Олександр Жук: «Найголовніше, що має робити вчитель — не позбавляти учнів дитинства»

10 октября, 2018

Переможцем національної премії Global Teacher Prize Ukraine 2018 став вчитель інформатики Олександр Жук. У свої 29 років він вже встиг отримати 4 вищі освіти і здобути любов учнів, які й підштовхнули до участі в конкурсі. Переможець отримав грошову винагороду 250 000 грн та рік безкоштовного навчання від «Освіторії».  Ми поспілкувалися із ним про вчительство в Україні, секретні прийоми викладання та плани на майбутнє.

З чого все почалося? Коли зрозуміли, що хочете стати вчителем?

Стати вчителем вирішив ще 9 років тому, коли потрапив до школи-інтернату, де навчалися діти з порушеннями слуху. До мене тоді підійшов хлопчик і щось «говорив» мовою жестів, але я нічого не зрозумів. Це так мене сколихнуло і здивувало. Я тоді здобував освіту економіста, тим паче до школи взагалі відносився дещо негативно, не сприймав вчителів. Напевно через те, що не довелося по життю зустрічати педагогів, які б мене запалили чи надихнули. Але після того випадку в інтернаті, я зрозумів, що хочу розібратися в собі та допомогти дітям. Тому вступив на психологічний факультет. Здобув психологічну освіту і вже повернувся до тієї ж Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Джерело» працювати. Я пропрацював вихователем 2 роки і зрозумів, що в мене виникають труднощі щодо спілкування з дітьми через незнання мови жестів. Я вимушений був постійно звертатися по допомогу до колег сурдоперекладачів. В якийсь момент, зрозумів, що це суперечить, педагогічним методикам, адже не дозволяє налагоджувати особистий контакт з дитиною — і почав вивчати жестову мову.

Скільки часу пішло на вивчення мови жестів? І чи складно це?

Я почав її вчити разом з учнями. В мене був щоденник, до якого вони щодня записували по 7 слів, а наступного дня перевіряли чи я їх вивчив. Я ж собі робив певні замальовки-шпаргалки. Учні навіть оцінки ставили мені. Загалом, це було більше схоже на якусь розвагу, інтерактив, практичне заняття, я не відчував, що це був якийсь серйозний навчальний процес. Було цікаво, я став краще розуміти дітей. До того ж, такі вправи розвивали пам’ять і асоціативне мислення, адже кожен жест — це якась асоціація. А потім я вже здобував освіту сурдопедагога. Але навіть на сьогоднішній день, не можу сказати, що знаю досконало жестову мову, тому що вона постійно розвивається.

Чому саме інформатика?

Якийсь час я працював вихователем з дітками в школі-інтернаті та помітив, що їх захоплюють ІТ-технології. До того ж, дітям це необхідно, оскільки візуальне сприйняття — найголовніший аспект в їхньому навчанні. Тому ми почали доносити до них ази ІТ і давати практичні навички. А тоді я зрозумів, що мені потрібна ще одна освіта — вчителя інформатики. Форма навчання була денна, але у другій половині дня, що давало можливість поєднувати навчання з роботою. І зараз у мене стаж вчителя інформатики вже 6 років.

Нові стратегії лідерства: досвід BRAVE1, PR-service, Raiffeisen Bank, ПУМБ та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.

11 квітня на Business Wisdom Summit зануртесь у світ бізнесу, дізнайтесь, як лідери трансформують індустрії та створюють нові можливості для розвитку та співпраці. Відвідайте захід, щоб отримати реальні поради та інсайти від тих, хто вже досяг успіху.

Забронювати участь

Ініціатором участі у конкурсі були ви чи підштовхнули колеги та учні?

Взагалі, анкету я заповнював за 3 дні до закриття прийому. Я не дуже хотів це робити, адже для участі потрібно було підготувати чимало додатків, конспектів уроків тощо. Але діти і колеги мало не щодня нагадували: «А ви пам’ятаєте про конкурс?», «Ти вже відправив документи?». З першого разу мою анкету не прийняли, тому що перелік моїх дипломів про вищу освіту перевищував діапазон рядка в анкеті. Я навіть подумав, що мабуть так і треба, але дівчата з «Освіторії» мене «дотисли» — я скоротив назви всіх закладів та заповнив анкету повторно.

