Наталія Заверуха: «Жіночі партнерства в бізнесі – це сила»

Засновниця агенції з опису та оптимізації бізнес-процесів Manageable про гнучкість, бізнес-моделі та соціальний капітал

Наталія Заверуха, засновниця агенції з опису та оптимізації бізнес-процесів Manageable у ексклюзивному інтерв’ю WoMo розповіла про можливість створення новітніх бізнес-моделей, важливість формування в Україні жіночого партнерства та соціального капіталу.

Коли ви зайнялися підприємництвом?

Зараз мені здається, що практично все життя я займаюсь підприємництвом. Щось придумувала, виводила на ринок нові послуги чи продукти, створювала цікаві спільні проекти та укладала партнерства. Перший досвід формалізованого бізнесу я отримала в сфері ІТ. Разом із партнерами заснували і розвивали компанію з автоматизації бізнес-процесів (2014 — 2016 роки). Потім я вирішила з ІТ перейти в консалтинг і в 2016 році заснувала свою агенцію з опису та оптимізації бізнес-процесів Manageable.

З ким розвиваєте бізнес?

У мене був різний досвід бізнесу в партнерстві. Зараз я є єдиним партнером у Manageable. Більшість рішень приймаю спільно з своїм чоловіком. Він мене завжди підтримує, допомагає в складних моментах та розділяє радість від перемог.

Яка навичка, на вашу думку, є найважливішою?

Сьогодні в бізнесі потрібна гнучкість. В агенції Manageable у нас були проекти з Німеччиною, Марокко. Зараз розвиваємо можливості виходу на польський ринок. Кожен проект має свої особливості, адже нова країна ‒ це своя культура, вимоги та розуміння ринку. У кожному випадку я намагаюся відповідати очікуванням, вчуся конкретніше окреслювати рамки і бути готовою до місцевих особливостей.

Розкажіть про навчальні програми, які істотно вплинули на вас та ваш бізнес.

Кілька років тому отримала можливість поїхати до США за програмою «Відкритий світ». Це було навчання, стажування, обмін досвідом для лідерок у сфері технологій. Ця поїздка ще раз показала мені, що людина, у якої є бажання чогось досягти, має безмежні можливості. Вона дала віру в себе і розуміння того, що я на вірному шляху, особливо після спілкування з колегами-консультантами з США. У цій програмі я навчилася швидко приймати рішення, бути готовою до змін, системно мислити, бути рішучою та готовою до змін.

Другою важливою для мене програмою стала «Цінності та суспільство» від Aspen Institute. Ми протягом 5 днів обговорювали важливі філософські питання. Відповіді на них викристалізовують життєві цінності. Тут я зрозуміла, що пошук людей «свого кола» і розвиток критичного мислення є надважливими компетенціями не лише для жінки в бізнесі, а й для сучасної людини загалом.

Третій особливий досвід у моєму житті ‒ участь у тренінговому курсі з інноваційного підприємництва та сталого розвитку програми She Exports. Для мене участь у подібній програмі – це, перш за все, можливість виділити час та подумати саме про свій бізнес, його експортний потенціал незалежно від розмірів та галузі. Я змогла оновити бізнес-модель й розглянути бізнес як систему в супроводі досвідчених тренерів курсу та менторів у проміжку між трьома дводенними модулями.

Робота в групах з 20 жінками, що прагнуть розвитку своїх бізнесів і нових ринків – це не менш важливий аспект навчання. Мені пощастило обговорити власні ідеї з аудиторією, зацікавленою у моєму успіху, та негайно отримати відгук, чи є у ідеї потенціал та майбутнє. Завдяки програмі She Exports я дізналася, як розробити план виходу на нові ринки, пройшла тест на готовність до експорту та повірила в те, мої послуги є конкурентоспроможними на міжнародній арені, переконалася у ролі соціального капіталу.

Яку роль соціальний капітал відіграє у вашому житті?

