, 2017

В Конституції України проголошується, що діти мають ті самі права, що й всі інші громадяни нашої країни. Ця, здавалося б, очевидна річ досі викликає здивування у деяких батьків, які не розуміють, про що тут говорити. І тому у нас ще більше приводів говорити про це, і День захисту дітей — чудова нагода, щоб чітко сформулювати, якими правами наділена кожна україінська дитина. Про розповіла правозахисниця Лариса Денисенко, на педагогічній (не) конференції EdCamp, що відбулася у Харкові. 

Правозахисний інструментарій по відношенню до дитини доступний абсолютно для кожного. Не потрібно будти фахівцем з міжнародного права чи адвокатом, щоб розумітись на правах дитини. Вам достатньо прочитати Конвенцію про права дитини, зрозуміти про те, що у неї є такі основні права:

  • право на життя;
  • право на гідне ставлення;
  • право власності;
  • право на розвиток;
  • свобода слова;
  • свобода особистої недоторканності;
  • свобода на мирні збори і т. д.

Держава

Так, у нашій країні відбувається війна. І дитина має знати, що держава має піклуватись про своїх громадян, давати соціальні гарантії і забезпечувати їх права. У цьому контексті для дитини дуже важливим є право власності. Я пам’ятаю розмову з одним хлопчиком із Донецька, він мені сказав: «Ти знаєш, я просто хочу заплющити очі і опинитись у своїй квартирі у Донецьку, бо я там народився. Я не хочу думати про те, що зараз там погано, я знаю, хто там і що робить. Але я просто хочу відчути свій дім під ногами і постояти там босоніж». І держава має цим питанням займатись — або повертати людям втрачене, або застосовувати методи компенсації за порушення права власності. Адже для цього хлопчика розмова була зовсім не про матеріальне, а про його особистість, про формування його ідентичності.

Школа та батьки

Теми правозахисту, прав і свобод просто не існує в українському педагогічному контексті. Не завжди людина може сприймати Конституцію або Декларацію про права людини, тому що елементарно не вистачає філософських текстів про справедливість, чесність, рівність, гідне ставлення.

Коли я виступаю перед великою кількістю дітей у школі, вчителі часто благають: «Не говоріть їм багато про права, вони й так забагато знають, вони дуже вільні. Вони мають знати про свої обов’язки та відповідальність». Я на це не ведусь і розпочинаю з історії. Наприклад, ви знаєте у якому році у Британії де-юре були заборонені тілесні покарання? І ситуацію змінила саме дитина, як подала позов у Європейський суд з прав людини? От тоді вчителі починають по-інакшому дивитись на самостійність дитини. І з батьками та ж сама історія. Так, є право на життя, але є обов’язок батьківства забезпечувати безпеку дитини.

Нові стратегії лідерства: досвід BRAVE1, PR-service, Raiffeisen Bank, ПУМБ та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit зануртесь у світ бізнесу, дізнайтесь, як лідери трансформують індустрії та створюють нові можливості для розвитку та співпраці. Відвідайте захід, щоб отримати реальні поради та інсайти від тих, хто вже досяг успіху.

Забронювати участь

Дуже раджу педагогам почитати Посібник з прав людини для вчителів від ОБСЄ — там є і теорія, і практичні вправи, і поради, як використовувати анімацію, кіно, театральні перформанси, щоб розповідати дітям про права.

Працюючи з дітьми, я йду через практичні приклади, використовуючи літературу та кіно. Спочатку я трохи розповідаю, що таке права людини, право на приватне життя, гідне ставлення, право на власність, право на працю, відпочинок, право на освіту, право на рівне ставлення. І коли усе це діти осягають, то це змінює їх життя. Вони починають розуміти, що це не просто слова на папері, це стосується конкретно їх. І вони усвідомлюють, що таке безпека, а що таке відповідальність, що таке свобода, а що таке цінність. Якби це все проговорювалось вчасно, я впевнена, у нас було б набагато здоровіше суспільство, ніж ми маємо зараз.

Наприклад, на запрошення різних учбових закладів я проводжу кіноклуби — показ фильму з дискусією. Наприклад, є чудовий британський фильм «Біллі Еліот» — історія про маленьке патріархальне шахтарське містечко і хлопчика Біллі, тато якого працює шахтарем. У цьому містечку всі дівчата ходять на балет, а хлопці — на бокс. Але Біллі хоче займатись балетом, і вчителька його підтримує. Тато йому дає гроші на бокс, а він їх витрачає на балет, танцює всюди і робить це просто фантастично. Його захоплення абсолютно не сприймається родиною. Через цей фильм можна відслідкувати, як зображується проблематика права на мирні зібрання, право на страйк, трудові права, взаємини з поліцією, право на розвиток. І перед тим, як подивитись цей чи інший фильм, налаштуйте дітей на те, щоб під час перегляду вони фокусуватись саме на правах людини. А перед переглядом перечитайте Конвенцію чи Конституцію — які права людини є. А далі обговорюйте: які права у фільмі є, які порушуються, взагалі, які теми підіймаються.[traqli_related]

Я хочу вам сказати, що у нас з дітьми було бурхливе обговорення фільму «Аватар», коли він вийшов, стосовно права на життя, гідність, на рівне ставлення. Коли ви даєте акцент, у голові у дитини починають вирувати думки, що це не просто фільм чи мультик, — там ще купа прав людини, тому що це невід’ємна частина нашого життя.

Дитина

Говорити з дітьми про їхні права потрібно, навіть якщо вони там у середовищі виглядають дивними, навіть якщо, особливо часом це кажуть підлітки, «весь світ проти мене». Я у такому випадку кажу: «Давай детальніше, як це». Мені відповідають: «Ось все, у школі усе забороняють, мама контролює інтернет». Я на таке кажу: «Чекай, є питання твоїх прав, а є питання відповідальності за тебе дорослих та держави. Коли ти знаходишся у школі, за тебе відповідає держава в особі вчительства, директорства. Звичайно, що держава схильна контролювати. І тут ми маємо усвідомлювати, що таке баланс прав і свобод твоїх та відповідальності вчительства». І я завжди говорю, що свобода і відповідальність невід’ємні. Людина тільки тоді відчуває себе свободною, коли співставляє її з відповідальністю, коли відповідальності немає, фактично немає і свободи — вона нівелюється та знецінюється. І це теж потрібно пояснювати дітям.

— Читайте также: Інші діти: Як говорити з дітьми на табуйовані суспільством теми