У Бельгії відкривається виставка про Бабин Яр і російсько-українську війну: подробиці

01.09.2023

Виставка Анни Звягінцевої «Ground Shadows» створена спеціально для меморіального музею Kazerne Dossin у бельгійському місті Мехелен, нагадує про насильство, що раз за разом повертається до Бабиного Яру та в Україну. У своїх роботах художниця сплітає воєдино трагічні події Другої світової та теперішньої російсько-української війни, створюючи простір для роздумів, скорботи та пам’ятання. Проєкт триватиме до 24 жовтня.

29–30 вересня 1941 року в Бабиному Яру розстріляли 33 771 київського єврея. Восени того ж року нацисти також вбили тут пацієнтів психіатричної лікарні, ромів, радянських військовополонених, ворогів окупаційного режиму.

Бабин Яр є символом «Голокосту від куль». Французький дослідник та священик Патрік Дебуа назвав цим поняттям масові вбивства, скоєні нацистами на території Східної Європи. На відміну від індустрії смерті в Аушвіці, жертв Голокосту від куль розстрілювали безпосередньо там, де вони жили.

Читайте також: «Марфа Тимченко. Спогади життя»: у Києві відбудеться виставка відомої майстрині

«Як музей, меморіальний та дослідницький центр Голокосту та прав людини, Kazerne Dossin показує різні етапи, що передують масовому насильству. Інтригуючи своєю формою, проєкт Ground Shadows демонструє вплив цих ланцюжків насильства, що тягнуться через десятиліття, на людей та їхнє оточення», — каже Томас Баум, директор Kazerne Dossin.

Сьогодні Бабин Яр більше нагадує ліс, дерева якого піднялися за останні декілька десятків років. Вони не бачили жахів Другої світової війни, але стали об’єктом атаки іншого злочинного режиму. Під час чергового ракетного удару російських військ по Києву 1 березня 2022 року одна з ракет влучила в Бабин Яр, забравши життя п’ятьох людей.

Читайте також: В Нью-Йорку відкрилася виставка 17 сучасних українських художників: фото

Анна Звягінцева звертається до спогадів про обидві війни — вже далеку від нас Другу світову та теперішню російсько-українську. У своєму проєкті вона фокусується на образі дерева, посіченого кулями та снарядами. Цей образ знову й знову з’являється в її малюнках і скульптурах. Для інсталяції мисткиня свідомо обирає крихкі матеріали, такі як глина та папір.

«На противагу сухій статистиці та підрахунку жертв, Звягінцева зосереджується на унікальності окремої людини, проголошуючи, що кожне втрачене життя — це втрачений всесвіт. Її робота рефлексує відчуття вразливості всього живого, яке стає очевидним всередині війни. Ми впізнаємо в гіллі дерев понівечені людські тіла, відчуваємо біль живого, що знову і знову стає мішенню воєнних злочинців. Дивним чином переживання російського геноциду відкриває для сучасної людини оптику бачення минулого, яка була недоступна до вторгнення», — розповідають кураторки проєкту Катерина Філюк, Оксана Довгополова та Катерина Семенюк.

Читайте також: Тиждень українського кіно пройде в Словаччині: деталі

Ground Shadows — це спільний проєкт фонду ІЗОЛЯЦІЯ та платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво за підтримки Канцелярії та Зовнішньополітичного відомства Фландрії.