Для мене соціальний капітал – це можливість за дуже стислий час акумулювати неймовірні ресурси, отримати доступ до потрібних людей чи знань завдяки іншим людям. Маю кілька дуже важливих прикладів в житті. Коли ми з родиною мандруємо, щоразу шукаю можливості поспілкуватись з місцевими і з українцями в тій чи іншій країні. Такий підхід допомагає швидше і глибше зануритись у життя країни. Вже не перший рік я пишу лише один пост в Facebook і отримую перелік цікавих місць, ділових можливостей та теплі зустрічі через рекомендації моїх друзів. Так нещодавно я навіть поспілкувалася з менторкою програми She Exports Юлією Сулімовою, яка мешкає в Берліні.

Також соціальний капітал – це можливість робити більше добра. Подруга моєї мами потребувала операції і коштів. Тому я попросила друзів на свій день народження та Різдво замість подарунків допомогти у благодійному зборі на операцію. Ми радіємо разом, кошти допомогли: операцію зроблено, подруга вчиться знову ходити.

Гарний приклад ефективності соціального капіталу – це Urban Space 500, де ми з чоловіком є співзасновниками. Ідея проста: 500 людей скидається по 1000 доларів і спільнокоштом відкривають ресторан. Прибуток спрямовується на соціальні проекти, важливі для Києва. Кращого способу вкласти 1000 доларів ми не знайшли. Інвестувати в такі проекти – це неймовірний досвід!

Як допомагаєте іншим розвивати соціальне підприємництво?

Я маю досвід викладання для соціальних підприємців. Навчаю їх бути більш системними через операційну ефективність. Регулярно є ментором для соціальних підприємців. Співпрацюю з проектом Pro Bono Club Ukraine. Стараюсь регулярно займатись благодійністю. Вірю, що треба віддавати і ділитись, щоб у життя приходили нові можливості. А мої безкоштовні консультації – ресурс, який дозволяє наповнюватись енергією через добрі справи. Для мене це означає вдячність світу і партнерство.

Що змінилося завдяки тренінговому курсу She Exports?

Найголовніше – це нові люди у моєму житті і цікаві ідеї співпраці. Саме навчання допомогло по-новому подивитися на свій бізнес, кристалізувати унікальну пропозицію, розробити партнерські пропозиції та придумати дві нові послуги. Я навчилась по-різному розказувати про свій бізнес та адаптувати свою розповідь під аудиторію, яка переді мною.

Чи є у вас наставник, ментор?

Я завжди в оточенні жінок, які готові підтримати. Наприклад, коли я приймала рішення про завершення великої співпраці, мене в цьому підтримала жінка. Ми побудували разом план виходу з партнерства. Зараз я теж працюю над своїм розвитком з неймовірними жінками. До кожної в мене є свій запит, над яким ми працюємо. Сам факт, що інші успішні жінки готові інвестувати в мене свій час, надихає і дає бажання рухатись далі. Жіночі партнерства – це сила.

Лідерство – це про соло чи про хор?

У школі я співала в хорі. Нас було багато, хоча я приєдналась однією з останніх і не була солісткою. А мені дуже хотілось бути почутою, виділитись. На репетиціях я вловлювала паузу, під час якої всі змовкають, і соло виступом починала співати. Тоді ніхто нічого не знав про лідерство та ініціативність, але всі знали про ієрархію, тому мене вигнали. У той момент відчула, що готова вести за собою, а вже згодом зрозуміла важливість командної роботи.

Для мене лідерство – це ініціативність, відповідальність, здатність організовувати і запалювати людей. Такі люди думають по-іншому, шукають нестандартні шляхи, які враховують екологічність рішень, думають про довгострокову перспективу й бачать цілісну картину світу.

Що ви робите, щоб підтримати жінок в бізнесі?

Заради рівних можливостей і партнерства я готова інвестувати свій час в жінок. Щомісяця я виділила 15 годин консультацій для жінок, що починають чи розвивають бізнес, а також для жінок у складних ситуаціях, яким треба знайти вихід. Часто у звичайній бесіді ми знаходимо варіанти і будуємо спільний шлях.

Ще майже щотижня я обідаю з кимось із жінок, які мене надихають і радують. Це зустрічі, котрі налаштовують для спільного розвитку і підтримки. Мене це дуже надихає і заряджає. Жінки разом можуть більше, це потужна синергія.

