Богдана Іващишина: «Найбільший резонанс буде викликати та справа, в яку ви вірите»

Директорка та співвласниця ТМ HoneyHolic про переваги сімейного бізнесу та можливості розвитку для підприємниць

Мама в декреті може бути активною бізнес-вумен, якщо тільки цього захоче. У цьому впевнена Богдана Іващишина, директорка та співвласниця ТМ HoneyHolic і ТОВ «Сохачі-Продукт», що спеціалізується на виробництві крем-меду з ягодами та горіхами. Вона ділиться власним досвідом підприємництва із читачками WoMo в рамках спільного проекту із програмою She Exports.

Як виникла ідея вашої сімейної справи?

Більше 10-ти років тому мій чоловік придбав кілька вуликів, щоб спробувати себе у бджільництві. Це заняття настільки захопило його, що він наважився змінити звичну роботу в офісі на виробництво крем-меду з власної пасіки. Тож ми придбали обладнання від провідного світового виробника Lyson, почали випробовувати та вдосконалювати технологію, вивчати ринок крем-меду в Україні та закордоном. На це в нас пішло майже 2 роки. Згодом почали брати участь у виставках та побачили, що наш продукт є популярним. Тим більше, що ми використовуємо справді багато ягід (10%) та горіхів (15%), на відміну від багатьох інших виробників, які додають 1-2% цих продуктів або ж екстракти. Коли ми отримали перші замовлення, в тому числі комерційні пропозиції від різних магазинів, то переконались, що наше захоплення бджільництвом може стати чимось більшим, ніж просто хобі.

Сьогодні нашою глобальною метою є відновлення культури споживання меду в Україні та за її межами. Нещодавні дослідження засвідчили, що в середньому в Україні за рік одна людина споживає лише 1 кг меду, в той час як споживання цукру становить 38 кг! Цю ситуацію треба та необхідно змінити. Ми віримо, що мед – це надзвичайна користь, дарована нам природою, тож прагнемо зробити його популярнішим за солодощі з рафінованим цукром та хімічними складовими.

Як власна справа вплинула на вас, маму в декреті?

Я тривалий час була у декретній відпустці, тому прагнула активності, соціалізації, занять ще чимось, окрім материнства. Тому я підтримала ідею створення сімейного бізнесу. Власна справа перерозподілила наші домашні та робочі обов’язки, встановила більш рівномірний баланс між роботою та сім’єю і для мене, і для чоловіка.

Технологічні тренди змінюють бізнес-моделі, трансформують цілі галузі. Як ви це враховуєте у своїй роботі?

Медова галузь в Україні зараз стоїть на порозі кардинальних змін. Поки що люди звикли купувати мед у знайомих пасічників, оскільки в промислових масштабах мед часто піддається пастеризації та втрачає користь. Проте споживачі стають все більш вибагливими до смаку та якості, хочуть чогось нового та цікавого. Тож на зміну звичайному меду приходить крем-мед. Це зовсім інший продукт, який в поєднанні з ягодами та горіхами нагадує джем, проте зберігає всі корисні властивості меду. А можливо це тому, що крем-мед не піддається нагріванню, а лише змінює консистенцію завдяки інноваційній технології кремування. Крім того, сушені ягоди та горіхи суттєво збільшують його енергетичні та оздоровчі властивості. У США та Канаді люди вже давно не їдять зацукрований мед, надаючи перевагу крем-меду. Для України це новий продукт, тому ми часто проводимо дегустації.

Із якими викликами ви стикнулися, розширюючи свій бізнес?

Я пам’ятаю, як довго ми вагалися: чи приймати участь у першій для нас виставці «Eco-expo», чи ні. А в результаті за 2018 рік ми взяли участь у 25 виставках та фестивалях. Дуже значимим для нас було запрошення на київську виставку «FreeFromFood», де представляють продукти харчування тільки із натуральними добавками. Згодом нами зацікавились місцеві магазини натуральних продуктів. У 2019 році ми почали співпрацю з інтернет-магазином Rozetka та мережею магазинів «Фора». Тож тепер крем-мед HoneyHolic стало ще простіше придбати, бо зручність купівлі – це сервіс №1.

Що варто врахувати в бізнес-партнерстві?

Коли ми серйозно задумались про власну справу, то стало зрозуміло, що чоловік вміє креативно та стратегічно мислити, робити багато організаційної роботи одночасно, а я вмію знаходити можливості для розвитку справи та гарно володію англійською мовою. Усі ідеї ми обговорюємо разом, намагаємося прислухатись одне до одного, кожен вносить свої пропозиції та озвучує потенційні ризики. Думаю, в цьому плані ми з ним – чудовий тандем. Тож я збагнула, що в сімейному бізнесі не обов’язково бути з ніг до голови підприємницею.

Важливо, коли партнери в бізнесі мають різні, але потрібні, якості. завдяки цьому вони гармонійно доповнюють один одного. А після програми She Exports я також зрозуміла, що підприємницькі якості можна в собі розвивати, для цього потрібно постійно вчитись, слідкувати за трендами і приділяти багато часу розвитку soft skills.

Чому жінкам в бізнесі важливо обмінюватися досвідом?

