Марджорі Браун: «Щоб діти говорили про свої проблеми, школа має створити майданчик для висловлення»

Правозахисниця та вчителька про несегреговану школу, толерантність та освіту в Африці

20.09.2018

Нещодавно в Україну завітала одна з десяти найкращих вчителів світу Global Teacher Prize* 2018 року Марджорі Браун. Вона є засновницею однієї з перших несегрегованих шкіл з дітьми різної раси, правозахисницею та організаторкою кількох соціальних проектів серед дітей Північної Африки. У Києві Марджорі провела декілька зустрічей з колегами та урок-експеримент з метою навчити українських учнів та вчителів толерантності. Та, незважаючи на щільний графік гості, WoMo таки вдалося отримати ексклюзивне інтерв’ю.

Чому ви вирішили створити несегреговану школу? Що стало поштовхом для такої ідеї?

Моя педагогічна практика почалася в сегрегованій** школі, і згодом я відмовилася там працювати. Разом з шістьма колегами ми вирішили зібрати гроші і побудувати свою школу. За фінансовою підтримкою звернулися до однієї з найбільших видобувних компаній. І це був дуже хитрий хід, адже податки цієї компанії становили значну частку прибутку країни, і відповідно, через вплив мецената уряд не став закривати нашу школу.

Які були складності у створенні несегрегованої школи?

Нам довелося довго чекати на обіцяні гроші, до того ж надходили вони частинами. Тому спочатку ми проводили уроки у приміщенні старої швейної фабрики. Та навіть коли ми вже отримали всю суму, це були незначні ресурси, але врятувало наше шалене захоплення ідеєю. Зараз я і сама дивуюся, як ми це зробили. Але наша школа досі має дуже добру репутацію, а деякі з учнів стали лідерами нової Південної Африки.

Як ви боретеся з дискримінацією серед дітей?

У нас є своєрідний уряд серед дітей у школі і саме вони піднімають ті теми, які вважають дискримінаційними. А ми в свою чергу намагаємося створити для них майданчик для висловлення. Наприклад, останнім часом активно було піднято питання дівчат з відмінною сексуальною орієнтацією. Ми потурбувалися, щоб ці дівчата мали де зустрічатися на перервах, а вчителі, які готові їх підтримати, поставили веселку біля своїх дверей. Це зроблено для того, щоб дівчатка знали, з ким з педагогів можуть говорити на цю тему.

Розкажіть про якийсь конкретний випадок булінгу серед ваших учнів. І як ви розв’язали цю ситуацію?

У нас є предмет «Орієнтація життя». І якщо виникають подібні ситуації, вчитель цього предмету проводить дискусію з учнями. У цьому випадку педагог виступає і як представник соціальної служби. До прикладу, у нас був випадок, коли деякі дівчата відчували, що вони не сприйняті. І ці дівчата самі стали ініціаторами дискусії. Запросили вчителів, інших учнів та поставили посеред кімнати коробку, на яку кожен міг стати і висловитися. Діти виходили й зізнавалися, що відчувають себе відчуженими. Унікальність цього процесу в тому, що організовують його самі школярі, вчителі просто запрошені. Я вважаю, що такий метод створює місця для вирішення проблеми, а не ховає її.

У вас ще є проект з підтримки дітей, що не мають можливості отримувати повноцінну освіту. Розкажіть про нього детальніше.

У підпорядкованих урядові школах досі немає бібліотек. У найбідніших школах через відсутність доступу до книг рівень грамотності всього 20 %. У рамках проекту я вже дев`ять років працюю з 150 школами. Привожу їм книги і проводжу тест. Цей тест надихає вчителів організовувати дітям доступ до книг. До речі, нещодавно ним зацікавилося і Міністерство освіти і навіть закупило ті ж книги для 50 шкіл. І тепер в цих закладах почали створювати читацькі клуби.

Чи стикаються дівчата в Африці з обмеженнями доступу до освіти? І як вирішується проблема ґендерної нерівності у цілому в Африці?

У школах, що підпорядковуються уряду та у сільській місцевості, дівчата пропускають один тиждень занять кожного місяця, через відсутність жіночих засобів гігієни. Наша школа та ще деякі створили програму з надання санітарно-гігієнічних засобів для дівчат у сільській місцевості. Щоб вони мали змогу не пропускати заняття. Але це не єдина проблема.

Наш закон каже, що є ґендерна рівність. І якщо права жінок порушуються, вони можуть звертатися до закону. Як результат, у нас багато жінок в уряді і 50% мерів в містах — жінки. Але в сільській місцевості ситуація інша. Там досі поширена жорстокість проти жінок та високий рівень насильства. Вирішувати цю проблему допомагає кампанія HeForShe, де вже і чоловіки стають на захист прав жінок.

Вела бесіду Катерина Савенко

Фото з приватного архіву Марджорі Браун

_________________

*Global Teacher Prize Ukraine (в Україні премія проводиться другий рік) – Нобелівська премія для вчителів, яку проводить в Україні ГС «Освіторія». Її цьогорічний девіз – «За кожною успішною людиною стоїть учитель». Ім’я переможця, якого обере експертне журі премії, оголосять 7 жовтня. Він отримає 250 000 грн, поїздку в Дубай на Global Education and Skills Forum 2019 та 1 рік безкоштовного навчання від «Освіторії». А хто з 10 кандидатів переможе в народному голосуванні цього року та отримає поїздку «Освітній десант» – ви можете обрати прямо зараз за посиланням

**Сегрегація — політика примусового відокремлення будь-якої групи населення. Є однією з форм релігійної і расової дискримінації.

— Читайте також: Олександр Черкас: «Сучасним дітям не важливі оцінки, їм головне отримати знання і цікаво провести час»