Навіщо бути хорошими: Марина Саприкіна про корпоративну соціальну відповідальність

Як побудувати вдалу стратегію КСВ

30.10.2020

Наскільки за останні роки зросла свідомість українських підприємців щодо необхідності впровадження корпоративної соціальної відповідальності (КСВ)? Важливо памятати про те, що відносини, які ми будуємо сьогодні між бізнесом, владою та суспільством, визначають наше майбутнє через 10 років. Саме тому вашій компанії, якою б маленькою вона не була, потрібна стратегія корпоративної соціальної відповідальності. Докладно про це розповідає Марина Саприкіна, голова Центру «Розвиток КСВ».

Розвиток КСВ в Україні

За останні роки КСВ та сталий розвиток в Україні стали необхідністю та основою розвитку бізнесу. Дослідження CSR Ukraine “Розвиток КСВ в Україні”, де опитували малі та середні підприємства також, говорить, що 83% українських компаній реалізує політику соціальної відповідальності. Тобто, самі компанії це засвідчували. 

Інший фактор, який стимулює розвиток КСВ — це прийнята урядом у 2020 році Концепція реалізації державної політики у сфері сприяння розвитку соціально відповідального бізнесу в Україні на період до 2030. Вона передбачає заохочення українських компаній, як великих, так і малого й середнього бізнесу, дотримуватись міжнародних стандартів та принципів ведення бізнесу.

Ще один фактор — це створення позитивних кейсів самим бізнесом. Компанії своїми діями найкраще спростовують думку про те, що КСВ потребує великих бюджетів та великих проєктів. Під час пілотного курсу україно-голандської програми Sustanability Crash Course, 14 бізнес-шкіл та хабів, і це — малий та середній бізнес, переглянули свої стратегії відповідно до принципів сталого розвитку. Ця програма стала підтвердженням того, що МСБ не тільки прагнуть орієнтуватись на сталий розвиток, а й можуть успішно впроваджувати КСВ у свою діяльність.

Що таке стратегія КСВ?

Бізнес при розробці та побудові бізнес-стратегії орієнтується на основну ціль — отримання прибутку. І всі наступні процеси та дії спрямовуються саме на розвиток компанії та збільшення її прибутковості. Але це — не про бізнес майбутнього, це — бізнес “як зазвичай”, і, сподіваюсь, він залишиться в минулому. Успішні  бізнес-стратегії мають бути спрямованими не тільки на прибуток, а й на вирішення соціальних та екологічних проблем сьогодення. Це про інтеграцію соціальної відповідальності в основну стратегію розвитку компанії. КСВ-стратегія — це інструмент, завдяки якому компанії стають частиною вирішення проблем. Кліматичні зміни, сміття, розвиток громад. Це все — питання, які може допомогти вирішувати бізнес через залучення своїх працівників та працівниць. 

Оскільки КСВ-стратегія включає в себе всі основні напрямки розвитку компанії, до її розробки можуть бути долученими: ТОП-менеджмент компанії, HR, комунікаційні та КСВ-відділи. Допомогу у розробці стратегії можуть надавати незалежні КСВ-консультанти. Експерти Центру “Розвиток КСВ” також допомагає у розробці стратегій компаніям.

Напрямки КСВ

Найпопулярнішими напрямками КСВ компаній є освітні програми та довкілля. Звичайно, “популярним” напрямом цього року є і, на жаль, залишається охорона здоров’я. 

Важливим напрямом є протидія змінам клімату. За кордоном багато компаній розробляють стратегії з кліматичної нейтральності. В нас на жаль, це тема, в основному, для екологів. Тому раджу звернути увагу бізнесу на питання змін клімату, зменшення витрат ресурсів, раджу ще раз подумати про вплив від діяльності компаній на довкілля.

Ще одним питанням, яке потребує уваги, стало питання гендерної рівності та підтримки співробітників. Тому в цьому аспекті ще з минулого року Центр КСВ у партнерстві з UNFPA було ініційовано підписання Декларації за гендерну рівність та протидію домашньому насильству. Наразі її підписали 28 компаній, тобто за час карантину кількість підписантів збільшилась вдвічі, що вказує на ріст актуальності та важливість даної теми для українського бізнесу. 

КСВ та репутація компанії

Перш за все, стратегічний підхід має бути зафіксовано всередині самої компанії — в окремому документі. В ньому мають бути вказані цілі та зобов’язання компанії. Потім ці зобов’язання каскадуються на всіх співробітників та співробітниць через тренінги та реалізацію окремих проєктів. Гарним прикладом, є глобальна стратегія компанії Carsberg Ukraine, напрямками діяльності якої є досягнення 4 цілей (це зобов’язання компанії): нуль вуглецевого сліду, нуль втрат води, нуль безвідповідального споживання та нуль нещасних випадків. Таким чином кожен етап та процес діяльності компанії зосереджений на досягненні цих цілей. І кожен співробітник та співробітниця залучені. Піар та іміджева складова є одним із наслідків діяльності КСВ. І до речі, доведено, що КСВ проєкти впливають на репутацію бізнесу. 

Жінки та КСВ

Чи правда, що жінки-керівники більш уважні до соціальної складової бізнесу? Така думка часто є наслідком стереотипу про те, що жінки мають відповідати за гарну атмосферу та згуртованість колективу компанії. Проте це не так. Ініціювати, реалізувати та підтримувати соціальну складову бізнесу може будь-який керівник та керівниця, і це не залежить від статі. Головне — бути залученим у процес та мотивувати своїми діями інших співробітників. 

Залученість ТОПа до проєктів соціальної відповідальності компанії впливає на декілька факторів: залученість співробітників до проєктів, організація та реалізація ініціатив та привернення уваги до проєкту споживачів, партнерів, ЗМІ та громадськості. 

КСВ під час пандемії

Найважливіша та раптова зміна — переведення діяльності в онлайн. Довелось дуже швидко та якомога комфортніше переводити співробітників на віддалену роботу, а заплановані події — у конференції в ZOOM. Та після адаптації також відкрились і перспективні сторони змін. Менше часу добиратись до офісів, швидка комунікація та розв’язання питань, організація подій та їх масштабування. Хоча всі вже встигли скучити за офлайн-зустрічами.

Для КСВ період карантину став показовим, оскільки бізнес активно включився в боротьбу з COVID-19, перераховуючи тисячі та мільйони гривень на допомогу медикам та лікарням, на підтримку своїх працівників та соціально незахищених верств населення. У наш перелік “Каталог дій компаній для боротьби з Covid-19” увійшли понад 300 кейсів компаній, які долучились до такої підтримки. Ми підрахували, скільки компанії інвестували в охорону здоров’я, скільки ШВЛ закупили  — і на сьогодні це одна з найповніших баз даних.

Але разом з тим виникло питання залучення співробітників до проєктів, пошук нових форматів та необхідність турботи про ментального здоров’я, підтримка співробітників та співробітниць під час роботи з дому.

З іншого боку є і позитивні речі — діджиталізація, можливість залучити 200 і навіть 1000 партнерів до одного заходу, велика кількість навчальних курсів (в яких, хоча вже й складно розібратись, але вони є — і це супер). Світ стає все динамічнішим, але його потрібно “рятувати”. Що і роблять сьогодні компанії та їх партнерства, як це доводить розробка вакцини проти Covid-19. Посилення ролі партнерств у соціальних та екологічних проєктах  — ще одна характерна риса нашого часу.