Підприємниці потребують не просто обміну контактами, а спілкування, яке призведе до створення бізнес-альянсів та сумісного створення нових продуктів та/або послуг. Якісний нетворкінг дозволяє обмінюватись досвідом, ідеями для спільних проектів, контактами та зближує. Такі можливості дає участь у програмі She Exports. Наприклад, там я познайомилася із Мариною Мельник, — в результаті її команда зараз розробляє сайт для нашого бренду. Окрім того, Марина зробила корпоративне замовлення наборів нашого крем-меду в якості подарунків для своїх співробітниць. Продуктивному нетворкінгу сприяли чудово організовані кава-брейки, які забезпечили, до речі, також 3 підприємниці, та зустрічі поза основними тренінгами на виробництвах учасниць програми. Дуже цікаво, наприклад, було побачити повний процес створення каркасних енергоефективних будинків компанії Еcopan, співласницею якої є Ольга Романенко.

Як проявляється ваша бізнес-відповідальність?

Окрім інноваційних трендів, ми в своїй діяльності враховуємо Глобальні цілі сталого розвитку для бізнесу ООН, створюючи натуральний та корисний для здоров’я продукт харчування. Саме тому в складі нашого крем-меду ви не знайдете цукру, ароматизаторів, екстрактів та барвників, а лише натуральний мед, справжні сушені та змелені ягоди, фрукти і горіхи. Ми співпрацюємо переважно з українськими постачальниками, якість продуктів яких перевіряємо в лабораторії. Ми навіть знайшли український мигдаль, що вирощується в південних областях країни. В одного з наших постійних партнерів ми постійно купуємо фруктові чіпси, які втратили ідеальну форму, проте підходять для перемелювання та додавання в крем-мед, таким чином забезпечуємо circular economy.

Якою є ваша велика мрія?

Ми хочемо збільшити нашу пасіку до промислових масштабів, придбати занедбану будівлю сільської школи і переобладнати її для виробництва крем-меду та інших натуральних солодощів на медовій основі. Це забезпечить мешканцям села Сохачі робочі місця та стане одним з найбільших виробництв в Коропському районі Чернігівської області. Для розширення виробництва ми шукаємо інвестиції та можливості для фінансування.

Також проводимо для компаній-клієнтів акції на закупівлю корпоративних подарунків. Частина коштів потім спрямовується на збільшення пасіки. Завдяки таким активностям у травні 2019 року ми придбали 21 бджолосім’ю.

Поради для батьків у декретній відпустці

1. Розвивайтесь нехай маленькими, але регулярними кроками. Плануйте тиждень заздалегідь та щодня виділяйте 15 хвилин для спокійної зосередженості на пошуку рішень для бізнес-задач або саморозвитку в різних сферах свого життя.

2. Спілкуйтесь із однодумцями, обмінюйтесь корисним досвідом, знайдіть для себе надихаючі спільноти.

3. Навчіться делегувати, як в бізнесі, так і вдома. Якщо робити все самотужки, то це виснажує і зменшує ефективність. Коли ми випрацювали технологію виробництва, почали наймати працівників, яким передаємо знання, щоб більше зусиль зосередити на організаційній роботі. Також залучайте до господарських справ та догляду за дітьми помічників (родичів, нянь та прибиральниць), для того, щоб змінити вид діяльності та відновити ресурси.

4. Використовуйте соціальні мережі для пошуку корисної для вас інформації (гранти, форуми, програми, семінари). Якщо ви експортуєте, або плануєте це робити, підпишіться на розсилку Офісу з просування експорту (www.epo.org.ua).

5. Подумайте, як ви можете розвивати свої таланти та хобі для бізнесу. Найбільший резонанс буде викликати саме та справа, якою ти захоплюєшся і в яку віриш.

6. Будьте активними і відкритими до знань та нових знайомств. Регулярно відвідуйте цікаві місця, події та зустрічайтесь з успішними жінками/чоловіками.

7. З’ясуйте, які Цілі сталого розвитку ООН може забезпечити ваша діяльність. Приймайте будь-які рішення відповідально, щоб принести позитивні зміни для довкілля та суспільства.

8. Шукайте менторів, які допоможуть та підтримають. Завдяки менторам Ользі Горобець та Аліні Севастюк під час курсу She Exports у лютому – червні 2019 року я отримала безліч корисних порад для розвитку: побудувала бізнес-модель та набула багато корисних знань і звичок.

9. Пробуйте, навіть якщо дуже сумніваєтесь. Якщо чесно, то заповнюючи анкету, я дуже сумнівалась, що зможу потрапити до курсу з інноваційного підприємництва та сталого розвитку програми. Проте ще раз переконалась, що все можливо, просто треба вірити в себе, докладати зусиль, наполегливо працювати, наближатися до своєї мети щодня.

10. Заведіть спеціальний блокнот та записуйте свої бажання та плани для їх досягнення. Ми з чоловіком завжди намагаємось сформулювати та записати свої бажання і цілі. Цей маленький прийом допомагає чіткому осмисленню та появі нових можливостей і позитивних змін.

Інтерв’ю провела керівниця програми She Exports Аліна Севастюк. Діяльність в рамках програми She Exports відбувається за сприяння технічної допомоги уряду Канади, зокрема проекту The Expert Deployment for Governance and Economic Growth (EDGE). 

Тренінговий курс із інноваційного підприємництва та сталого розвитку в рамках програми She Exports було проведено за участі тренерів Noorderwind з Нідерландів у партнерстві з Посольством Нідерландів в Україні завдяки фінансовій підтримці агенції The Netherlands Enterprise Agency Міністерства закордонних страв Нідерландів.

— Читайте також: Світлана Гайдайчук: Бізнес-партнери повинні розвиватися одночасно, інакше вони не будуть однодумцями