Анук Еме: французька жінка з великої літери

18 червня 2024 року померла улюблена мільйонами акторка

Анук Еме

Муза Клода Лелуша та Федеріко Фелліні знімалася майже у всіх країнах Європи. Анук Еме вперше потрапила до кіно ще підлітком, але стала відомою лише через 12 років після дебюту, зігравши кохану Амедео Модільяні у фільмі «Монпарнас, 19». Багатообіцяльну акторку помітив Фелліні та запросив її зніматися у своїх епохальних картинах «Солодке життя» та «Вісім з половиною». Проте хто з глядачів не уособлював французьке кіно саме з неперевершеним образом Анук Еме у найвідомішій стрічці «Чоловік і жінка». Підтвердженням того стали «Золотий глобус», BAFTA та номінація на «Оскар».

Відмотуючи плівку назад

Франсуаза Жюдіт Сор’я Дрейфус народилася у Франції на початку тридцятих років минулого століття у сім’ї акторів. Вже у ранньому дитинстві заявила про бажання займатися балетом. Але до школи танців її не прийняли, відмовивши через надто високий зріст. Тоді батьки відвели її до студії драматичного мистецтва, де вона кілька років опановувала ази акторської майстерності та танців.Анук Еме

Батько підтримував захоплення доньки і мріяв побачити її на сцені чи екрані. Саме тому одного разу він запропонував 14-річній Франсуазі спробувати свої сили у кіно. Його добрий друг, кінорежисер, якраз влаштовував кастинги для своєї картини «Будинок біля моря». Це була зовсім крихітна роль. Ім’я школярки навіть не згадувалося у титрах, але фільм став для неї знаковим хоча б тому, що дівчинка зрозуміла: це саме те, що вона хоче робити все життя. Тоді ніхто не міг навіть припустити, що Анук зіграє майже у ста фільмах.

Читайте також: Перші: Кетрін Хепберн, яка випередила епоху й 60 років царювала на вершині Голівуду

Експериментальний дебют

Через три роки Франсуазу запросили до картини «Веронські коханці». Це була сучасна інтерпретація п’єси Шекспіра з актуальною соціальною спрямованістю. Акторці-початківці дісталася роль Джульєтти. У титрах фільму вона з’явилася вже з новим ім’ям, коротким та звучним, яке одразу запам’яталося глядачам.Анук Еме у "Веронських коханцях"

Ім’я прийшло саме собою. У першому фільмі її персонажа звали Анук. А «емі» по-французьки означає «улюблена». У Франсуази був шанувальник і друг дитинства, який так звертався до неї. Саме це слово акторка і зробила своїм прізвищем. А за хлопчика, немов на знак подяки, вийшла заміж. Тоді їй ледве виповнилося сімнадцять років.

Читайте також: Мерилін Монро: фатальні пристрасті золотої дівчини Голівуду

Пошуки та сумніви

Здавалося, все було чудово. Кохана людина поруч і чимало пропозицій про знімання. Але всі ролі Анук були написані немов під копірку, і кожен новий день був схожим на попередній. Щоб якось урізноманітнити життя, акторка не придумала нічого, окрім як розлучитися. Щоправда, незабаром вона знову вийшла заміж за грецького режисера і ненадовго пішла в декрет. Але історія повторилася. Її чоловік пропонував їй ті самі однакові образи, в яких вона не бачила нічого цікавого, в той час як вона чекала зростання і розвитку як акторка. Під час творчих пошуків завершився і другий шлюб Анук. Вона розлучилася з чоловіком, забрала доньку та продовжила мріяти про головну роль.Анук Еме

Читайте також:  Сальвадор Далі: життя ексцентричного генія

Дольче Віта

Амплуа мучило її, а думки про творчу реалізацію ніколи не відпускали. Хто знає, скільки часу та сил їй довелося б витратити на безплідні пошуки свого режисера, якби не нагода. У житті Емі з’явився той чоловік, який зміг гідно оцінити її. Ним став знаменитий Федеріко Фелліні. За його допомоги Анук, нарешті, мала вийти за межі звичного амплуа. Їй треба було зіграти втомлену насолодами аристократку. Її героїня носить вечірні сукні навіть удень, майже не знімає темних окулярів, шукає гострих відчуттів і часто їх знаходить.Анук Еме

Анук боялася працювати із зірковим режисером. Адже їй казали, що він справжній деспот. І актриса ризикнула. «Солодке життя» ще не вийшло на екрани, а Фелліні вже звів Анук на п’єдестал. Він любив її як акторку і називав великою. Саме Федеріко Фелліні перетворив Еме із просто гарної виконавиці на справжню зірку. Відтоді вона й поводилася тільки так.Анук Еме

Її не оминула зіркова хвороба. Хоча насправді Анук завжди почувалася зіркою, а слава лише підкріпила це відчуття. Вона стала дуже перебірливою. Головних ролей їй було замало. Еме починала читати сценарій, і якщо він їй хоч трохи не подобався, відмовляла будь-якому режисерові. Так трапилося з відомим Орсоном Уеллсом. На всі його пропозиції про знімання вона відповідала бездоганно ввічливою, але холодною та твердою відмовою. Умовляти її було марно. Тим дивовижнішою стала згода Еме зніматися у Клода Лелуша.

