Ольга Романенко: «Реалізація однієї цілі – лише проміжний результат і поштовх для більшого»

Генеральний директор та співвласниця "Екопан" про підприємця як гіроскоп для себе та команди

Аби бізнес розвивався, а перед підприємцем відкривалися нові можливості, треба вчитися. І йдеться не лише про особисту бізнес-освіту, а й про мудрість молодших поколінь, вважає Ольга Романенко, генеральний директор та співвласник компанії «Екопан». Адже бути в курсі найновішого, значить, спілкуватися та цінувати молодь, яка працює поруч із вами. Про важливість менторської підтримки та командного ресурсу Ольга розповіла в ексклюзивному інтерв’ю WoMo.

Хто такий підприємець?

Це людина, яка вміє будь-яку ціль структурувати і налаштувати процеси, аби її досягти. Те, що для більшості людей може здаватися мрією, або думкою з категорії «от якби…», підприємець сприймає як певну точку певного маршруту і точно знає, як його побудувати, скільки і де ресурсів залучити, бо підприємництві реалізація однієї цілі – лише проміжний результат і поштовх для більшого.

Як ви стали підприємницею?

Співпраця з моїм теперішнім партнером по бізнесу почалася за 7 років до того, як ми організували власну справу. Він був замовником, а я – проектним менеджером. Задача була створити офіс для великої інвестиційної компанії в БЦ «Парус»: від бетонної підлоги до дизайнерського планування з гарними меблями і вишуканим стилем, який запам’ятовувався б клієнтам компанії. Проект було виконано успішно, наша співпраця продовжилася після переїзду співробітників до нового офісу, бо Олександр мене рекомендував як професійного проектного менеджера партнерам компанії з різних країн. А 2012 року мене дуже зацікавила технологія, за якою Олександр протягом 4 років будував енергоефективні будинки. Після того, як одного дня побувала на виробництві «Екопан», а потім на об’єктах, я вже на шляху до офісу в автомобілі створила структуру презентації для нового сайту, алгоритм роботи менеджера проектів. З того моменту ми вирішили працювати разом як партнери. Отже, сьогодні наша компанія займається проектуванням і будівництвом унікальних будинків за 6 місяців. Ми беремо до уваги характер майбутніх господарів, сучасні технології та тренди в дизайні. В своїй роботі ми цінуємо ресурси Землі і створюємо енергоефективні будинки.

Чи були складні моменти? Що вам допомогло їх подолати?

Років 5 тому я намагалася докладати максимум зусиль, щоб швидко все «розрулити». Тому одного разу в такий період мене з офісу забрала «швидка». Шла по рівній офісній підлозі, впала, зламала ногу — отакий дзвіночок. Але мені потрібна була ця пригода, аби навчитися відчувати потреби свого організму ще до того, як мені оточення скаже «Стоп!». Тому за останні 5 років я на практиці застосувала до себе поняття, які просто знала раніше: делегування, відпочинок, хобі, саморозвиток, довіра команді. Із задоволенням тепер ділюся з друзями-підприємцями, як продуктивніше планувати свої проекти і цілі.

Чому ви навчилися та зрозуміли завдяки участі у програмі She Exports?

По-перше, я отримала щонайменше 19 менторів і дуже натхненне коло спілкування і розвитку. Бо ми з учасницями спілкуємося в нашій групі після закінчення курсу, і я дуже сподіваюсь, що ми не втратимо інтерес до співпраці одна з одною. По-друге, нас навчили розрізняти реально дієві інструменти для роботи від тих мотиваційних закликів, які можна почути у сотнях вебінарів, що рекламуються щодня у соціальних мережах, але не дають жодного практичного застосування. По-третє, після проходження тренінгового курсу програми She Exports ми сформували з двома дівчатами міні-менторську команду, в якій ми щомісяця зустрічаємось для розгляду питань кожної, і це зовсім інший погляд для розвитку, тому що люди з інших сфер бізнесу часто краще бачать рішення твого питання.

Технологічні тренди змінюють бізнес-моделі, трансформують цілі галузі. Як ви це враховуєте у своїй роботі?

Ми постійно щось оновлюємо, адаптуємо, і змінюємо, бо світ змінюється дуже стрімко. Я і мій партнер завжди черпаємо нову інформацію, слідкуємо за досвідом наших німецьких та скандинавських партнерів, навчаємося у них.

Завдяки програмі SheExports я теж отримала знання, які впливають на певні зміни у «Екопан», що вже почали відбуватися: ми сформували декілька бізнес-моделей для різних груп продуктів, раніше ми мали одну бізнес-модель на все виробництво. Тому тепер зрозуміло, як планувати стратегію за кожним напрямком.

Просування Цілей сталого розвитку ООН вважаю потужним та корисним компасом для кожного бізнесу. Ми їх враховували і раніше, але зараз мені хочеться говорити у наших корпоративних матеріалах, звернути увагу партнерів, постачальників та клієнтів.

