Тетяна Пилипович: «Вимагайте гідного ставлення до себе, до того, що робите і у що вірите»

Співвласниця та директорка з розвитку ТзОВ «Дари Волині» про родинний бізнес, паритет у прийнятті рішень та експорт

З дитинства Тетяна Пилипович мріяла стати «директоркою». Протягом двох десятків років вона шукала і будувала свій шлях підприємництва у різних сферах, а зараз є співвласницею кількох сімейних компаній, зокрема аграрної Дари Волині. «Коли у сім’ї двоє лідерів, то це доволі цікаво. Справжній виклик – зберегти паритет сторін у прийнятті рішень, які керівники підприємств приймають щодня», — вважає вона. У ексклюзивному інтерв’ю WoMo Тетяна розказала про власні бізнес-лайфхаки та особливості ведення родинної справи.

Які навички та знання потрібні підприємницям у часи невизначеності та постійних змін?

Потрібно навчатися та не боятися трансформуватися! Якщо не маєте цікавої бізнес-ідеї, важливо займатися тим, що вам підказує серце, інтуїція, а не закриватися у собі. Для мене важливо йти до успіху не самій, а у команді, з тими, хто поряд і у схожій ситуації. У 1990-х роках безробіття здавалося катастрофічною проблемою. Тому ми з однодумцями знайшли практикуючого психолога і організували кілька тренінгів для жінок про те, як досягти успіху. За підсумками анкетування, переважна більшість учасниць подолала свої страхи і набула впевненості в собі. А ми в результаті об’єдналися в товаристві «Перспектива жінки», основна мета якого – перекваліфікація жінок і чоловіків та розвиток нових навичок. Я і сама була тоді підбадьорена проектом ще до того, як почати власну справу. А сьогодні разом з чоловіком Олександром я керую аграрною компанією, яка вирощує та переробляє ягоди і пропонує продукцію «від поля до столу».

Із якими труднощами ви стикалися?

2008 року більшість проектів гальмувала. А потрібно було працювати: забезпечити роботою та коштами сотню будівельників із родинами і звести щойно закладений храм… Коли кількарічний проект підходить до завершення, а у інвесторів, як правило, закінчуються кошти, то часом потрібно самостійно доінвестувати, розрахуватися і гідно завершити справу. А вже після цього можна за підтримки чоловіка дозволити собі якийсь час витратити на пошуки істини, а для цього повчитися у Богословській Академії і народити третю дитину! Чи я про таке мріяла? Навіть не знаю… Тепер стільки зі мною трапляється цікавого і неймовірного, як, наприклад, участь у тренінговому курсі з інноваційного підприємництва та сталого розвитку програми She Exports та участь у торгівельній місії до Парижу.

Чому ви навчилися завдяки торгівельній місії до Парижу?

Для мене і нашої сімейної команди виставка SIAL Paris – це справжнє відкриття. Найбільш цінне на таких виставках – досвід спілкування з представниками харчової промисловості з усього світу, які часто діляться планами та «болем». Це стало можливим завдяки «Асоціації ягідництва», Проекту підтримки Східного партнерства ООН, Міжнародного торгівельного центру (International Trade Center). Під час таких поїздок відкриваються очі і вчишся діяти по-іншому.

А ще я дуже рада, що поряд зі мною на виставці SIAL працювали та отримували безцінний досвід мої старші діти — Мар’яна та Роман. Вони ще студенти, проте понад 7 років допомагають доглядати ягідники, спілкуватися із потенційними клієнтами, слідкувати за наповненням сайтів та торгівельних майданчиків. Вони володіють іноземними мовами, отримали знання в університетах Німеччини (Інститут садівництва) та Естонії (Тартуський університет), тому змогли долучитися до презентації українського ягідництва на масштабній виставці в Парижі.

Чому ви навчилися під час програми She Exports?

Учасниці програми – неймовірні: розумниці, але досить скромні, мають власний бізнес або кілька, багаторічний досвід досягнень і вміють так уважно слухати! Серед нас немає «ігор м’язами» і змагань, у кого більші амбіції, як часто відбувається на тренінгах чи зустрічах. Ми, жінки, можемо об’єднати зусилля, якщо будемо відчувати єдність цінностей та можливість реальних прибуткових проектів, які стануть запорукою добробуту родин та громад. Не вистачає нам системності, бо маємо боротьбу між пріоритетами за час, такий безцінний, для спілкування з дітьми, бо саме це наші найкращі проекти майбутнього. Займатися справами найкраще у гармонії та гендерній рівності.

Чи створюєте ви нові можливості для жінок?

У нас – це паритет, ми створюємо для жінок робочі місця. Також ми намагаємося забезпечити гідний заробіток для сезонних працівниць (найкращі збиральниці ягід – жінки) і створити достойні умови праці у нас, щоб не доводилося залишати свій дім, родину, дітей і шукати кращої долі. Минулого року більше сотні жінок долучилися до збирання ягід разом із своїми родинами. А у ширшому розумінні «нові можливості» – це щира допомога у розвитку, відсутність маніпуляцій в управлінні проектами, терпляча підтримка молодих та недосвідчених, повага до досвічених.