Читайте також: Перші: Лі Міллер, дівчина з обкладинки Vogue, яка документувала війну

Чоловік і жінка

Молодий режисер тоді був ще невідомим. Йому не виповнилося ще й тридцяти років. За плечима жодного великого проєкту, проте були великі амбіції. Він задумав знімати фільм, причому власним коштом. І запросив найкрасивішу, за його словами, жінку на світі. Строгу, холодну і небагатослівну.Чоловік і жінка

Спокійно вислухавши пропозицію режисера, вона відповіла коротким: «Добре». І висунула лише одну умову: у неї має бути найкращий і найдорожчий перукар. Лелуш погодився, незважаючи на обмежений бюджет. Анук Еме — знаменитість першої величини, відома своєю прискіпливістю до сценаріїв. А у Клода навіть повного сценарію не було, лише записані ідеї. Що допомогло режисеру отримати у свою картину саму Еме? Можливо, свою роль у цьому відіграв Жан-Луї Трентіньян, який хотів знятися у проєкті про автоперегони та кохання. Актор та автоперегонець міг справити враження й виглядати, як оправа для королеви.Анук Еме

Випробування Лелуша

Деякі кадри довелося знімати на чорно-білу плівку, дешевшу за кольорову. А окремі сцени на морі взагалі могли б не відбутися, якби не втрутився Трентіньян. Він таки вмовив примхливу зірку знімати сцени у човні. Ці кадри стали одними з найромантичніших у картині.

Клод Лелуш закохався в Анук ще заочно. Але він був настільки сором’язливий, що так і не зізнався їй у цьому. Здається, його почуттями був просочений весь фільм. Коли картина нарешті вийшла на широкий екран, у глядачів перехопило подих. Проте Еме знову була незадоволена. За її спогадами, у картині вона хотіла показати просто жінку, збірний образ із її переживаннями та сумнівами. Але вийшло, що глядачі звели Анук Еме на якийсь п’єдестал. Вона немов застигла в образі внутрішньо самотньої героїні, незрозумілої навіть собі.Анук Еме

Саме тоді до неї прийшла світова слава. Говорили, що її антична зовнішність може легко затьмарити навіть славу Грети Гарбо. Режисери знову захоплювалися її зовнішністю. І ні слова про тонку психологію та проникливість її ролей. Проте підсумком стали стали «Золотий глобус», BAFTA, «Золота пальмова гілка» та «Оскар» за найкращий сценарій та найкращий іноземний фільм.

Читайте також: Перші: як Мадам Сі Джей Вокер подолала бар’єри та стала першою мільйонеркою у вік рабства

Довічний роман

Вона спробувала працювати в Америці й за рік знялася у трьох картинах. А потім раптом зникла на цілих сім років, з головою занурившись у сімейне життя. Виховувала доньку, готувала чоловікові сніданки і не планувала повертатися в кіно. Вона вважала, що вирватися з набридлого амплуа їй все одно не вдасться. Але на восьмий рік Еме розлучилася з чоловіком і повернулася до свого головного роману — з кіно.Анук Еме

Вона знову знімалася у Лелуша. На головну роль її запросив сам Бертолуччі. Але всього цього вже було недостатньо, щоб привернути до себе таку ж увагу, як у шістдесяті. А коли Клод задумав продовження «Чоловіка та жінки», вона довго сумнівалася. Та легкість, безтурботність та природність, за які глядачі так полюбили перший фільм, вже минули.

У 80-90-тих, коли її ровесниці насилу погоджувалися на ролі зрілих жінок, вона щороку з’являлася на екрані. Як завжди, трохи відсторонена й горда. Вона навіть говорила журналістам, що справжню красу в людині можна розгледіти лише тоді, коли вона стає старшою.Анук Еме

2003 року 70-річна Анук Еме отримала премію Берлінського кінофестивалю за роль у фільмі «Березовий луг». У цій картині вона зіграла жінку, яка пережила Голокост і повернулася до Освенціму, щоб згадати своє минуле. Мадам Еме вважала, що саме заради таких ролей вона колись залишилася у кіно.

Оксана Хромова

Читайте також: «Чоловік і жінка» від Chanel. Бред Пітт і Пенелопа Крус зіграли закоханих у новій рекламі бренда

Долучайтесь до наших соцмереж, аби бути в курсі усіх важливих новин та подій:Facebook, Telegram, Instagram