Як ви вважаєте, за час існування конкурсу в Україні змінилося сприйняття професії вчителя?

Так, тому що вчителювання стає популярним. З телебачення стосовно педагогів ми чуємо більше негативу, ніж позитиву. А саме з появою такої премії, розумієш, що відображення самої системи освіти трохи змінюється і до вчителювання змінюється ставлення, підвищується інтерес, орієнтування.

Що для вас перемога?

Для мене перемога — це розуміння того, що я вже амбасадор, який може долучити, розповісти, залучити працювати, надихати тих педагогів, які мають деякі сумніви, адже я сам мав сумніви. Минулого року до нашого міста з виступом приїздив Владислав Качур, який увійшов до топ-5 Global Teacher Prize Ukraine 2017 року. І я зрозумів, що наші погляди збігаються. Тоді це мене змотивувало.

Як жити, коли щодня запитують “Навіщо тобі це?”

Проблема в тому, що більшість вважає, ніби, працюючи вчителем, чоловік не може забезпечити сім’ю. Але навіть у цій сфері можна реалізуватися, приставши до проведення тренінгів, приєднавшись до грантових програм, які дають розвиток і поштовх. Але про це ми не чуємо. Я про це знаю лише тому, що шукаю інформацію в інтернеті, ходжу на різні тренінги. Тому така неінформованість формує в нашому суспільстві враження, що чоловік не може бути успішним у педагогіці.

Що плануєте робити з грошовою винагородою?

Частину я хотів би витратити на свою самоосвіту, вивчення англійської мови. Також буду розвиватися у сфері ІТ, а точніше робототехніки. Хочу відкрити власний гурток робототехніки з долученням дітей з особливими освітніми потребами. Дати можливість реалізації всім, адже всі рівні.

Який він сучасний ідеальний вчитель?

Ідеальний вчитель є партнером. Він має бути стильним, рухатися в ногу з сучасністю, знати всі новинки нашого суспільства, вміти перелаштовуватися під зміни цього суспільства, бути комунікабельним, вміти працювати в команді/групі/своєму класі. І найважливіше — вчитель має позитивно мислити, залишати роботу в стінах школи, а свої проблеми — за її порогом.

Чи є у вас секретні прийоми, як зацікавити дітей навчанням?

Інколи з дітьми потрібно пожартувати, відволікти. Ти розумієш, що 45 хвилин уроку — це багато. І потрібно якось відволікати і концентрувати увагу на чомусь іншому. У дітей десь по 15-18 предметів і треба розуміти, що не твій урок найголовніший. Я не кажу, що інформатика — то тільки інформатика. У нас є діти з гуманітарними і математичними нахилами. А вони знаходяться в одній групі, тому вчителеві потрібно робити правильні акценти. Відповідно, потрібно шукати індивідуальний підхід до кожної дитини. Якщо дитина з гуманітарним нахилом, то, можливо, їй цікавіше буде написати проект, а іншій, з математичними нахилами, продемонструвати його втілення у життя за допомогою технічного значення. І це буде ситуація успіху обох.

Що порадите тим, хто лише починає свій шлях в педагогіці?

У перші 2 місяці триматися, не лякатися і не написати заяву на звільнення. Потрібно розуміти, що діти можуть сміятися, кричати, радіти своєму перебуванні у школі — і вчитель повинен від цього отримувати задоволення. Не позбавляти учнів, того щастя дитинства, яке у них є. Тоді і вчитель буде реалізовуватися з ними.

Бесіду вела Катерина Савенко

Фото: «Освіторія», з приватного архіву Олександра Жука

-Читайте также: Марджорі Браун: «Щоб діти говорили про свої проблеми, школа має створити майданчик для висловлення»