Які інновації ви плануєте впровадити?

Після завершення тренінгової програми з інноваційного підприємництва та сталого розвитку She Exports перше, що кортить зробити, – поділитися набутим досвідом із підприємницями у нашому регіоні. Розповісти і попрактикувати, як можна за допомогою простих та водночас геніальних вправ змінити спосіб мислення та прийняття рішень, зробити «перезагрузку» свідомості для подальшого розвитку своєї підприємницької діяльності.

Друге – шукати диверсифікацію для вирощеної нами ягідної сировини. З 2012 року ми продаємо свіжою ягідну продукцію в Україні. Коли розпочалася війна на Сході, попит на чорну смородину та малину зник, і це здавалося катастрофою. Але порівняно із втратами життів, наше матеріальне – ніщо. Ми змогли віднайти ресурси на переробку: заморозили частину сировини, віднайшли виробників джемів, які на замовлення зробили перетерту смородину та малину, а також почали робити невеликі партії ягідних вин для тестування на місцевих ярмарках.

Третє — хочемо випускати такі продукти, які будуть відповідати цілям сталого розвитку: світ хоче їсти екологічне, здорове, без цукру та глютену.  Усе більше клієнтів у світі цікавить, чи розуміємо і враховуємо ми цілі сталого розвитку заради майбутнього та наступних поколінь.

Куди експортуєте?

Понад 7 років ми експортуємо заморожені ягоди на ринки Скандинавії. Площа ягідників – орієнтовно 150 га. Щороку ми культивуємо орієнтовно 3000 т ягід, з яких половина у свіжому вигляді реалізується на внутрішньому українському ринку, а ще частина заморожується (із зберіганням усіх цінних властивостей ягід). Продаємо їх у вигляді напівфабрикатів: робимо мікси для кондитерської промисловості та супермаркетів. Маємо такий довгий ланцюжок «від поля – до столу». Ми акумулюємо великі партії товару під замовлення клієнта, зокрема і лісових ягід Полісся. Ми конкуруємо з іншими фермерами світу. На ринок Скандинавії ягоди постачають навіть із Чилі. Це інший кінець світу, таке транспортування витратне та шкідливе для довкілля через викиди у повітря, які не відповідають принципам сталого розвитку. Ми будемо застосовувати інноваційні підходи до переробки наших продуктів та шукати рішення, як ощадливо, з повагою до того, що дарувала природа, використовувати всі активи, які у нас є.

Що допомагає розвивати ваше креативне мислення та знаходити нові ідеї для бізнесу?

Спілкування, мандрівки, мистецтво, спів у хорі, читання книг, відвідання виставок та такі тренінгові проекти для жінок в бізнесі, які пропонує програма She Exports.

Поради від Тетяни Пилипович для початківців

1. Бадьоріться! Я, правда, завжди дивувалася, як енергійно, порядно і цікаво працюють саме жінки-підприємниці! Ми досягаємо багато, коли підтримуємо одна одну.

2. Зареєструйтеся на сайті Офісу з просування експорту epo.org.ua, Міжнародного торгівельного центра (learning.intracen.org), де багато корисної інформації і онлайн-тренінгів для експортерів.

3. Приєднайтеся до галузевих асоціацій.

4. Заплануйте, крім участі у міжнародній виставці, відвідання виробництва та почитайте матеріали на сайті виставки SIAL Paris (sialparis.com), якщо плануєте розвиватися у агробізнесі та харчовій промисловості.

5. Підготуйте заздалегідь достатню кількість рекламних матеріалів, візитівок та каталогів продукції з докладною контактною інформацією та правильним кодом України +380, бо саме про неї часто забувають.

6. Поширюйте нові знання серед інших підприємців та гуртуйтеся для розробки інноваційних продуктів, бо так швидше і дешевше, трансформуйте робочий простір та бізнес-процеси з урахуванням трендів.

7. Підтримуйте жінок у бізнесі: замовляйте товари та послуги, які пропонують підприємниці, залучайте на засадах рівних можливостей чоловіків та жінок до правління галузевих асоціацій та інформаційно-просвітницьких проектів.

8. Вимагайте гідного ставлення до себе і до того, що робите і у що вірите.

9. Кожен день життя – це великий дар. Починайте день у спокійній зосередженості та гармонії, почуйте себе та прислухайтеся до співу пташок.

10. Будьте щирі у своїх словах, промовах та презентаціях, готові до змін та сміливі у своєму розвитку, шукайте альянси, асоціації та партнерства для обопільно вигідного результату!

Інтерв’ю провела керівниця програми She Exports Аліна Севастюк. Діяльність в рамках програми She Exports відбувається за сприяння технічної допомоги уряду Канади, зокрема проекту The Expert Deployment for Governance and Economic Growth (EDGE).

Фото із власного архіву Тетяни Пилипович

— Читайте також: Анна Бабинчук: «Власна справа дає свободу робити те, що ви вважаєте за потрібне» 

Мы в Facebook