За основу і в цілому: Інтегровані курси в українській освіті

05 апреля, 2017
Portrait of a little boy holding up a large round magnifying glass to his face, making his eye look humourously large, while playing with friends in a summer park

Багато вчителів доволі неохоче, навіть агресивно сприймають новини про створення інтегрованих курсів у школах. На перший погляд важко зрозуміти, як поєднувати фізику та філософію чи хімію і математику, і навіщо це потрібно. Але інтегровані курси — це майбутнє освіти, і української також, навіть з тієї точки зору, що такі вони наявні у нових типових планах навчання, що затверждуються на наступні роки. Але і в глобальному важливому значенні інтегрованих підходів упевнені учасники панельної дискусії про шляхи розвитку освітньої системи, що відбулася у Новопечерській школі. 

Своїми думками про інтегровані предмети та курси з аудиторією та модератором дискусії Олегом Деревянко, поділилися Зоя Литвин, засновниця Новопечерської школи, Іванна Коберник, радниця Міністра освіти та науки, співзасновниця ГО «Батьківський контроль», та Андреас Шляйхер, експерт світового рівня з освіти, куратор міжнародної системи тестування PISA.

Андреас Шляйхер

Інтеграція предметів, наприклад, мови та літератури, насправді допоможе учням. На даний момент вони вивчають забагато, до 20 предметів, і знання, яке вони отримують, занадто фрагментоване. А інтеграція допоможе вийти за рамки предметів, чи це фізика та хімія, математика та філософія, і таким чином учні будуть краще підготовані до майбутнього, що їх чекає. Я не кажу про конкретні об’єми вивчення, кількість годин за тим чи іншим предметом, — у різних країнах ці дані відрізняються.

Інтеграція предметів навчання – великий виклик для української освіти. Адже в Україні велика кількість випускників університетів не можуть знайти роботу і водночас роботодавці не можуть знайти працівників з необхідними їм якостями. Місце освітньої системи в цьому трикутнику повинно бути важливим за рахунок її покращення, щоб молодь була краще адаптована – мала необхідні навички та вміння, могла створювати нові робочі місця, мислила креативно. Тому навчальні заклади повинні бути більш творчими, і в створенні інтегральних дисциплін зокрема.

Думаю, що в майбутньому для учнів буде критично важливо мислити не окремими дисциплінами, а наскрізно. Але це не означає, що ми повинні перемішати всі предмети в школі і змусити вчителів викладати водночас. Мені здається, що краще навчити основам тієї чи іншої дисципліни, а потім рухатися разом з різними вчителями за допомогою методу проектного вивчення. Тобто наше завдання – не змушувати вчителів знати всі предмети, а знаходити точки дотику між ними і використовувати їх. Роль вчителя у цій системі – побачити, що реально цікавить учня.

Рішуча. Справжня. Небайдужа.

17 грудня 2025 року у Києві SHE Congress від WoMo об’єднає понад 2000 учасниць та більш ніж 25 спікерок для обміну сценаріями жіночої реалізації. Лідерки бізнесу, ІТ, культури та інших напрямів поділяться досвідом подолання викликів війни, ефективної організації робочих процесів та стратегіями управління.

Забронюйте Вашу участь вже сьогодні!

Іванна Коберник

Інтеграція предметів – дуже актуальне питання. Напевне, ви знаєте, яку дискусію та навіть несприйняття викликав в суспільстві сам факт громадського обговорення типового плану навчання в 10-11 класах, який в тому числі як варіант вибору передбачав інтегровані предмети. Ми ще маємо виробити словник для термінів, що вже є нормою освітніх систем інших країн і яких немає в українській мові. Немає навіть слова, щоб дослівно перекласти, наприклад, design thinking, і поки досить складно пояснити вчителям, про що йдеться. Те саме стосується інтеграції предметів. Значна кількість вчителів, особливо у старшій школі, переконана, що їх предмет найважливіший. І коли обговорювалося оновлення програм для 5-9 класів, значна частина пропозицій виглядала так: «Треба збільшити кількість годин на мій предмет». Це досить серйозна, глобальна проблема, що вимагає зміни культурної норми в освіті та професії вчителя.

Коли було оголошено збір заявок на написання програм для 10-11 класів під нові типові плани, то найменше людей подалися на створення інтегрованих курсів. Якщо написати програму з української мови хочуть біля 70 чоловік, то на інтегровані курси подалися 15. З них обрали сім, і процес проходить досить складно, бо люди, класично долучені до Міністерства освіти і створення програм, не зовсім розуміють, як складати інтегровані курси, і значна кількість їх не вірить, що це правильно.

Я якось розмовляла з вчителями з приватної школи, які розробили інтегрований курс Science для 5-6 класів і хотіли поділитися своєю розробкою, щоб його могли викладати всі. Для цього необхідний бриф міністерства, а також рецензія. Ці вчителі принесли курс у один з найвідоміших педагогічних інститутів з проханням написати рецензію, і їм відмовили. Навіть негативної рецензії не написали, а відповіли, що в них нема спеціалістів, бо в тому курсі намішані географія, фізика, хімія, а такого, на їх думку, не може бути.

Мені здається, у нинішній ситуації головне завдання міністерства – дати вибір вчителям, які готові працювати і розуміють інтегровані предмети. Звичайно, ми маємо світовий досвід розвинених країн, який показує, що інтегрований підхід працює, а також маємо світовий досвід викладання Science з першого класу. У нас навчання точним наукам починається набагато пізніше, тобто у XXI столітті, у цифрову еру з великими можливостями ми маємо менше практичної наукової роботи в українських школах, ніж було раніше. Як сталося, що зараз у нас такі низькі результати з природничих наук і діти виконують лабораторні роботи в зошиті? Є випускники українських шкіл, які не виконали жодної лабораторної роботи з фізики і хімії. Мені здається, про це недостатньо говорять, а це складна проблема, що вимагає нових підходів до природничої освіти, в тому числі інтеграції. [traqli_related]

Зоя Литвин

Я абсолютно схвалюю інтегральний підхід і створення інтегрованих курсів у школі. Також я за те, щоб учень мав свободу у виборі своєї індивідуальної навчальної траєкторії. Я бачу на практиці, що це працює – і в Новопечерській школі, і в інших країнах, де наша команда обмінюється досвідом. Єдиний виклик для нас – провал у навчанні викладачів досить великий, можливо, нам потрібно буде більше міжнародних експертів, їх досвіду у створенні інтегрованих курсів.

Фото: Максим Лисовой

— Читайте также: Хто винен? Батьки і вчителі як учасники освітнього пресингу