Які світові тренди треба врахувати українським підприємницям?

1. Технології. 2. Цілі сталого розвитку. 3. Відмінність роботи з різними поколіннями. Все це є важливим аспектом нашої роботи кожного дня. Якщо власники бізнесу не впроваджують ці тренди в свою діяльність зараз, то далі буде ще складніше адаптуватись.

Як побудувати «бізнес з нуля»?

Спочатку варто подумати для чого тобі цей бізнес, визначити свої очікування і побоювання. Далі знайти союзників, менторів, порадників. Коли буде складно, хтось в твоєму оточенні підтримає та скаже: “Усе добре, рухаємось далі”. І стартувати.

Зараз дуже багато інструментів і курсів, які можуть допомогти зробити цей старт більш правильним і життєздатним. Наприклад, можна для початку змоделювати свій бізнес за методикою Остервальдера «Канва бізнес моделі». Особисто для мене ця методика дала можливість поглянути на поточний бізнес по-іншому. Я детально працювала над сектором «Партнерства» у бізнес-моделі і вже маю два нові джерела надходження клієнтів. А виконання цього завдання наштовхнуло мене на дві ідеї нових послуг. Зараз якраз працюю над їх моделюванням і запуском.

Також можу порадити книжки: «Безжальна правда про нещадний бізнес», Бен Горовіц; «Включайся», Шеріл Сендберг, а також біографії відомих особистостей – це невичерпне джерело історій і натхнення.

10 порад бізнес-початківцям

1. Беріть участь у конкурсах на різні освітні програми та гранти. Коли перемагаєте у конкурсі, працюйте протягом програми з повною віддачею.

2. Варто порівняти різні підходити до планування і обрати структурований підхід до планування бізнес-моделі. Я зараз користуюся підходом «Канва бізнес-моделі» Oстервальдера (strategyzer.com) з доповненнями Noorderwind (noorderwind.co) про негативний та позитивний вплив бізнесу на довкілля та людей.

3. Користуйтеся «Компасом для бізнесу для впровадження Цілей сталого розвитку ООН» (sdgcompass.org/wp-content/uploads/2016/09/SDG_Compass_Guide_Ukranian.pdf).

4. Знайдіть людей із близькими цінностями та розширюйте коло якісного та обопільно вигідного спілкування, не обмежуючи себе своєю країною або однією галуззю.

5. Обмінюйтеся досвідом з іншими підприємницями під час зустрічей або онлайн. Додайте їх до календаря. Такі регулярні зустрічі надихають та заряджають, щоб швидше розвиватися разом.

6. Коли розумієш себе і свої цінності в житті, стає набагато простіше робити важливі кроки. Ти просто питаєш себе: «Це в моїх ціннісних координатах? Як це змінить світ загалом і мій світ?»

7. Навчіться приймати рішення і говорити вчасно з командою про найскладніші рішення.

8. Створюйте фотолітопис свого бізнесу або своєї родини. Така фотокнига – ретроспектива важливих подій, пріоритетів і енергія для втілення в життя нових мрій.

9. Розвиток критичного мислення є важливою компетенцією. Перевіряйте факти, прагніть побачити всю картину. Прочитайте книгу «Фактологія. 10 хибних уявлень про світ, і чому все набагато краще, ніж ми думаємо». Автори Ганс Рослінг, Анна Рослінг-Рьонлюнд, Уля Рослінг (nashformat.ua).

10. Інвестуйте у розвиток інших щомісяця певну кількість годин. Власним прикладом ми даємо імпульс іншим змінювати світ на краще, аби запустити ланцюгову реакцію позитивних змін.

Інтерв’ю провела керівниця програми She Exports Аліна Севастюк. Діяльність в рамках програми She Exports відбувається за сприяння технічної допомоги уряду Канади, зокрема проекту The Expert Deployment for Governance and Economic Growth (EDGE)

Фото із власного архіву Наталії Заверухи

— Читайте також: Тетяна Пилипович: «Вимагайте гідного ставлення до себе, до того, що робите і у що вірите»