Яких партнерів ви шукаєте з урахуванням трендів?

Ми будуємо в Україні індивідуально для замовників, а у Німеччині – такі будинки зводяться під ключ на продаж. У передмістях зараз продаються готові будинки, часто не придатні до життя. Це або величезні будинки, збудовані до 2008 року, або за мінімальну собівартість зведені нові «коробки», які потребують ще мінімум 2 своїх бюджети на завершення і зовсім не продумані з точки зори потреб сучасної сім’ї та енергоспоживання. Тому шукаємо партнерів, зацікавлених у фінансуванні зведення готових до проживання будинків на продаж чи для оренди (є різні бізнес-плани, в залежності від бажаного терміну повернення інвестицій). Аби на ринку української нерухомості з’явилися будинки мрії для сімей. Будинок мрії – це місце, в яке хочеться поспішати кожен день після роботи і зустрічей, в якому множиться щастя і любов!

А що ви змінили у звичках, щоб підвищити власну продуктивність?

Найбільшим своїм досягненням для підвищення продуктивності вважаю вміння делегувати і довіряти складні задачі команді. Так, я цьому навчалася і цей навик не одразу в мене закріпився, серед інших професійних навичок далося найтяжче. Але сьогодні я дуже радію, що можу займатися лише пріоритетними для бізнесу задачами і мати час на родину. Думаю, що поява донечки сприяла цим змінам. Бо раніше я намагалася бути на чолі кожного проекту, і кожного процесу, це дуже виснажує.

Що для вас значить «бути відкритими до змін»?

В першу чергу, навчатися у своєї команди, особливо, якщо вони молодші або недосвідчені. Слід вбирати в себе інформацію про тренди, «хайпи» і все те, що нам ще рік тому було невідоме. Якщо люди на керівних посадах вважають, що вже все знають, а команда має лише виконувати їх завдання, тоді вони гають час та марнують своє життя.

Сьогодні для мене ресурсом всього нового є моя команда, особливо ініціативні її представники (бо всі ж різні). А завтра я навчатимусь у своїх дітей, аби лишатися цікавою і йти в ногу з часом.

10 порад від Ольги Романенко

1. Аби почати бізнес з нуля, головне не йти на курси чи слухати вебінар на тему «Як почати бізнес з нуля». Боюсь узагальнити, але те, що мені попадалося за цією темою в інтернеті, – це примітивна розповідь про ідеальний сценарій з купою невідомих.

2. Будь-яку першокласну ідею можна поховати невдалим стартом, і будь-яку погану ідею можна допрацювати та успішно комерціалізувати.

3. Запуск бізнесу схоже на рішення математичної задачі на багато дій. Для початку бізнесу дуже важливо мати вихідні дані (продукт чи ідею продукту) і бачення кінцевого результату. Зазвичай початківці починають планування з кінця, де вони відпочивають вдома, в ресторані або на пляжі, а їх бізнес сам працює, а вони вже просто успішні. Саме правильне планування етапів, кількості дій, шляхів отримання додаткової інформації та ресурсів для рішення задачі і визначають подальшу долю бізнесу.

4. Не всі вміють структурувати план дій, але це не значить, що варто зупинитися зі своєю ідеєю. Треба вчитися все життя, знайти ментора-підприємця.

5. Навчайтеся не в тих, хто розказує як треба, а в тих, хто зрозуміло розказує про свої невдачі і шлях їх вирішення.

6. Ніколи не бійтеся питати! Ви навіть не уявляєте скільки досвідчених підприємців хочуть вам допомогти і підказати.

7. Варто порівняти різні підходити до планування і обрати структурований підхід до планування бізнес-моделі. Я зараз користуюся підходом «Канва бізнес-моделі» Oстервальдера (strategyzer.com) з доповненнями Noorderwind (noorderwind.co) про негативний та позитивний вплив бізнесу на довкілля та людей.

8. Плануйте офіс чи домівку (квартиру або будинок) з урахування розумного споживання.

9. Користуйтеся «Компасом для бізнесу для впровадження Цілей сталого розвитку ООН» (sdgcompass.org/wp-content/uploads/2016/09/SDG_Compass_Guide_Ukranian.pdf).

10. Допомагайте іншим підприємцям або молодим спеціалістам, які тільки ще мріють про власний бізнес. Робіть це системно і регулярно.

Інтерв’ю провела керівниця програми She Exports Аліна Севастюк. Діяльність в рамках програми She Exports відбувається за сприяння технічної допомоги уряду Канади, зокрема проекту The Expert Deployment for Governance and Economic Growth (EDGE). 

Фото із власного архіву Ольги Романенко

— Читайте також: Наталія Заверуха: «Жіночі партнерства в бізнесі – це сила»

Мы в Facebook